Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Check engine lyset


Anbefalte innlegg

Check Engine lampa har begynt å lyse i dashbordet på min 2010 modell Kia Ceed diesel.

Lurer på om det er verdt å koste på en sjekk av dette eller om det er best å la være? 
 

Hva er det som vanligvis gjør at denne lampa tennes? Leste litt rundt på nettet og fikk inntrykk av at det ofte er sensorer i avgassystemet som kan gjøre at dette slås på.

Er det noe sannhet i dette? Har EU godkjent denne nylig og alt funker tilsynelatende som normalt. 
Hva ville du gjort dersom du fikk denne lampa på men siden du kjøpte ny bil forrige uke, så har du ikke en million på konto?

Selvfølgelig vil jeg gjerne at alt skal være tipptopp, men ser ikke lyst på en dyr reparasjon nå dersom det bare er en filleting.

Endret av Sharpings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lampa betyr at det er noe galt med motorstyringa. Det kan være hva som helst. En sjekk pleier ikke å koste allverdens. Husker ikke hvor i farta, men et verksted her tok ca. 500,- for en sjekk.

Om det er alvorlig eller ikke kommer helt an på feilkoden(e). Er du heldig er det bare en bankesensor eller noe. Er du mer uheldig kan det være katalysator eller feiltenning (misfire) pga. lav kompresjon.

Hør med venner og kjente om noen kan ha en OBD2-leser. Man får de fra ca. 50,- fra utlandet. De leser de fleste generiske koder.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Sharpings said:

Hva ville du gjort dersom du fikk denne lampa på men siden du kjøpte ny bil forrige uke, så har du ikke en million på konto?

Om den er kjøpt hos forhandler for mindre enn en uke siden ville jeg returnert den der som første steg. Dog, 11 år gammel bil så er det ikke gitt at man har fått noe mindre enn man har kjøpt selv om ddt ef noe galt, men man får muligebs en diagnose gratis ihvertfall.

Har du et mindrd uavhengig verksted i nærhetdn, så hør gjerne der. Merke- og kjedeverksteder har prislister på *alt*, mens de mindre er gjerne mer fleksible med initiell diagnose. Har feilkodeleser selv nå, men betalte aldri noe for å få lest ut på et lokalt verksted her før det heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Å kjøpe en 11 år gammel brukt diesel betyr at man må påregne dyre reparasjoner og "check-engine-light" som kommer på i tide og utide.
Det kan som sedsberg skriver være knyttet til avgass-siden (EGR/Katalystor/O2-sensorer), men kan også være sensorer på inssug/trykkside etter turbo eller til og med dieselpumpe/suge-ventiler (om den har det).

Har du en hvilkensomhelst rimelig OBD-leser kan du lese ut koden og resette ECU.
Er det en feil som "kommer-og-går" kan det være en "løsning" for en som ikke vil bruke penger på vedlikehold.
Men er det en vedvarende feil så må du nok belage deg på en reperasjon, forhåpentligvis ikke en evig søken etter hva feilkoden egentlig skyldes (for det hender dessverre at en feilkode har årsak i noe annet enn det koden angir).

Har vært igjennom dette med en (da) 12 år gammel Previa der jeg var sikker på at problemet var turbo ("stuck" VNT regulator).
Men etter å ha byttet turbo (som var OK), EGR.. og opptil flere sensorer på innsug/trykk-side var problemet løst.
En annen ting var også sugeventiler som jevnlig må byttes...

Noen ganger er det like greit å "kaste vraket" og kjøpe noe nyere med garanti, med mindre man som i mitt tilfelle liker "å skru" og finne ut av ting.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Bare å låne deg en OBD leser å se hvor bilen har vondt.

Det kan være en enkel tullfeil man bare sletter også er lampa borte, eller det kan være noe alvorlig. Man aner ikke før man får lest feilmeldingen. Biltema har en OBD leser til 299kr om du ikke skulle kjenne noen som har liggende. De fleste som skrur litt på bil har en eller flere slike liggende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 timer siden):

Bare å låne deg en OBD leser å se hvor bilen har vondt.

Det kan være en enkel tullfeil man bare sletter også er lampa borte, eller det kan være noe alvorlig. Man aner ikke før man får lest feilmeldingen. Biltema har en OBD leser til 299kr om du ikke skulle kjenne noen som har liggende. De fleste som skrur litt på bil har en eller flere slike liggende. 

Det skal jeg finne ut av. Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...