Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovlig å se geoblokkert innhold (tysk TV) med VPN?


^fmj

Anbefalte innlegg

Jeg har oppdaget at det er mulig å se på flere tyske TV-kanaler med VPN. På kanalenes egne nettsteder, etter samme lest som NRK, ingen lugubre streamingsider altså.

Litt søking har også gjort meg oppmerksom på at Tyskland er svært generøse på parabolfronten, mange kanaler er fritt tilgjengelige i Norge om man stiller parabolen inn på riktig satellitt.

Spørsmålet er da som overskriften indikerer, er dette greit? Det er jo en drøss med guider om hvordan man unngår Netflix sin geoblokkering, blant annet på Tek.no.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NRK må begrense hvem som normalt har tilgang på enkelte programmer p.g.a rettigheter som de kun innehar for norske brukere. Regner med det samme gjelder for Tyskland. Bruker du VPN blir du vel teknisk sett regnet som innenfor grensen IP-messig og får derfor tilgang om det ikke er noe IP-sperre satt opp. I praksis omgår du jo en geoblokkering da du maskerer deg selv. Det Netflix har gjort for å blidgjøre sine innholdsleverandører er å spore opp kommersielle VPN-tilbydere og blokkere tilgang slik at VPN-tjenesten ikke virker til å se innhold på Netflix fra et land du ikke er i. Det er umulig å sperre ute alle (og også legitime brukere som rettigheter fordi dem er f.eks på reise) Netflix som kommerielt selskap har egentlig lyst på så mange kunder som mulig da det gir dem inntekter. Det er rettighetshaverene som blir motarbeidet.

Så lenge du faller i gruppen som har rett til å se på dette gjør du ikke noe ulovlig. Uttaler meg kun ang nettbruk. Hvordan det blir på sat vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Det er en gråsone.

vidor skrev (3 timer siden):

Det Netflix har gjort for å blidgjøre sine innholdsleverandører er å spore opp kommersielle VPN-tilbydere og blokkere tilgang slik at VPN-tjenesten ikke virker til å se innhold på Netflix fra et land du ikke er i.

Gode VPN-tjenester bytter adresse ofte, og har mange servere, så dette fungerer ikke så bra.
Jeg hadde VPN tidligere i år, og hadde ikke noe problem med å se Netflix fra andre land.
Når jeg så på serier, så kunne VPN bli blokkert mellom episodene, men det var bar å bytte server, så kunne jeg fortsette på neste episode. (Samme med filmer).

Eneste grunnen til å ha VPN er for å se på Netflix og andre geoblokkerte nettsider.

Lenke til kommentar

I seg sjølv er ikkje bruk av VPN ulovleg. Det kan være ulovleg å bruke VPN som eit verktøy for å tilegne deg ei ytelse som du ikkje har rett på, men eg trur ikkje vi har eit lovverk som kan nyttast direkte. Det må i så tilfelle være om bruk av VPN kan sidestillast med datainnbrudd eller liknande.

Reint praktisk er det største hinderet dei privatrettslege sidene ved at du typisk vil bryte tenestevilkåra når du bruker VPN. Då kjem det altså ann på kva brukarvilkår har du med VPN tenesta, kva vilkår har du godtatt ved å bruke tenesten til tysk TV, og kva vilkår har tysk TV opp mot rettigheitshavarane av innholdet.
NRK har i sine avtalar med rettigheitshavarane av innholdet lov til å tilby innholdet til norskspråklege verden over, norsk er tross alt eit lite språk. Dette blei eit problem ved populæriteten til SKAM som plutseleg blei streama verden over til eit publikum som brukte eigne oversettingsfiler, då blei plutseleg blant anna den lisensierte musikken i SKAM tilgjengeleg for streaming til eit mykje større publikum enn det NRK hadde betalt for. Dei som streama serien som låg opent tilgjengeleg for streaming på NRK sine sider gjorde ingenting ulovleg, men NRK måtte ta grep etter sin avtale med opphavshaverane og valgte derfor å låse programmet slik at det berre var tilgjengeleg for streaming i Norge. Dette gjorde at nordmenn i utlandet som har lov til å streame innholdet blei låst ute, og andre som ikkje snakka norsk måtte bruke VPN (eller laste ned frå andre sider).
Det er ikkje utenkeleg at tysk TV har ei liknande tilnærming sjølv om det er eit langt større publik som snakker tysk. I Tyskland er det vel fortsatt forholdsvis vanleg med dubbing slik at alt innholdet er tyskspråkleg, så tyske TV-program er lite tilgjengelege for andre enn dei som har lært tysk.

Det er lenge sidan eg har styrt med parabol, men ein typisk måte å avgrense ønska bruk av gratiskanalar i utlandet var før at ein måtte ha eit dekoderkort. Kortet kunne godt være gratis men ofte så måtte ein ha postadresse i det aktuelle landet for å kunne bestille kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...