Gå til innhold

Statsborgerskap & Oppholdstillatelse


Anbefalte innlegg

Hvem bestemmer hvor mange Statsborgerskap som skal/kan innvilges?
Statsministeren, En annen Minister, Stortinget, UDI, noen andre?
Eller er tallet fleksibelt, og i teorien kan det være 100 000 ett år, om nok folk oppfyller kravene og består prøvene?
Spør samme spm for oppholdstillatelse.

Hvem burde bestemme dette?

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det finnes en takhøyde for antall. Det gjelder kun enkelte grupperinger slik som kvoteflyktninger. Det ligger litt i ordet; kvote - som da er politisk styrt. Regjeringen bestemmer og UDI gjennomfører. I teorien kan "alle" søke asyl i Norge. Men om logistikken og antallet blir for høyt - så vil det nok komme en midlertidig lovendring som begrenser antallet. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Alexander4840 skrev (1 time siden):

Noen som enda innbiller seg at det stilles strenge krav til å oppnå statsborgerskap?

Kravene til kunnskap i norsk språk for statsborgerskap er helt konkret slik: 

Lytteforståelse
Jeg kan forstå hovedinnholdet i klar, standard tale om kjente emner knyttet til bl.a. arbeid, skole og fritid. Jeg kan forstå hovedinnholdet i mange radio- og TV-programmer om aktuelle saker eller om emner som er av personlig eller faglig interesse for meg, når det snakkes relativt langsomt og tydelig.

Leseforståelse
Jeg kan forstå tekster der språket i stor grad er preget av vanlige, dagligdagse ord og uttrykk eller vanlige ord knyttet til arbeidet mitt. Jeg kan forstå personlige brev med beskrivelser av hendelser, følelser og ønsker.

Føre en samtale
Jeg kan klare meg språklig i de fleste situasjoner som kan oppstå når jeg reiser i et område der språket snakkes. Jeg kan uforberedt delta i samtaler om kjente emner, emner av personlig interesse eller som er viktige i dagliglivet (f.eks. familie, hobby, arbeid, reise, aktuelle hendelser).

Uttrykke seg muntlig
Jeg kan gi en enkel, sammenhengende fremstilling av hendelser, erfaringer, drømmer, håp og planer. Jeg kan kort forklare og begrunne mine meninger og planer. Jeg kan fortelle en historie eller gjenfortelle handlingen i en bok eller en film og beskrive reaksjonene mine.

Skriftlig
Jeg kan skrive en enkel og sammenhengende tekst om dagligdagse emner eller om emner som berører meg personlig. Jeg kan skrive personlige brev og beskrive opplevelser og inntrykk.

Om dette er tilstrekkelig eller ikke skal jeg ikke gå nærmere inn på, men dette er altså kravene man faktisk testes etter før statsborgerskap innvilges hva gjelder språk. Kravene mht samfunnskunnskap er slik at en god del innfødte nordmenn med svak ungdomsskolekarakter og ikke altfor godt vedlikehold av kunnskapen etterpå ville strøket. 

Alexander4840 skrev (1 time siden):

Her skal det kun være Norsk, ikke engelsk, og ingen andre språk. I Norge snakker vi Norsk.

Nei, det skal det absolutt ikke, og en slik side utelukkende på norsk ville være brudd på norsk lov, fordi: 

Norge har to offsielele språk - norsk og samisk - og begge disse må være med. Norsk har også to målformer, gjennom målloven bestemt som likeverdige. Samisk har tre offisielle målformer, ikke bestemt gjennom lov som likeverdige, men gjennom god forvaltningspraksis nettopp det i dag I tillegg har Norge også kvensk og romani som offsielle minoritetsspråk, noe som påvirker god forvaltninsspraksis. Endelig er det ikke nødvendigvis bare statsborgere i Norge som kan stemme. Ved stortingsvalg e dette riktig, men ved andre valg kan også en ikke-statsborger med tre års botid stemme - noe som også vil påvirke den informasjonen som gis i samsvar med god forvaltningspraksis når dette er praktisk mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GJESTESVAR skrev (13 timer siden):

Nei, det skal det absolutt ikke, og en slik side utelukkende på norsk ville være brudd på norsk lov, fordi: 

Norge har to offsielele språk - norsk og samisk - og begge disse må være med. Norsk har også to målformer, gjennom målloven bestemt som likeverdige.

Greit nok, jeg spesifiserte litt feil, Nasjonale språk, om det er riktig å si, inkl bokmål/nynorsk/sami.
Du prater mot en vegg, her anerkjenner staten at mange statsborgere har behov for fremmede språk, altså var det stilt svært lave krav da de fikk tildelt statsborgerskapet, fordi dette er nødvendig.

GJESTESVAR skrev (13 timer siden):

Endelig er det ikke nødvendigvis bare statsborgere i Norge som kan stemme. Ved stortingsvalg e dette riktig, men ved andre valg kan også en ikke-statsborger med tre års botid stemme - noe som også vil påvirke den informasjonen som gis i samsvar med god forvaltningspraksis når dette er praktisk mulig. 

Burde fjernes. Bra at kun statsborgere kan stemme ved Stortingsvalg, men også Statsborgerskap gis tilnærmet ukritisk ut til dem som vil ha, og oppfyller skammelig lave krav. 

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (14 timer siden):

Her skal det kun være Norsk, ikke engelsk, og ingen andre språk. I Norge snakker vi Norsk.

Det bryter med forumets regler å påpeke skrivefeil, men jeg satser på at det er innafor og litt finurlig å merke seg her at du i denne konteksten skriver "norsk" feil :p

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...