Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har man krav på noe om en offentlig jobb privatiseres?


Gjest 4ac09...259

Anbefalte innlegg

Gjest 4ac09...259

Det gjelder ikke meg, men det er støtt og stadig snakk om det. Dersom man har en offentlig jobb på et sykehus, og de bestemmer seg for å legge jobben ut på privat anbud, hvilke rettigheter har man da? 

Anonymous poster hash: 4ac09...259

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du snakker om offentlig jobb på et sykehus antar jeg du mener et helseforetak?

Må innrømme at jeg ikke kommer på et eneste eksempel på at et sykehus er satt ut til privat drift.

Som hovedregel har man ved virksomhetsoverdragelse de samme rettigheter i forhold til ny eier, men sliter med å finne eksempler på at statlige foretak selges og overtas av private.

 

Lenke til kommentar

Med mindre det er eigne avtalar på sjukehus som detaljregulerer dette, så følgjer dine rettigheiter av arbeidsmiljøloven kapittel 15 om opphør av arbeidsforhold.

Det mest aktuelle frå lova er at før arbeidsgiver bestemmer seg for å gå tiloppsigelse så skal dette drøftast. Her er det nok også fort snakk om masseoppsigelse (meir enn 10 arbeidstakarar som minster jobben i løpet av 30 dagar).
På ei slik drøfting vil det være natruleg å diskutere kor stor innsparinga er ved privatisering og om det er mulig å gjere tiltak for å redusere kostnaden med den offentlege drifta ned til eit tilsvarande nivå.

I tillegg er det krav om at oppseiinga er sakleg begrunna, i dette tilfellet må nok privatiseringa være billegare for at det skal være sakleg oppseiingsgrunn. I oppseiinga skal det være informasjon om dine rettheiter til å klage.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Illuminatum said:

Siden du snakker om offentlig jobb på et sykehus antar jeg du mener et helseforetak?

Må innrømme at jeg ikke kommer på et eneste eksempel på at et sykehus er satt ut til privat drift.

Som hovedregel har man ved virksomhetsoverdragelse de samme rettigheter i forhold til ny eier, men sliter med å finne eksempler på at statlige foretak selges og overtas av private.

 

Mange sykehus har avdelinger som renhold, transport og tekniske avdelinger som i dag ikke er privatisert. Mange eksempler å ta av. 

Lenke til kommentar

En typisk problemstilling vil være om det foreligger en "virksomhetsoverdragelse" eller ikke. Hvis svaret er "ja" har arbeidstaker en rekke rettigheter,  jf. arbeidsmiljøloven kapittel 16.

Quote

 

Kapittel 16. Arbeidstakernes rettigheter ved virksomhetsoverdragelse


§ 16-1.Hva kapitlet omfatter
(1) Dette kapittel kommer til anvendelse ved overdragelse av en virksomhet eller del av virksomhet til en annen arbeidsgiver. Med overdragelse menes overføring av en selvstendig enhet som beholder sin identitet etter overføringen.
(2) §§ 16-2 og 16-4 får ikke anvendelse ved overdragelse fra et konkursbo.

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§16-1

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...