Gå til innhold

Helelektriske Volvo XC90 får lidar-sensor og superbrikke slik at du kan slappe av bak rattet på motorveien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne ser jeg frem til. Håper inderlig den har 7 seter. Med behov for mer enn 5 seter, skiboks på taket, langkjøring og hengerfeste, er utvalget heller snevert når det kommer til elektriske alternativer. For oss med behov for bil med mer plass en kjernefamilien på 2+2 er det ikke luksus med bil som dekker dette, men en nødvendighet. Håper vi ikke blir straffet med «luksusskatt» for slike biler kommer fort over grensen på 600’

Endret av ulrikX
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Blir interessant å se hvem som velger rett strategi for autonomi, svaret vet vi vel først om noen år 👍

Volvo velger altså å legge til lidar-sensor i sin sensor-suite. 

Tesla fjerner som kjent radar fra sin sensor-suite og går 100% for vision (se Andrej Karpathy sitt meget interessante CVPR 2021-foredrag om hvorfor) 

Dette er de to ytterpunktene, de andre merkene ligger foreløpig midt mellom, med radar+vision. 

Lenke til kommentar
diZrupt0r skrev (53 minutter siden):

Blir interessant å se hvem som velger rett strategi for autonomi, svaret vet vi vel først om noen år 👍

Jeg syns hoppet opp som Volvo gjør her i ansvar viser litt hva som fungerer og ikke. Det krever sitt å ta over ansvaret fra sjaføren innunder autonomi. For min del er det steget enormt og et godt skussmål for hvor man er i terrenget angående veien videre. 

Volvo får verdier for å bruke Lidar som kan selges videre. Dette blir litt det samme som hva lommeuret gjorde for sjøfart. Det å vite hvor man er i et koordinatsystem er en stor del av løsningen. Lidar som verdi kommer ikke kun gjennom sanntidsdata, det kommer i form av både sanntidsdata men også presisjon mot kartdata inn mot et bedre koordinatsystem, som igjen hjelper å filtrere god og dårlig sanntidsdata fra alle sensortyper. 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens P. Enger said:

Høh? Begge generasjonene av XC90 har vært massive suksesser. Tenker du på siste generasjon Audi Q7?

Første generasjonen hadde en vanskelig start, men ellers gjelder det generelt (og mer og mer med al elektronikken i nye biler) at første versjon av en model ofte har masse problemer.  Selv etablerte merker som VW, Volvo, Polestar og Audi har hatt ekstremt mye trøbbel de siste par år med deres helt nye modeller og her forventer folk gjerne en del mer enn nye merker hvor folk har en viss forståelse for at der er problemer med kvaliteten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, ulrikX said:

Håper inderlig den har 7 seter. Med behov for mer enn 5 seter, skiboks på taket, langkjøring og hengerfeste, er utvalget heller snevert når det kommer til elektriske alternativer. For oss med behov for bil med mer plass en kjernefamilien på 2+2 er det ikke luksus med bil som dekker dette, men en nødvendighet. Håper vi ikke blir straffet med «luksusskatt» for slike biler kommer fort over grensen på 600’

Kan ikke huske å ha sett en XC90 til under 900K, som regel ender det fort over 1M og kan ikke forestille meg en batteriversjon blir noe særlig billigere selv om momsen delvis falder bort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en XC40, og den går godt. Men der er en ting jeg ikke syns virker bra, Android Automotive infotainment. Når jeg starter så ser radioprogrammet som var sist jeg kjørte og set forandrer seg først etter 30 minutter! Sen kan jeg se hva musikk som spilte 5 minutter tidligere! Bånn i bytten spør du meg!

Lenke til kommentar

Dette her:

Quote

Dermed er det bilen - altså Volvo - som er ansvarlig dersom bilen forårsaker ulykker. Det bekreftes også under arrangementet. 

Synes det er rart at ingen før har kommentert på det. Enten har Volvo en fantastisk god forsikring eller ... nei jeg vet egentlig ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...