Gå til innhold

Microsoft VS. Linux


Anbefalte innlegg

facts_hero.jpg

 

regner med at mangen av dere har sitt artikkelen på itavisen "Massiv kampanje mot linux"

http://itavisen.no/art/1302627.html

 

Hvorfor man skal velge windows ovenfor linux

Se her: http://www.microsoft.com/mscorp/facts/default.asp

 

Utrolig frekt, får meg til å mislike microsoft og deres produkter enda mer :thumbdown:

 

Ser ut som de sammenligner windows 2003 med redhat (gammel redhat og kanskje?), gir ikke det litt falsk statistikk, og hvor mye av den statistikken deiras stemmer egentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo en rar parallell å dra, ettersom Microsoft ikke akkurat ødelegger Linux for å kunne si at Windows er bedre :) Tvertimot, de gjør vitenskapelige tester i nøytrale miljøer (Windows 2003 Server i stor klynge er raskere enn Linux på en mainframe) og legger frem resultatene sine sånn at alle kan etterprøve dem. Hadde alle bare vært så ærlige og åpne!

Lenke til kommentar
Rart det står bla. bla. bla windows er så og så mye billigere til det og det ....

 

f.eks. Web Server

Men det der ikke står noe om er vel nedetid på grunn av sikkerhets hull i MS-IIS....

Det er ikke så rart siden det er reklame for Microsoft ;p.

 

"VI ER BILLIGE, VI SUGER, VI HAR MANGE HULL, VI ER MICROSOFT" elns hadde ikke passet bra i noen reklame for Microsoft vil jeg tro. Poenget er at i reklamer tar man bare med det positive, for å kunne selge mest mulig ;p. Det visste du vel ? :o

Lenke til kommentar

Ingen rykter sier at disse testene er gjort mot Red Hat 6.0. Dette er bare morsomheter som spiller på at Microsofts Steve Ballmer gjorde en stor sak av at Red Hat 6.0 hadde hatt flere sikkerhetsfikser de første 150 dagene etter slippet enn Windows 2003 sine første 150 dager. Mange mente det var urettferdig å sammenligne med en så gammel distro, andre mente det større antallet Red Hat-fikser var fordi flere bugs blir fikset i fri programvare, samt at mer programvare følger med en Linux-distro enn en Windows 2003 CD.

 

Her er Ballmers Red Hat 6-sitat (fra http://www.microsoft.com/presspass/exec/st...0-21Gartner.asp ):

 

In the first 150 days, and this is the kind of stuff we track, the first 150 days of Windows 2000 we had 17 critical vulnerabilities.  The first 150 days of Windows 2003 we had four critical vulnerabilities.  The first 150 days of Red Hat 6, go check the number, just go check the number.  It's five to ten times higher than what we are showing.

 

The vulnerabilities are there.  The fact that somebody in the middle of the night in China who you don't know, quote, "patched" it and you don't know the quality of that, I mean, there's nothing per se that says that there should be integrity that come out of that process.

Endret av slime mold
Lenke til kommentar
Ingen rykter sier at disse testene er gjort mot Red Hat 6.0. Dette er bare morsomheter som spiller på at Microsofts Steve Ballmer gjorde en stor sak av at Red Hat 6.0 hadde hatt flere sikkerhetsfikser de første 150 dagene etter slippet enn Windows 2003 sine første 150 dager. Mange mente det var urettferdig å sammenligne med en så gammel distro, andre mente det større antallet Red Hat-fikser var fordi flere bugs blir fikset i fri programvare, samt at mer programvare følger med en Linux-distro enn en Windows 2003 CD.

 

Her er Ballmers Red Hat 6-sitat (fra http://www.microsoft.com/presspass/exec/st...0-21Gartner.asp ):

 

In the first 150 days, and this is the kind of stuff we track, the first 150 days of Windows 2000 we had 17 critical vulnerabilities.  The first 150 days of Windows 2003 we had four critical vulnerabilities.  The first 150 days of Red Hat 6, go check the number, just go check the number.  It's five to ten times higher than what we are showing.

 

The vulnerabilities are there.  The fact that somebody in the middle of the night in China who you don't know, quote, "patched" it and you don't know the quality of that, I mean, there's nothing per se that says that there should be integrity that come out of that process.

Da blir spørsmålet: Inneholder ikke Red Hat-distroen mer enn tre ganger så mange programmer som Windows 2k? Er det tatt hensyn til hvor alvorlige sikkerhetshullene er?

Lenke til kommentar

Blir sikkert bua ut her nå da! :p men jeg mener at Windows er et bedre produkt en Linux. Begrunnelse for dette: brukergrensesnittet er "lavere" slik at det er lettere for mamma o.l. å bruke eller gjøre noe. Drivere kommer raskere ut på windows (dette er vel også pga. utbredelse av windows/linux). Dokumentasjonen for windows er bedre og mer lettlest/forståelig.

 

Når dette er sagt må jeg si at det microsoft driver med her er forkastelig. I tillegg håper jeg at Linux klarer å ta en større markedsandel. Kan jo se på f.eks. ATI/Nvidia eller Intel/AMD. Tror det kunne vært veldig positivt å hatt en virkelig god utfordrer til windows, og må si linux har nærmet seg mye de 2 siste årene.

 

Jeg kommer fremdeles til å kjøre windows, men vil gjerne hoppe over på linux.

Krav er da at man skal slippe å ut i terminal for å gjøre små endringer i OS'et. Mulig at det er mer "proft" for en 14'is som sitter hjemme og leker seg, men det synes ikke kundene mine! :thumbdown:

 

Men nå skal jeg laste ned SUSE 9.0!! :thumbup: tror den kan bli bra, for den forige hadde stort potensialet!

Lenke til kommentar

Dokumentasjonen for windows er bedre og mer lettlest/forståelig.

 

Tull, det finnes ikke bedre dokumentasjon enn det er til unix systemet. Så klart er det mange småprogrammer uten dokumentasjon, men du verden så mye man finner bare man gidder å lete litt. man er noe av det beste med det hele.

 

 

Red Hat 6.0 brukte forresten 2.2 kjerna.

 

Microsoft gjør det som et hvert selskap som står i fare for å miste en markedsandel ville gjort.

Lenke til kommentar

Ja linux har tatt en god jafs av servermarkedet, og nå ruster vi oss til å gjøre det samme på desktop også :evil:

 

Sun, IBM, og andre store serverosleverandører har mer eller mindre begynt å sammarbeide, og adoptere gnu/linx, men m$ kjemper fremdeles i det jeg håper er dødskramper.

Lenke til kommentar

Dokumentasjonen for windows er bedre og mer lettlest/forståelig.

 

Tull, det finnes ikke bedre dokumentasjon enn det er til unix systemet. Så klart er det mange småprogrammer uten dokumentasjon, men du verden så mye man finner bare man gidder å lete litt. man er noe av det beste med det hele.

 

 

 

Microsoft gjør det som et hvert selskap som står i fare for å miste en markedsandel ville gjort.

Vel... technet synes jeg fremdeles er bedre og mer "proft" en "gutteroms" dokumentasjonen på HOWTO sidene...

 

 

Tror du de tjener kunder på å gjøre et slikt stunt? det tror ikke jeg. Tror de har kjørt seg så på siden at de må bruke masse penger for å rette opp skuta de neste 5 årene... men Bill og M$ har vel penger til det... synd det skal ta sånn tid! :(

Lenke til kommentar
Blir sikkert bua ut her nå da! :p men jeg mener at Windows er et bedre produkt en Linux. Begrunnelse for dette: brukergrensesnittet er "lavere" slik at det er lettere for mamma o.l. å bruke eller gjøre noe. Drivere kommer raskere ut på windows (dette er vel også pga. utbredelse av windows/linux). Dokumentasjonen for windows er bedre og mer lettlest/forståelig.

Hmm... (ikke vite om dette er tråden å ta dette opp i, men jeg gjør det, nok en gang)

Det der har mye med vaner å gjøre. Om du hadde satt en komplett data-analfabet foran en linux-maskin, tror jeg han hadde klart seg rimelig godt. (U)Vanene fra Windows henger ofte litt igjen, og det er vanskelig å skjønne når alt er så annerledes. Det er litt derfor man bør ha en åpen innstilling når man prøver Linux for første gang, ikke kaste vekk med en gang og så 'Æsj, alt var jo helt uforståelig!'

 

Det er mye enklere å hjelpe folk i linux (selv om det kan være en bjørnetjeneste om du ikke har tid til å forklare hvordan det fungerer); kommandolinja.

I windows: Gå til Min Datamaskin, høyreklikk, egenskaper, neineinei, ikke der, men der, også....

I linux: echo "/dev/hda1 vfat umask=000,user 0 0" >> /etc/fstab som root

 

Om man er vant med kommandolinja så går alt så mye greiere!

Intet verktøy er så genialt som kommandolinja (med tilhørende standardkommandoer) når det gjelder debugging/mekking!

 

Går du inn for å lære deg Linux, så venter mye morro!

Lenke til kommentar

Et problem med komandolinja er at den ikke er så intuitiv. hvis du ikke har forståelsen, ender du med å spørre etter den samme komandoen 1000000 ganger...

 

I et menygrensesnitt får man derimot forståelsen an hvordan, om ikke hvofor, med en gang.

 

I en ideell verden ville debuging vært unødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...