Gå til innhold

Microsoft VS. Linux


Anbefalte innlegg

Blir sikkert bua ut her nå da!  :p  men jeg mener at Windows er et bedre produkt en Linux. Begrunnelse for dette: brukergrensesnittet er "lavere" slik at det er lettere for mamma o.l. å bruke eller gjøre noe. Drivere kommer raskere ut på windows (dette er vel også pga. utbredelse av windows/linux). Dokumentasjonen for windows er bedre og mer lettlest/forståelig.

Hmm... (ikke vite om dette er tråden å ta dette opp i, men jeg gjør det, nok en gang)

Det der har mye med vaner å gjøre. Om du hadde satt en komplett data-analfabet foran en linux-maskin, tror jeg han hadde klart seg rimelig godt. (U)Vanene fra Windows henger ofte litt igjen, og det er vanskelig å skjønne når alt er så annerledes. Det er litt derfor man bør ha en åpen innstilling når man prøver Linux for første gang, ikke kaste vekk med en gang og så 'Æsj, alt var jo helt uforståelig!'

 

Det er mye enklere å hjelpe folk i linux (selv om det kan være en bjørnetjeneste om du ikke har tid til å forklare hvordan det fungerer); kommandolinja.

I windows: Gå til Min Datamaskin, høyreklikk, egenskaper, neineinei, ikke der, men der, også....

I linux: echo "/dev/hda1 vfat umask=000,user 0 0" >> /etc/fstab som root

 

Om man er vant med kommandolinja så går alt så mye greiere!

Intet verktøy er så genialt som kommandolinja (med tilhørende standardkommandoer) når det gjelder debugging/mekking!

 

Går du inn for å lære deg Linux, så venter mye morro!

Klart mange har (U)vaner fra windows miljø... det er jo det de fleste begynner med... så er enig i det. Men jeg mener fremdeles at linux er mer tung hvis noe skal gjøres. det er ikke setup.exe.. dobbelklikk, men

start et terminalvindu, skriv 300 komandoer, kompiler ny kjærne, plugg i, trekk ut og plugg i trådløskortet ditt, editer en textfil med litt kryptisk tekst for å få satt ipadresse og AP navn... start om, se om modulen blir lastet riktig, kort funnet og kryss fingrene for at du har en funksjonabel trådløstilkobling.

 

Har du ikke må du vente 3 mnd. på en ny hjemmesnekra driver.

 

Enkelt?

 

Jeg har drevet med data en god stund før windows kom på markedet så jeg elsker egentlig dos-bokser. brukes jo enda en del da, men alt går så mye fortere med point and click.

 

Når det gjelder brukerstøtte så er ikke det værste å få folk til å trykke riktig ( vi bruker bare fjernstyring på jobb), men det å få folk til å LESE hva som står på skjermen... "feilmelding / opplysning" ... uff nei... dette var skummelt.. trykk den bort samme f... hva vi trykker!! SKYNT DEG!! folk er gale... hadde du skrevet "fjerne ALT fra maskina" "ja/nei" så hadde sikkert 50% trykket ja i desperasjon av en melding på skjermen... dette kommer vel på samme om det er windows eller linux da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
linux burde ta dette til følge og få igang litt mer markedsføring. ser man linux på tv?

Ja, IBM kjørte TV-reklame for Linux (ja, reklamer for Linux, ikke for IBM), på TV i USA i september. Du kan se den med 'mplayer mms://windowsmedia.dvlabs.com/adcritic/ibm-linux-prodigy.asf' (ja, morsomt format, vet).

Det er vel antageligvis den beste reklamen jeg noensinne har sett :D:love:

Lenke til kommentar
brukergrensesnittet er "lavere" slik at det er lettere for mamma o.l. å bruke eller gjøre noe.

Folk har installert Linux til sine mødre og bestemødre, dette er ikke noe problem. Det er kanskje lenge siden du prøvde Linux, men nå er det sånn at alt funker uten videre når du har installert, og brukergrensesnittet er intuitivt og nybegynnervennlig.

Lenke til kommentar
Blir sikkert bua ut her nå da!  :p  men jeg mener at Windows er et bedre produkt en Linux. Begrunnelse for dette: brukergrensesnittet er "lavere" slik at det er lettere for mamma o.l. å bruke eller gjøre noe. Drivere kommer raskere ut på windows (dette er vel også pga. utbredelse av windows/linux). Dokumentasjonen for windows er bedre og mer lettlest/forståelig.

Hmm... (ikke vite om dette er tråden å ta dette opp i, men jeg gjør det, nok en gang)

Det der har mye med vaner å gjøre. Om du hadde satt en komplett data-analfabet foran en linux-maskin, tror jeg han hadde klart seg rimelig godt. (U)Vanene fra Windows henger ofte litt igjen, og det er vanskelig å skjønne når alt er så annerledes. Det er litt derfor man bør ha en åpen innstilling når man prøver Linux for første gang, ikke kaste vekk med en gang og så 'Æsj, alt var jo helt uforståelig!'

 

Det er mye enklere å hjelpe folk i linux (selv om det kan være en bjørnetjeneste om du ikke har tid til å forklare hvordan det fungerer); kommandolinja.

I windows: Gå til Min Datamaskin, høyreklikk, egenskaper, neineinei, ikke der, men der, også....

I linux: echo "/dev/hda1 vfat umask=000,user 0 0" >> /etc/fstab som root

 

Om man er vant med kommandolinja så går alt så mye greiere!

Intet verktøy er så genialt som kommandolinja (med tilhørende standardkommandoer) når det gjelder debugging/mekking!

 

Går du inn for å lære deg Linux, så venter mye morro!

Klart mange har (U)vaner fra windows miljø... det er jo det de fleste begynner med... så er enig i det. Men jeg mener fremdeles at linux er mer tung hvis noe skal gjøres. det er ikke setup.exe.. dobbelklikk, men

start et terminalvindu, skriv 300 komandoer, kompiler ny kjærne, plugg i, trekk ut og plugg i trådløskortet ditt, editer en textfil med litt kryptisk tekst for å få satt ipadresse og AP navn... start om, se om modulen blir lastet riktig, kort funnet og kryss fingrene for at du har en funksjonabel trådløstilkobling.

 

Har du ikke må du vente 3 mnd. på en ny hjemmesnekra driver.

 

Enkelt?

 

Jeg har drevet med data en god stund før windows kom på markedet så jeg elsker egentlig dos-bokser. brukes jo enda en del da, men alt går så mye fortere med point and click.

 

Når det gjelder brukerstøtte så er ikke det værste å få folk til å trykke riktig ( vi bruker bare fjernstyring på jobb), men det å få folk til å LESE hva som står på skjermen... "feilmelding / opplysning" ... uff nei... dette var skummelt.. trykk den bort samme f... hva vi trykker!! SKYNT DEG!! folk er gale... hadde du skrevet "fjerne ALT fra maskina" "ja/nei" så hadde sikkert 50% trykket ja i desperasjon av en melding på skjermen... dette kommer vel på samme om det er windows eller linux da...

kryptiske kommandoer for å få satt ip.. den var ny.. og ja, jeg får satt ip'en min mye raskere enn deg så kom ikke her med den. Dessuten så ser jeg hva som er feil hvis noe er galt og jeg har mulighet til å rette det selv.

 

og jeg synes vel egentlig ikke iwconfig eth1 essid network_name enc s:key.. er spesielt kryptisk heller. man iwconfig ville avslørt det raskt. Nå skal det også nevnes at det finnes grafisk brukergrensesnitt på linux til å gjøre dette også..

Endret av xeon
Lenke til kommentar
brukergrensesnittet er "lavere" slik at det er lettere for mamma o.l. å bruke eller gjøre noe.

Folk har installert Linux til sine mødre og bestemødre, dette er ikke noe problem. Det er kanskje lenge siden du prøvde Linux, men nå er det sånn at alt funker uten videre når du har installert, og brukergrensesnittet er intuitivt og nybegynnervennlig.

vel.... hvis noe går galt er det ikke så forb.... enkelt å få retta på ting... mulig det er mangel på kunnskap men... i rh 7.3 tror jeg at jeg reinstallerte maskina for å få bytta skjermoppløsning.... bare et eksempel...

 

og ja... er en stund siden jeg har kjørt linux nå.. flere uker, fjerna RH 9 fra den bærbare pga. at jeg ikke synes den fungerte bra nok :thumbdown:

Lenke til kommentar
Men jeg mener fremdeles at linux er mer tung hvis noe skal gjøres. det er ikke setup.exe.. dobbelklikk, men

start et terminalvindu, skriv 300 komandoer, kompiler ny kjærne, plugg i, trekk ut og plugg i trådløskortet ditt, editer en textfil med litt kryptisk tekst for å få satt ipadresse og AP navn... start om, se om modulen blir lastet riktig, kort funnet og kryss fingrene for at du har en funksjonabel trådløstilkobling.

Vær så grei ikke å svare denne brukeren; han er et troll som er ute etter litt oppmerksomhet ved å ødelegge en tråd. Jeg gir meg her, og håper dere vil gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Klart mange har (U)vaner fra windows miljø... det er jo det de fleste begynner med... så er enig i det. Men jeg mener fremdeles at linux er mer tung hvis noe skal gjøres. det er ikke setup.exe.. dobbelklikk, men

start et terminalvindu, skriv 300 komandoer, kompiler ny kjærne, plugg i, trekk ut og plugg i trådløskortet ditt, editer en textfil med litt kryptisk tekst for å få satt ipadresse og AP navn... start om, se om modulen blir lastet riktig, kort funnet og kryss fingrene for at du har en funksjonabel trådløstilkobling.

 

Har du ikke må du vente 3 mnd. på en ny hjemmesnekra driver.

 

Enkelt?

 

Jeg har drevet med data en god stund før windows kom på markedet så jeg elsker egentlig dos-bokser. brukes jo enda en del da, men alt går så mye fortere med point and click.

 

Når det gjelder brukerstøtte så er ikke det værste å få folk til å trykke riktig ( vi bruker bare fjernstyring på jobb), men det å få folk til å LESE hva som står på skjermen... "feilmelding / opplysning" ... uff nei... dette var skummelt.. trykk den bort samme f... hva vi trykker!! SKYNT DEG!! folk er gale... hadde du skrevet "fjerne ALT fra maskina" "ja/nei" så hadde sikkert 50% trykket ja i desperasjon av en melding på skjermen... dette kommer vel på samme om det er windows eller linux da...

kryptiske kommandoer for å få satt ip.. den var ny.. og ja, jeg får satt ip'en min mye raskere enn deg så kom ikke her med den. Dessuten så ser jeg hva som er feil hvis noe er galt og jeg har mulighet til å rette det selv.

 

og jeg synes vel egentlig ikke iwconfig eth1 essid network_name enc s:key.. er spesielt kryptisk heller. man iwconfig ville avslørt det raskt. Nå skal det også nevnes at det finnes grafisk brukergrensesnitt på linux til å gjøre dette også..

Jeg sa vel ikke Kryptiske komandoer gjorde jeg? Jeg sa kryptiske tekstfiler.... og å få satt opp IP, nettmaske etc. på trådløskortet mitt i RH9... det var så dårlig og vanskelig at jeg fjerna RH9.... ble lei... :thumbdown:

 

Men som jeg tror jeg nevnte.. kjører SUSE på min stasjonære da. ikke fult så mye "sært" på den.

Endret av tdipower
Lenke til kommentar
Men jeg mener fremdeles at linux er mer tung hvis noe skal gjøres. det er ikke setup.exe.. dobbelklikk, men

start et terminalvindu, skriv 300 komandoer, kompiler ny kjærne, plugg i, trekk ut og plugg i trådløskortet ditt, editer en textfil med litt kryptisk tekst for å få satt ipadresse og AP navn... start om, se om modulen blir lastet riktig, kort funnet og kryss fingrene for at du har en funksjonabel trådløstilkobling.

Vær så grei ikke å svare denne brukeren; han er et troll som er ute etter litt oppmerksomhet ved å ødelegge en tråd. Jeg gir meg her, og håper dere vil gjøre det samme.

Du kan jo prøve å legge inn driveren http://sourceforge.net/projects/acx100/ i linux, konfigurere kortet opp mot et aksesspunkt og få wep og mac adresse filtrering til å fungere.

 

så gjør du det samme på windows med driveren fra www.dlink.com

 

Ikke kom å fortell meg at linux sin er lettere...

 

Men det er vel lettere med et prism2 eller 2,5 kort... men dette er mitt påeng. har du ikke 6mnd gammel hardware så sliter du med å få ting til å funke... trådløskortet mitt er foresten over 1 år nå.. og kun en dårlig hjemmelaga driver å oppdrive...

 

 

var ikke for å ødelegge en tråd eller gjøre noen sure, var bare for å prøve å få andres synspunkt på dette..... og for å prøve å si at M$ hatet er litt uberettiget!

Hvis noen føler seg støtt av mine innlegg må jeg be om unnskylding, det er ikke meningen. :no:

 

Troll var heller ikke et pent ord.... :no:

Endret av tdipower
Lenke til kommentar
Du kan jo prøve å legge inn driveren http://sourceforge.net/projects/acx100/ i linux, konfigurere kortet opp mot et aksesspunkt og få wep og mac adresse filtrering til å fungere.

 

så gjør du det samme på windows med driveren fra www.dlink.com

 

Ikke kom å fortell meg at linux sin er lettere...

 

Men det er vel lettere med et prism2 eller 2,5 kort... men dette er mitt påeng. har du ikke 6mnd gammel hardware så sliter du med å få ting til å funke... trådløskortet mitt er foresten over 1 år nå.. og kun en dårlig hjemmelaga driver å oppdrive...

 

 

var ikke for å ødelegge en tråd eller gjøre noen sure, var bare for å prøve å få andres synspunkt på dette..... og for å prøve å si at M$ hatet er litt uberettiget!

Hvis noen føler seg støtt av mine innlegg må jeg be om unnskylding, det er ikke meningen.  :no:

 

Troll var heller ikke et pent ord....  :no:

Du er virkelig dum du... DLink kort har aldri vært noe godt støttet under linux. Har du et slikt kort kan du ikke regne med at det skal virke. Ikke all hardware virker på linux. Og vet du en annen ting? Jeg er veldig glad for at jeg ikke behøver å gå til www.dell.com lenger for å få installert drivere til maskinen min ettersom de kommer med kernelen og er bedre enn dell sine windowsdrivere!

Endret av xeon
Lenke til kommentar
Du kan jo prøve å legge inn driveren http://sourceforge.net/projects/acx100/ i linux, konfigurere kortet opp mot et aksesspunkt og få wep og mac adresse filtrering til å fungere.

 

så gjør du det samme på windows med driveren fra www.dlink.com

 

Ikke kom å fortell meg at linux sin er lettere...

 

Men det er vel lettere med et prism2 eller 2,5 kort... men dette er mitt påeng. har du ikke 6mnd gammel hardware så sliter du med å få ting til å funke... trådløskortet mitt er foresten over 1 år nå.. og kun en dårlig hjemmelaga driver å oppdrive...

 

 

var ikke for å ødelegge en tråd eller gjøre noen sure, var bare for å prøve å få andres synspunkt på dette..... og for å prøve å si at M$ hatet er litt uberettiget!

Hvis noen føler seg støtt av mine innlegg må jeg be om unnskylding, det er ikke meningen.  :no:

 

Troll var heller ikke et pent ord....  :no:

Du er virkelig dum du... DLink kort har aldri vært noe godt støtte under linux. Har du et slikt kort kan du ikke regne med at det skal virke. Ikke all hardware virker på linux. Og vet du en annen ting? Jeg er veldig glad for at jeg ikke behøver å gå til www.dell.com lenger for å få installert drivere til maskinen min ettersom de kommer med kernelen og er bedre enn dell sine windowsdrivere!

har jo skjønt dette etter hvert... skulle vel holdt meg til et traurig 11Mbit kort, men synes 44Mbit er litt bedre.... tror ikke jeg vil kalde meg dum fordi da.

 

Vet ikke om jeg er helt enig i de er bedre en windowsdriverene.. men det er mulig linux har kommet med acpi støtte nå? Vifta på min bærbare gikk iallefall ikke uten at powerledningen var plugga i... ble noe varm på batteri. I windows funket jo dette....

Lenke til kommentar
var ikke for å ødelegge en tråd eller gjøre noen sure, var bare for å prøve å få andres synspunkt på dette..... og for å prøve å si at M$ hatet er litt uberettiget!

Hvorfor blande inn Microsoft i dette? Er det de som har æren av at hardware *kan* være enklere å sette opp i Windows? Dette har ingenting med OS'et å gjøre, men snarere det faktum at enkelte hardware-produsenter er noen ignorante idioter som ikke vil gi ut drivere til andre OS, og i tillegg tviholder på spesifikasjonene slik at det blir et ordentlig slit for andre å lage drivere.

 

Det er egentlig bare én fornuftig ting å gjøre mot slike produsenter - boykotte produktene deres!

 

Personlig mener jeg det burde vært en lov som tvinger hardware-produsenter til å gi ut et minimum av spesifikasjoner til produktene sine. Hadde gjort verden så mye enklere :)

 

På enkelte områder har jo dette faktisk blitt dårligere - jeg mimrer tilbake til tiden jeg hadde en dot-matrix printer. Da fulgte det med en enorm manual som hadde utfyllende beskrivelser av alle printer-modusene og ramset opp alle mulige hex-koder for å styre printeren. Bare vha denne manualen kunne hvem som helst lage drivere eller annen software som benyttet seg fullt ut av denne printeren. Nye printere idag kommer jo ofte bare med en simpel "kom igang" bruksanvisning, og en Windows-driver :( Ikke akkurat fremgang...

Lenke til kommentar

Jeg mener at OS'et også har mye å si for inst. av drivere... det pga. måten installasjonsrutinene er laget. det er jo ikke hardware produsentene som har laget måten drivere legges inn i OS'et. Men klart, hvis de gjør en god jobb med å lage en god driver så blir det jo enda bedre. sånn som nokia som ikke kan å lage drivere. men jeg tenker mer på grensesnittet ved installering av drivere, rpm pakker er jo fine, men ikke alt du får i rpm etc.

 

At firma holder på kildekoden og spesifikasjoner er jo bare lamt... derfor TI chipen ikke funker no særlig i Linux...

 

Ja.. gamle bruksanvisninger ja *stirre ut i luften og mimre*

Der sto det jo faktisk noe nyttig. Sto mere nyttig i Dos 6.22 boka en det gjør ved å trykke F1 i windows ja...

Lenke til kommentar

har jo skjønt dette etter hvert... skulle vel holdt meg til et traurig 11Mbit kort, men synes 44Mbit er litt bedre.... tror ikke jeg vil kalde meg dum fordi da.

Nå var jeg så uheldig at jeg kjøpte et linksys wpc54g trådløst nettverkskort - som er helt umulig å få til å virke i llinux. Hvem er det som har skylden her? Jo det er et selskap ved navn Broadcom som plent nekter å frigi data slik at noen frivillige kan mekke sammen en driver. Da ville de sikkert fått flere kunder (det er jo synd når en bedrift ikke gidder å kjøpe utstyr fordi det ikke er støttet i det OSet som er utbredt innad i bedriften...), og vi som allerede har lagt pengene på bordet slipper å få følelsen av å bli lurt. Så neste gang du ikke finner en driver så skal du klage til produsenten :devil:

 

Vet ikke om jeg er helt enig i de er bedre en windowsdriverene.. men det er mulig linux har kommet med acpi støtte nå? Vifta på min bærbare gikk iallefall ikke uten at powerledningen var plugga i... ble noe varm på batteri. I windows funket jo dette.... 

Det finnes en standard som kalles ACPI. Desverre er det de færreste maskiner som støtter denne standarden :roll:

Lenke til kommentar
Men jeg mener fremdeles at linux er mer tung hvis noe skal gjøres. det er ikke setup.exe.. dobbelklikk, men

start et terminalvindu, skriv 300 komandoer, kompiler ny kjærne, plugg i, trekk ut og plugg i trådløskortet ditt, editer en textfil med litt kryptisk tekst for å få satt ipadresse og AP navn... start om, se om modulen blir lastet riktig, kort funnet og kryss fingrene for at du har en funksjonabel trådløstilkobling.

 

Har du ikke må du vente 3 mnd. på en ny hjemmesnekra driver.

Det der med å laste ned drivere er vaner mange windows-brukere drar med seg inn i linux-verden... De fleste ting jeg har prøvd å installere har vært direkte støttet i kjernen, men mange windows-brukere begynner å lete etter drivere med en gang de begynner i linux. Mulig jeg har vært heldig med hw-støtte, jeg har forøvrig aldri vært borti et trådløskort så ...

 

Tror du skal prøve linux igjen jeg, som sagt tidligere så er det nyeste av det nye ikke støttet med en gang i linux. Suse skal visstnok være bedre på autodetektering av hardware enn rh9 var.

 

Btw, hjemmesnekra er å ta litt hardt i. Der er mange ekstremt talentfulle programmerere som jobber på linux nå for tiden. I tillegg til den gjennomsnittlige "Joe Hacker" på 18 år som sitter plantet foran PCen er det mange selskaper som satser tungt pål Linux; Novell, IBM og Sun blant annet.

Lenke til kommentar
Jeg mener at OS'et også har mye å si for inst. av drivere... det pga. måten installasjonsrutinene er laget. det er jo ikke hardware produsentene som har laget måten drivere legges inn i OS'et. Men klart, hvis de gjør en god jobb med å lage en god driver så blir det jo enda bedre. sånn som nokia som ikke kan å lage drivere. men jeg tenker mer på grensesnittet ved installering av drivere, rpm pakker er jo fine, men ikke alt du får i rpm etc.

 

At firma holder på kildekoden og spesifikasjoner er jo bare lamt... derfor TI chipen ikke funker no særlig i Linux...

 

Ja.. gamle bruksanvisninger ja *stirre ut i luften og mimre*

Der sto det jo faktisk noe nyttig. Sto mere nyttig i Dos 6.22 boka en det gjør ved å trykke F1 i windows ja...

Mener du seriøst at du liker rebooten til windows bedre enn den geniale modproben i linux?? Å kunne sette inn moduler i kjernen on-the-fly er jo bare ubersweet!

Lenke til kommentar
Når det gjelder brukerstøtte så er ikke det værste å få folk til å trykke riktig ( vi bruker bare fjernstyring på jobb), men det å få folk til å LESE hva som står på skjermen... "feilmelding / opplysning" ... uff nei... dette var skummelt.. trykk den bort samme f... hva vi trykker!! SKYNT DEG!! folk er gale... hadde du skrevet "fjerne ALT fra maskina" "ja/nei" så hadde sikkert 50% trykket ja i desperasjon av en melding på skjermen... dette kommer vel på samme om det er windows eller linux da...

Min erfaring med feilmeldinger er at feilmeldinger i linux gir mening, slik at feilen kan utbedres. Dette er en god del bedre (etter min mening) enn å få vite at du f.eks. har en "generell beskyttelsesfeil i en dll-fil". Det som da ofte gjøres i Windows er å starte maskinen på nytt og håpe på det beste.

 

Kan årsaken til den reaksjonen som beskrives være at folk er så vant til ubrukelige Windows-feilmeldinger?

Lenke til kommentar

Er nok liten tvil om at MS kjører denne kampanjen fordi Linux virkelig har blitt en trussel for de. Håper og tror at fremtiden vil bli enda tøffere. Ikke fordi jeg har noe spesielt imot MS, men fordi jeg tror konkurranse er den beste forutsetningen for fremskritt.

 

Har prøvd ulike distroer i kortere eller lengere perioder de siste årene, og jeg må si at fremgangen og utviklingen er meget bra!! SuSE har f.eks. virkelig overbevist meg at Linux kan være OS'et for den alminnelige mannen i gaten. Så greit og så enkelt skal man lete lenge etter (klart dette kommer jo an på øyet som ser da...).

 

Er nok ikke noen tvil om at for at Linux skal ta av på privatmarkedet så må ting bli lettere for folk flest. De fleste har liten lyst til å måtte endre noen konfigfiler for at de skal få det digitale kameraet til å funke, eller "knote" for å få scanneren i gang. Vi må huske at i XP er det stort sett bare å plugge i så funker det meste med en gang!

 

For mitt vedkomne må jeg nok si at XP er lettest å få opp å gå, men Linux er jo så ufattelig mye mer morro. Utrolig digg når man endelig får til en ting man har strevd med en liten stund.

 

Og jeg tror nok XP aldri vil ha en kommande lik f.eks Gentoo's emerge eller debian's apt-get... For hvem ønsker vel å betale i dyre dommer når man kan få det gratis??

Lenke til kommentar

lynet slo ned i maskinen min, og etter det nekter windows XP å installere... ikke fortalte den meg hva som var galt heller...

 

Men så installerte jeg redhat da jeg syntes å huske at den skrev ut masse informasjon om hva den FAKTISK gjorde når den startet kernelen...

 

Da fant jeg ut hvilke komponenter som var ødelagte, så jeg kunne disable disse..

Redhat installerte da uten noen som helt problemer...

 

Hmmmm... da må jo XP virke også... Redhat virker jo...

 

men nei.. Låser seg like j****g under installasjonen...

lenge leve Windows sin fantastiske hw støtte...

 

Nå kjører jeg FreeBSD og har aldri vært så glad for et lyn-nedslag i helee mitt liv..

Fikk det lille tuppet i ræva jeg trengte for å gidde å ta tak i *nix..

ikke er det så himla vanskelig som mange skal ha et til heller..

 

Og jeg skulle gjerne se den Windows veiledninga som er mer utfyllende enn handbooken til FreeBSD...

 

Men uansett : topic!

 

Når man er nødt til å rakke ned på andre (les: slenge dritt om linux) for å heve seg selv (les: M$), har man ikke igrunnen da understreket at man faktisk har en reell utfordrer...

 

Er det ikke forresten noen lover om hvordan man har lov til å bruke konkurrenters produktnavn i egne reklamer ? Coca Cola kan vel ikke bare si at Cola er best fordi de har gjort noen tester og kommet fram til at Pepsi smaker dritt. (dette var et eksempel.. jeg liker begge :) )

SUN eller IBM kan sikkert vise til akkurat det samme, men med motsatt resultat...

minner meg uansett litt om da mac mente de hadde verdens raskeste CPU for hjemmepc..(de hadde benchmarks som forsvarte dette) om jeg ikke husker feil måtte de vel trekke tilbake hele den reklamekampanjen da andre tester viste at dette ikke generelt kunne sies å være riktig..

 

Når det gjelder enkelhet av oppsett og installasjon, så tror jeg man må lete litt for å finne noe enklere enn knoppix... cd i spiller -> start maskin -> fullt grafisk pek og klikk os med internett, office-pakke osv uten omtrent å løfte en finger... vanskelig... nei..

 

uff..nå ble det mye av mine nattlige tanker som kom ned på tastaturet gitt.. sov godt alle sammen..

 

konklusjon:

nei nå har microsoft sunket dypt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...