Gå til innhold

Vi ble skuffa over det høye forbruket på Mustang Mach-e vinterstid: Om sommeren er historien en annen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (8 timer siden):

Bråbremser du fra 100km/h med en bil

Du vet, stort sett så bråbremser man ikke. Man stopper kontrollert. Det kan gå *år* mellom hver gang jeg bråbremser. Vanlig bremsing gjør jeg flere ganger hver tur, lavere fartsgrense, stopper for rødt lys, bremser for bilen foran, for å kjøre av, før en sving osv.. Det meste av dette kan gjøres med regenerering. 

I fjor sommer var jeg en helg på Gaustatoppen og da var det ikke mulig å se av forbruket at jeg hadde vært på fjellet, så effektiv var bilens regenerering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Du glemte visst å vise til en link med de "tørre" tallene dine. Eller sitter de bare i hodet ditt?

De tørre tallene er økning i forbruk ved konstant fart. De er enkle å regne ut.

Det vanskelige er å forutsi hvor mye man retarderer og akselererer. Dessuten hvor man treffer på virkningsgradskurven når motoren brukes som generator.

Uansett så klarer man å gjennvinne 60% av bevegelses energien vil tapet i absoluttverdi øke med vekt.

Lenke til kommentar

Og her sitter jeg med Ioniq, med et blandet snitt-forbruk på mellom 10 og 11 kWt/100 km og ca. 15 plussgrader. Forbruket til Mustangen her er jo ikke i nærheten av selv de verste vinterdagene med 20 minusgrader. Da lå den på mellom 15 og 17 kWt/100 km. Ellers på vinteren mellom 12 og 14 kWt/100 km

Er det bare Hyundai som klarer å lage energieffektive biler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...