Gå til innhold

Når kommer Prescott?


tbend

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den skal introduseres 2 februar, etter planen, og tatt i betraktning at bl.a. ITbutikken har den på lister (med levering i god tid før det) så virker dette naturlig. P4C var å få 2-3 uker før lansering (kjøpte min da fra PSdata), det samme ser ut til å gjelde Prescott. Ser du etter noe nytt i dag så er det kanskje ikke så dumt og vente, Prescott er og ganske så billig :)

Lenke til kommentar

itbutikken har nå satt datoen til 19 januar, men ta det med en klype salt.

Jeg har bestillt en prescott 3.0 men avbestiller evnt. hvis en norsk webshop får

den inn før.

Det er greit og være på den sikre sia :D lærte det med min A64 3.0 hehe.

 

 

Edit: prisen var rundt 2000nok.

Endret av airguard
Lenke til kommentar
Den skal introduseres 2 februar, etter planen, og tatt i betraktning at bl.a. ITbutikken har den på lister (med levering i god tid før det) så virker dette naturlig. P4C var å få 2-3 uker før lansering (kjøpte min da fra PSdata), det samme ser ut til å gjelde Prescott. Ser du etter noe nytt i dag så er det kanskje ikke så dumt og vente, Prescott er og ganske så billig :)

Har satt inn en bestilling jeg og på en 3,4 :cool:

Lenke til kommentar
Den skal introduseres 2 februar, etter planen, og tatt i betraktning at bl.a. ITbutikken har den på lister (med levering i god tid før det) så virker dette naturlig. P4C var å få 2-3 uker før lansering (kjøpte min da fra PSdata), det samme ser ut til å gjelde Prescott. Ser du etter noe nytt i dag så er det kanskje ikke så dumt og vente, Prescott er og ganske så billig :)

Har satt inn en bestilling jeg og på en 3,4 :cool:

najs, håper du legger ut noen tester om den............. hehe, gleder meg til du får din :p

Lenke til kommentar
Ser du etter noe nytt i dag så er det kanskje ikke så dumt og vente, Prescott er og ganske så billig :)

Kan du forklare hvorfor den er "ganske så billig"?

 

Prescott 2.8 - 1.741,-

NW 2.8 - 1.672,-

NW C 2.8 1.874,-

 

Prescott 3.0 GHz 2.122,-

NW 3.0 2.384,-

 

Prescott 3.2 2.630,-

NW 3.2 2.630,-

 

Prescott 3.4 3893,-

 

Med andre ord koster Prescott like +- like mye som dagens NW / 800. I tilllegg kommer det trolig kutt på prisen på NW CPU-ene ved lanseringen.

 

Videre vet en ikke når en får Prescott eller hvordan ytelsen blir. Om vi ser på ACE's hardware i dag er det en liten debatt der om den i det hele tatt blir noe spes raskere pr MHz... At den vil få mer MHz enn NW er derimot klart.

 

Uansett synes jeg ikke prisene på Prescott er noe å juble over. Det var vel som forventet.

Lenke til kommentar
Ser du etter noe nytt i dag så er det kanskje ikke så dumt og vente, Prescott er og ganske så billig :)

Kan du forklare hvorfor den er "ganske så billig"?

 

Prescott 2.8 - 1.741,-

NW 2.8 - 1.672,-

NW C 2.8 1.874,-

 

Prescott 3.0 GHz 2.122,-

NW 3.0 2.384,-

 

Prescott 3.2 2.630,-

NW 3.2 2.630,-

 

Prescott 3.4 3893,-

 

Med andre ord koster Prescott like +- like mye som dagens NW / 800. I tilllegg kommer det trolig kutt på prisen på NW CPU-ene ved lanseringen.

 

Videre vet en ikke når en får Prescott eller hvordan ytelsen blir. Om vi ser på ACE's hardware i dag er det en liten debatt der om den i det hele tatt blir noe spes raskere pr MHz... At den vil få mer MHz enn NW er derimot klart.

 

Uansett synes jeg ikke prisene på Prescott er noe å juble over. Det var vel som forventet.

hvilken butikk er prisene tatt fra?

Lenke til kommentar
hvilken butikk er prisene tatt fra?

Prisene er tatt fra prisguiden på hardware.no (https://prisguiden.no/)

 

Her er det et usikkerhetsmoment og det er at den endelige prisen på Prescott kan bli lavere når felere butikker begynner å selge den. Når det er sagt så er ITbutikken en av de desidert rimeligste butikkene. Men, så vet vi heller ikke når de kan levere den.

 

Poenget mitt var kun at det ikke kommer til å bli noen stor forskjell mellom P4 NW og Prescott (slik jeg ser det) på ytelse og ei heller på pris.

Lenke til kommentar
Det vil være dobbelt så mye L2 cache, og HyperThreading 2...

Dobbelt så mye cache, forbedret branch prediction og SSE3. Det er vel i grunn det.

 

SSE3 inneholder 2 instruksjoner som forbedrer HyperThreading (Monitor og Wait). Men, som med alle SIMD vil de ikke har noen betydning før programmene kompileres for det (programmer må støtte SSE/SSE2/SSE3 osv for at det skal ha noe å si).

 

Vi vel kan forvente at Sandra SiSoft og den typen syntetiske "testprogrammer" kommer med en patch tidlig, og at det kommer til å bli en forholdsvis stor forbedring her. In real life (i applikasjoner) derimot... nei. Kommer i alle fall til å ta ett år før SSE3 reelt sett har noe å si.

 

Mer cache: vel og bra. Se bare på P4 EE. Tipper 5% mer ytelse jevnt over. Spesielt på programmer som bruker SMT vil den ekstra cachen ha litt å si.

 

Bedre branching: Stor fordel for P4, men forbedringen er marginal. Videre har pipelinen gått opp til 22 steg (fra 20 steg). Det gjør trolig at den totale "staffen" for branch misprediction går opp. Det senker ytelsen i forhold til NW.

 

Intel har selv sagt at P4EE yter bedre pr MHz så vi må forvente at Precott havner midt mellom P4 NW og P4EE. Ettersom forskjellen mellom P4 NW og EE ikke er så stor.... You do the math ;)

Endret av pgressum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...