Gå til innhold

Sverige tester ut el-veier


LMH1

Anbefalte innlegg

Sverige tester ut el-veier

Hvis ligdene gjort i norge, hvor mye ville bespalsen blitt på elbil og statens utgifter på vei?

Noen som vil ha mening?

Betyr det ville fint halvvert tesla model 3 prisen med 150 000 kr per bil hvis man hadde spart i 40 KW battery?

Hva mener dere ladeutgiftene ville blitt? Hva med veiavgifter? Ville det økt om det skulle bli dekket 100% i norge?

Eller er hurtigladere som tar mest utgift og manglene hastighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er for tungtransport som har store problemer med å gå over til batteridrift. Ved å redusere batterivekten så får man mer godsvekt og tiden det tar å lade er også vital for en del typer tungtransport da profittmarginene er relativt lave. Artikkelen du linker til er for en bil som skal kjøre skytteltrafikk for å laste tog og det er akkurat her man kan spare inn mye penger ved å ta ut dieselmotoren, slenge inn en elmotor og være koblet til strømnettet konstant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikke annet enn problemer med slik løsning på veien her i Norge. Det er jo bare å se på vedlikeholde av dagens enklere veier, og hvor flinke de er til det.

Siden det ligger så lett tilgjengelig i bakken kan det ikke være høyspent heller, noe som gjør at det må tilførsler inn nokså ofte på grunn av spenningstap.

Langt bedre løsning å få ut flere hurtigladestasjoner, og ladetidene forsvinner der om noen år får en håpe med nye batterityper.

Tesla-Bjørn kjørte nettopp Oslo - Trondheim med Audi e-Tron GT og ladet i hele 7 minutter. Han rakk så vidt å gå på dass, før han kunne dra igjen. Slik er det med effektiv bil og kjapp lading. Blir spennende å se de nye fra Kia og Hyundai med 800V.

Han satt satt personlig rekord Oslo-polarsirkelen med Audien, på 12,5 timer så vidt jeg husker. Kjørte også 1000km testen sin i helgen som var, men har ikke sluppet videoen der enda (ikke sjekket youtube i dag). Har ikke giddi å se live streamen hans.

Problemet blir mindre og mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Melonskall skrev (2 timer siden):

Dette er for tungtransport som har store problemer med å gå over til batteridrift. Ved å redusere batterivekten så får man mer godsvekt og tiden det tar å lade er også vital for en del typer tungtransport da profittmarginene er relativt lave.

Men nå er vel model X ganske dyrt på hjul slitasje sammen lignet med andre biler, som model 3.

Er vel også kostbart med økt bremse slitasje? Eller mener du det kan tilpasses i fremtiden?

AndersT2 skrev (2 timer siden):

Tesla-Bjørn kjørte nettopp Oslo - Trondheim med Audi e-Tron GT og ladet i hele 7 minutter. Han rakk så vidt å gå på dass, før han kunne dra igjen. Slik er det med effektiv bil og kjapp lading. Blir spennende å se de nye fra Kia og Hyundai med 800V.

Han satt satt personlig rekord Oslo-polarsirkelen med Audien, på 12,5 timer så vidt jeg husker. Kjørte også 1000km testen sin i helgen som var, men har ikke sluppet videoen der enda (ikke sjekket youtube i dag). Har ikke giddi å se live streamen hans.

Men er vel problem å få ladet effekt å hurtig samtid å mist degradere batteriene. Er faktisk usikkert om 800 volt på sikt degrader batteriene mere en å lade over natta. Men syns største problem det ikke gjenvinnes biler. Siden å oppgradere gammel bil til ny er dyrere en å kjøpe ny. Og få får typegodkjent den.

Men vet ikke hvor i så fall det blir slik kan kjøres på strøm direkte, kanskje bare busser og lastebiler får glede av det, ikke biler. For hydrogen er vel på vei ut, så blir vel bare biodisel sikkert og elbil som blir mulig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Men nå er vel model X ganske dyrt på hjul slitasje sammen lignet med andre biler, som model 3.

Er vel også kostbart med økt bremse slitasje? Eller mener du det kan tilpasses i fremtiden?

Har ikke noe å si da denne løsningen er for tungtransport og utelukkende det. Å slenge inn en løsning for å lade mens du kjører på eksisterende og antagelig fremtidlige elbiler av persontypen er lite hensiktsmessig. Å redusere rekkevidde og la besparingen gå i denne ladeløsningen er meget sannsynlig ikke noe forbrukere vil ha med det første, ikke før infrastrukturen er så utbredt at man kan kjøre nesten hvorsomhelst med under 100km rekkevidde i batteriene.

Det er store mengder tungtrafikk som i dag bruker diesel som har meget begrensede transportområder og det å få den spesifike typen tungtransport over på elektrisitet vil være miljøvennlig og koste selskapene som driver med den type transport relativt lite. Vi snakker strekninger på noen få mil, for eksempel posttransport mellom terminaler er et eksempel mange kjenner til. Å redusere vekten av batterier og dødtid pga. lading vil kunne gjøre det så økonomisk at det er verdt å satse på ved nyinnkjøp av biler, det er poenget med denne løsningen.

I fremtiden så vil vi jo forhåpentligvis ha batterier som veier et par kilo og kan frakte 50 tonn bil og gods 1000km. Eventuellt at dette blir en infrastrukturløsning som fjerner behovet for batterier, men det krever massiv utbygging i alle land.

For å ta en litt rar sammenlikning så kan vi sammenlikne med telefoner. Tenk deg en telefon som har 20 minutter med batteri, men det er trådløse ladestasjoner nesten overalt så "man trenger jo ikke mer batteri", høres ikke ut som en løsning som er særlig bra. Men for et kontorlandskap der alle bruker telefoner og man kan spare inn f.eks. 20-30% på alle telefonkjøp så kan det fungere greit.

Lenke til kommentar
Melonskall skrev (1 time siden):

For å ta en litt rar sammenlikning så kan vi sammenlikne med telefoner. Tenk deg en telefon som har 20 minutter med batterimen det er trådløse ladestasjoner nesten overalt så "man trenger jo ikke mer batteri", høres ikke ut som en løsning som er særlig bra. Men for et kontorlandskap der alle bruker telefoner og man kan spare inn f.eks. 20-30% på alle telefonkjøp så kan det fungere greit.

Ja vi kan like godt sammenligne mobiler 1980s Mobile Phone Commercial! - YouTube

Zagato

Men batterie blir aldri på nivå som blybatterier eller andre små bilbatterier. Er vel mulig det blir andre teknologi men er lenge til.

En del nye tesla får kortere rekkevidde på vinteren sies det. Fordi batteriene degraderes fortere i vinteren.

Lenke til kommentar

Batteriene degraderes ikke fortere om vinteren, de fungerer anerledes fordi kjemi er veldig avhengig av temperatur. Ved kaldt vær får alle nåværende batterier dårligere kapasitet, enkelt forklart. Når temperaturen kommer innen ønskelig nivå igjen vil kapasiteten være som det spesifikasjonen til bilen tilsier (joa, noe mindre fordi produsenter setter spesifikasjoner under optimale forhold).

 

Sammenlikningen med mobiler var for å gi et greit eksempel på hvorfor el-veier ikke er for privatpersoner og bilene som blir produsert til det markedet. Det er lite hensiktsmessig å utnytte el-veier for bedrifter som Tesla før det er tilnærmet standard på alle veier.

Kan jo sies at isteden for hurtigladere så kunne Tesla ha investert i el-veier i stedet, det hadde fungert like bra, men det vet vi jo at ikke skjedde.

Lenke til kommentar

Slikt egner seg best for busser som kjører de samme veiene hele tiden.
Andre byer har hatt slikt i mange år, men da over bussen, som er en mye bedre løsning.

I veibanen egner seg ikke i det hele tatt.
Må isåfall være forbudt for gående, syklende og motorsyklister.

Sjelden mer enn 2 vogntog per rasteplass, så da trenger man 2 hurtigladere, som lader 80% på 45 minutter, som er pålagt hviletid.
Med ladeplass på alle rasteplasser, så vil ingen ha rekkeviddeangst lengre.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 28.5.2021 den 16.40):

Er vel også kostbart med økt bremse slitasje? Eller mener du det kan tilpasses i fremtiden?

Men er vel problem å få ladet effekt å hurtig samtid å mist degradere batteriene. Er faktisk usikkert om 800 volt på sikt degrader batteriene mere en å lade over natta. Men syns største problem det ikke gjenvinnes biler. Siden å oppgradere gammel bil til ny er dyrere en å kjøpe ny. Og få får typegodkjent den.

Men vet ikke hvor i så fall det blir slik kan kjøres på strøm direkte, kanskje bare busser og lastebiler får glede av det, ikke biler. For hydrogen er vel på vei ut, så blir vel bare biodisel sikkert og elbil som blir mulig.

Bremseslitasje er ikke ett problem på elbiler, det er ett større problem at de ikke brukes nok. Måtte bytte å min eGolf fordi de de ikke var brukt nok, og da ville fungert dårligere. På kjørelengden så ville det vært ca. samme kost som normalt bytte. De nye ID3/4 fra VW kommer nå med gamle trommel bremser bak som krever mindre vedlikehold, og ikke like utsatt når de ikke brukes nok. 

Elbiler regenererer i stedet for å bremse.

Kjøper man elbil og er avhengig av å hurtiglade bilen for å lade den, så kjøper man ikke elbil. Hurtiglading er for langkjøring, og nød. I det daglige så lader man hjemme for å ikke degradere batteriene. Man hurtiglader heller ikke bilen til 100%.

Biodiesel er heller ikke ett godt alternativ, da det bruker opp ressurser som heller kunne blitt brukt til mat, spesielt i fremtiden når befolkningsveksten fortsetter å øke.

Bio drivstoff har også en del bakdeler. Det tåler ikke lagring godt, slik at hvis du bruker det på gressklipperen din, så må du tømme den før vinterlagring, da drivstoffet ikke vil funke igjen til våren. Det samme problemet har de som har biler som brukes sjeldent. Mener å huske at det også slet mer på pakningene i bilen, da de ikke tålte den typen like bra som vanlig drivstoff. Tror mulighens det har med at de tørket mer ut. Noe som har resultert i  mer drivstoff lekasjer i biler og da bilbranner. Det skal vist ha vært ett økende problem i California hvor de har presset opp bio mengden i drivstoff.

 

Mener kanskje det var denne fra Jay Leno som nevner noe om det: 

 

 

 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 31.5.2021 den 7.17):

Elbiler regenererer i stedet for å bremse.

Det er problemet med å kjøre øknomisk med elbil, da det ikke blir så økonomisk når bilen skal på EU-kontroll og skivene har for mye rust.

Hadde samme "problem" med min forrige manuell bil, bremset med girene istedet for bremsene.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 31.5.2021 den 8.44):

En skikkelig svada-påstand. Men du kan vel backe den opp med noe dokumentasjon?

Egentlig ikke, la nå LMH1 ha en liten seier her og der :D

https://www.driveelectricvt.com/winter

I nyere biler så har produsentene tatt steg for å minimere dette problemet og varmer opp batteriene hvis det skulle være for kaldt. Vet ikke om Tesla har varme til batteriene, men det har lite å si da påstanden ikke er svada.

Lenke til kommentar
Melonskall skrev (13 timer siden):

Egentlig ikke, la nå LMH1 ha en liten seier her og der :D

https://www.driveelectricvt.com/winter

I nyere biler så har produsentene tatt steg for å minimere dette problemet og varmer opp batteriene hvis det skulle være for kaldt. Vet ikke om Tesla har varme til batteriene, men det har lite å si da påstanden ikke er svada.

De varmer batteriene, spesielt når det er satt avgangstid, også hvis man setter destinasjon til en Supercharger, så optimaliserer de batteriene. Mener å huske at Bjørn Nyland testet Model 3 med kaldstart. De kommer nokså kjapt opp i temp på batteriene når de starter å kjøre. Men det gir også litt høyere forbruk, så ja LMH1 har korrekt at det er kortere om vinteren. Tesla og de andre som bruker litt ekstra på å varme batteriet minimerer tapet. Mener Bjørn testet at VW ID 3/4 gjør noe av det samme under kjøring i starten, men fikk aldri sett at de varmet ved kjøring til ladestasjon, selv om VW hevdet at den gjør det.

Det er fremskritt på dette punktet med nye biler. Min 2015 eGolf kjører 12 mil på sommeren, litt over 13 hvis jeg kjører for lengden. Måtte ut en tur i vinter når det var 13 minus, og med fulladet bil, uoppvarmet, og ikke veldig mye varme på i bilen, og maks 90 på motorveien, så greide den 5-6 mil (ca 2,5mil var halve batteriet borte). Var det verste jeg har sett ifra den på disse årene. Greier normalt 8 mil når jeg forvarmer. Satt også 50 minutter på hurtiglading og fikk totalt 8 kW den ene gangen i vinter jeg måtte hurtiglade for å komme hjem (10 minus ute og kald bil)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...