TangoSierra Skrevet 25. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2021 (endret) Hei! Jeg forsøkte å bytte bremseklosser og skive (bak, begge sider) på en Skoda Fabia (MK3 - 2016). Da jeg skulle presse bremsestempelet tilbake med et slikt , var det ikke til å rikke. Etter søk på youtube, ser det ut til at jeg må ha et annet type verktøy for dette. Uansett. Da jeg holdt på klarte jeg å lage et rift i, det jeg antar er, støvmansjetten rundt stempelet. Utrolig frustrerende. Jeg klarte å søke meg frem til et reparasjonssett som inneholder ny mansjett på skruvat.no. Har noen vært borti dette før? Må jeg av med kaliperen og drenere systemet for bremsevæske osv, for å feste denne masjetten? Eller går det å gjøre mens alt henger på? Og ikke minst: MÅ denne byttes? Endret 25. mai 2021 av TangoSierra Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 26. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2021 Har ikke samme biltype, men antar det er ganske likt. Ja, for å få byttet mansjett, må stempelet ut. Du trenger ikke drenere bremsevæsken i hele systemet, men du må lufte bremsene og kanskje fylle på litt væske - litt avhengig av hvor mye væske som kommer ut når du tar ut stempelet. Det som da er like greit å gjøre når du først er i gang, er å overhale caliperen, altså rengjøre og smøre den, og bytte ut stempel, mansjett osv. Det at du ikke får presset tilbake stempelet, tyder nemlig på at stempelet er rustent - på min bil kan de i hvert fall presses tilbake med håndkraft når alt er som det skal. Utover at det er litt knot å få inn det nye stempelet, er det en ganske simpel DIY-jobb og du sparer mye penger på det kontra å bytte ut hele caliperen. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 26. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2021 Som det blir påpekt over kan det være lurt å overhale hele kaliper når du først må bytte mansjetten på stempelet. Det går an å bruke et klemmeverktøy på bremseslanger for å hindre bremseveske fra å renne ut av systemet, men jobben med lufting av bremsene blir i prinsippet den samme uansett.. På mange VAG-kjøretøy jeg har vært borti må bremsestempel klemmes inn med et verktøy som samtidig roterer dem, tilsvarende det du lenket til. Og, JA! Hvis du har skadet mansjetten, må den byttes hvis du ønsker å ha bremser som skal fungere hver gang du tråkker på bremsepedalen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2021 (endret) Mansjetten er kun for å holde vann og drit ute. Den er ikke superkritisk. Ikke alle calipere har denne mansjetten engang. Har du fått en liten rift i den kan du klemme inn silikonfett under den for å prøve å holde vannet og dritten ute, men i det lange løp er det best å bytte den. Avhengig av type caliper kan dette være en helv"#¤! jobb eller lekende lett. Endret 27. mai 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 27. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2021 (endret) På min bil knotet jeg fælt med både å få inn det nye stempelet og få på plass mansjetten første gang. Det jeg lærte, var at det er viktig å ta seg god tid på å rengjøre caliperen, særlig det sporet hvor mansjetten skal inn i. Videre at mansjetten - selvfølgelig - må monteres før stempelet, og å bruke riktig mengde fett. Endret 27. mai 2021 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
TangoSierra Skrevet 27. mai 2021 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mai 2021 Takk for alle svar! Blir nok til at jeg bytter denne mansjetten. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. mai 2021 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2021 (endret) Hvis det er av typen hvor mansjetten ligger inni caliperen så kan man lure den på plass ved å bruke bittegranne trykkluft. Bremseslangen må da kobles fra først. Man monterer mansjetten først, og sørger for at sporet er fullstendig fritt for korrosjon og dritt som nevnt over. Så tar man bremsestempelet og presser forsiktig mot mansjetten mens man forsiktig blåser litt trykkluft inn i caliperen, der hvor bremseslangen normalt er skrudd inn. Forhåpentligvis smetter mansjetten over stempelet og du kan presse det helt inn. Endret 27. mai 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå