Gå til innhold

Mva og ENK


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SoulRunner9 skrev (28 minutter siden):

Hei!

Dersom man jobber freelance med kundeservice for et britisk selskap, har etablert et ENK og skatter til Norge. Må man også melde seg inn i Merverdiavgift-registeret og betale MVA på inntektene? 

Takk på forhånd. 

 

Tjenesten du beskriver er MVA-pliktig. Dersom du kommer over 50K i omsetning innen en 12 mnd periode så må du dermed registrere deg i mva-registeret.

Eksport av tjenester som er mva-pliktige er det som kalles fritatt for mva. Dvs de er mva-pliktige, men satsen er 0%. Det betyr ikke at du kan la være å bli mva-registrert, men du betaler aldri inn mva for disse tjenestene. Du får derimot fradrag for mva som er knyttet til kostnader for å utføre tjenesten, slik at det er staten som betaler tilbake mva til deg annen hver mnd og ikke omvendt.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Siden du eksporterer tjenesten din, så er du fritatt fra mva. Men fritatt betyr noe litt annet i denne sammenheng enn hva folk flest legger i det.

Forøvrig er det gunstig for deg å bli mva-registrert. Når du kjøper PC, skjerm, etc til virksomheten så koster det i praksis 20% mindre.

Lenke til kommentar

Skjønner. Takk for svar!

Er dog mva-registrert og har betalt ut mva (25%) siden jeg passerte 50k i desember i fjor. De pengene er vel bare å glemme å få tilbake, men greit å vite til neste MVA melding om et par mnd. Snakket med noen fra Skatteetaten, men slik jeg forstod det mente hun at jeg måtte betale MVA, har derfor gjort det hele veien. Mulig hun blandet da jeg hovedsaklig hjelper norske kunder, men igjen for dette selskapet lokalisert i UK.

Endret av SoulRunner9
Lenke til kommentar

Takk for svar. Veldig kjekt med info fra de som kan. 

Sendte nettopp sjefen en melding og fikk tilbake: 

Hi, VAT is not applicable on salary invoice

 

Så jeg har tydeligvis kun betalt inn MVA, men aldri krevet det fra arbeidsgiver. Skjønner bare ikke hvorfor damen hos Skatteetaten sa at jeg måtte reg. meg og betale MVA når jeg sa det slik jeg har presentert det her i gruppen. Er jo kjedelig når 26% går til skatt, deretter 25% på MVA - Da sitter man ikke igjen med all verden. 

 

 


 

Lenke til kommentar

De kan ikke alltid alt de du ringer og misforståelser skjer. Har hatt noen "problemer" med skatteetaten selv og de virker å være bedre å ha med å gjøre via tekst. Det sagt så er de veldig flinke på å behandle klager og å få igjen penger de "urettmessig" har tatt pleier å gå greit.

Lenke til kommentar

MVA er vel noe skatteetaten egentlig ikke svarer på spørsmål omkring pr telefon om jeg husker riktig. Men du kan alltid sende mail og da gir de grundig veiledning.

Usikker på akkurat hva skatteetaten har sagt, men det er riktig at du må registrere deg. Teknisk sett kan man si det er riktig at du skal kreve inn mva også - bare at satsen er 0%. Hvis du går på noob-kurs hos skatteetaten så terper de på at "0 er også et tall" og at å kreve inn 0% mva er å kreve inn mva...

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (1 minutt siden):

En annen problemstilling her er vel om du driver egen virksomhet, eller om du i realiteten er ansatt:

https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende/

 

Kun en (slutt) kunde er noe som trekker i retning av at en i realiteten er ansatt.

Jeg er på Freelance-kontrakt, det vil si at jeg jobber hjemmefra med eget utstyr, og som takk for jobben sender jeg inn en invoice hver mnd - Dette betales til meg, men jeg er selv ansvarlig for å skatte. Ergo, åpnet jeg et ENK. Skattedelen har gått smertefritt, men er bare veldig usikker på MVA som sagt da det har vært uklart. 

Lenke til kommentar
nirolo skrev (4 minutter siden):

Men er den problemstillingen like aktuell når det er over landegrensene?

Etter en sak jeg husker fra langt tilbake gikk den problemstillingen mer på at den "ansatte" ikke fikk fordelene ved å være ansatt direkte i firmaet, hvis det er frivillig og med fordeler å leie seg ut, om man bare har 1 kunde, så bryr ikke myndighetene seg om det.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Melonskall said:

Etter en sak jeg husker fra langt tilbake gikk den problemstillingen mer på at den "ansatte" ikke fikk fordelene ved å være ansatt direkte i firmaet, hvis det er frivillig og med fordeler å leie seg ut, om man bare har 1 kunde, så bryr ikke myndighetene seg om det.

Jo det gjør de. De er blant annet ute etter arbeidsgiveravgiften….

Lenke til kommentar

Så de vil tvinge deg til å legge ned firmaet og tvinge bedriften til å ansette deg? Slik jeg forsto det så var saken at myndighetene la press på arbeidsgivere for at alle ansatte skulle få lik behandling og ved å tvinge noen til å drive for seg selv og leie seg ut så brøt de noen moralske linjer.

At de vil ha arbeidsgiveravgift er ikke mer relevant enn at folk får lik "lønn" for likt arbeid, det var poenget. Kunne nok ha forklart det bedre, men trodde jo det var relativt forståelig.

Lenke til kommentar

Utlandet blir jo stikkordet her: Men av dokumentene står det som følger / 

Salg av varer til utlandet

Varer og tjenester som selges til utlandet og Svalbard er fritatt, med forbehold om at varen eller tjenesten ble utført og/eller overlevert i utlandet og ikke Norge. Her må den som søker fritaket kunne dokumentere omsetningen med tolldeklarasjon i tillegg til salgsdokumentene.

 

Mitt tilfelle er jo ikke salg, men kundeservice for dette britiske selskapet

Lenke til kommentar

"Eksempler på fjernleverbare tjenester er konsulenttjenester, It-tjenester og alle andre tjenester som kan utføres elektronisk, reklametjenester og utleie av arbeidskraft.
Hvis du selger fjernleverbare tjenester til næringsdrivende eller offentlige virksomheter hjemmehørende i utlandet, skal du ikke beregne avgift av omsetningen selv om tjenesten er til bruk her i landet. Et eksempel på dette kan være rådgivning om markedsforhold og regler i Norge til et utenlandsk selskap som vurderer etablering her. For å dokumentere dette overfor skattemyndighetene er det sentralt at fakturaadressen er i utlandet."

Håndtering av moms ved salg til utlandet | Visma Blog

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...