Gå til innhold

Elektriker med fagbrev, men tørr ikke gå i jobb fordi jeg føler meg ikke flink nok.


Gjest 6877c...360

Anbefalte innlegg

Gjest 6877c...360

Heisann, jeg er enn ung mann på 22 år med fagbrev som elektriker. På grunn av Covid-19 så har jeg nå vært arbeidsledig i et år nå etter jeg tok fagbrevet i April 2020 i fjor. 
 

Jeg jobbet i en lærebedrift som hadde veldig dårlig oppfølging hos lærlingene og vi fikk prøve relativt lite. Besto fagprøven, men jeg fikk masse hjelp med forbredelsene mine.. Derfor føler jeg at jeg ikke er en flink nok elektriker og da heller ikke vil få til ting jeg kanskje burde kunne. Føler et press på å være god nok, utføre bra arbeid og få fornøyde kunder, men siden jeg ikke har troa på at jeg er flink nok så har jeg heller ikke turt å prøve få jobb som elektriker. 
 

Noen elektrikere som har noe tips for en sånn type mentalitet? Kommer liksom ingen vei om jeg ikke begynner å jobbe snart. 
 

Håper på positive tilbakemeldinger! 

Anonymous poster hash: 6877c...360

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Du sier "bestod fagprøven men fikk masse hjelp med forberedelsene". Vil det si at du egentlig ikke har lært noe men bestått fagprøven? Da er det vel der mentalitetsproblemet ligger?

Det jeg da mener er at på den delen av fagprøven der de stiller deg spørsmål etter installasjonsdelen så hadde jeg fått hjelp med forbredelser, blant annet hva jeg burde lese på, hva slags spørsmål jeg kan forvente osv. 

 

installasjonsdelen på båsen gikk bra alene, er flinkere praktisk en teoretisk, det jeg da har «angst» for da kanskje, er å komme borti noe jeg absolutt ikke får til som jeg burde kunne nå og da ikke finne løsning på problemet. Jeg er en typisk person som legger lista veldog høyt til meg selv, og har høye forventninger til megselv, om jeg føler jeg ikke kan møte de forventningene så stopper det opp.. 😕 veldig dom mentalitet og ha. 

Lenke til kommentar

Da forstår jeg utfordringen bedre.

Det er helt greit å ha høye forventninger til seg selv, det er slik man utvikler seg. Bare ikke vær redd for at et fag er en evig læreprosess og man må alltid lære noe nytt og at det ikke er et nederlag når man ikke kan noe godt nok men en invitasjon til å lære det bedre. Det man ikke mestrer bra i dag vil man mestre bedre etter en viss tid og slik fortsetter det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Da forstår jeg utfordringen bedre.

Det er helt greit å ha høye forventninger til seg selv, det er slik man utvikler seg. Bare ikke vær redd for at et fag er en evig læreprosess og man må alltid lære noe nytt og at det ikke er et nederlag når man ikke kan noe godt nok men en invitasjon til å lære det bedre.

Skjønner liksom at jeg egt bare må hoppe i det å prøve, om jeg da ikke får til noe så er det å ringe etter hjelp/bistand eller lese seg opp. Har bare en liten angst om at jeg liksom ikke skal få til flertall av jobber jeg blir sendt ut på og må endten ringe hjelp eller la noen andre overta jobben, noe som er litt ydmykende. 

Lenke til kommentar

Og det viktigste.

De farligste menneskene i en jobb er de som later som de kan noe og overlater problemene til kunden eller ledere som senere havner i konflikt med oppdragsgiver. Det viktigste du alltid gjør er å be om hjelp/bistand/forklaring når du ikke forstår noe du har fått beskjed om å utføre eller ikke er sikker på om du kan det godt nok. 

Det er en styrke, ikke en svakhet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Et fagbrev er kun et bevis på at du har de nødvendige grunnleggende kunnskapene som hører til faget. Dette er "knagger" du kan henge ytterliggere kunnskap, erfaring og videreutvikling på. Når jeg fikk mitt første fagbrev gikk jeg også på jobb med en litt dårlig følelse der jeg tenkte "jeg kan jo så lite....". Folk jeg har snakket med sier at dette er en ganske vanlig følelse som nyutdannet, at man føler at man ikke "lærte noe som helst" på skolen. Men når man først setter kunnskap ut i praksis, faller brikkene på plass. Man må som sagt bare hoppe ut i det. Er du usikker, er det som du selv sier bare å ringe til noen å spørre. Eventuelt kjapt søke etter rett informasjon.

Det å være lærling og "nr 2" på jobb, er ganske trygt på mange måter. Så det kan føles som en brå overgang å plutselig være "nr 1" uten noen konkret å støtte seg på. Men dette kommer du kjapt inn i. Det er bare å hoppe ut i det. 😃

Dette fikser du! 

Endret av Kris85
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Og det viktigste.

De farligste menneskene i en jobb er de som later som de kan noe og overlater problemene til kunden eller ledere som senere havner i konflikt med oppdragsgiver. Det viktigste du alltid gjør er å be om hjelp/bistand/forklaring når du ikke forstår noe du har fått beskjed om å utføre eller ikke er sikker på om du kan det godt nok. 

Det er en styrke, ikke en svakhet.

Den styrken har jeg heldigvis, må bare prøve å bli kvitt den mentaliteten som hindrer meg i å gå ut i jobb jeg har fagbrev i.

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (1 minutt siden):

Et fagbrev er kun et bevis på at du har de nødvendige grunnleggende kunnskapene som hører til faget. Dette er "knagger" du kan henge ytterliggere kunnskap, erfaring og videreutvikling på. Når jeg fikk mitt første fagbrev gikk jeg også på jobb med en litt dårlig følelse der jeg tenkte "jeg kan jo så lite....". Folk jeg har snakket med sier at dette er en ganske vanlig følelse som nyutdannet, at man føler at man ikke "lærte noe som helst" på skolen. Men når man først setter kunnskap ut i praksis, faller brikkene på plass. Man må som sagt bare hoppe ut i det. Er du usikker, er det som du selv sier bare å ringe til noen å spørre. Eventuelt kjapt søke etter rett informasjon.

Det å være lærling og "nr 2" på jobb, er ganske trygt på mange måter. Så det kan føles som en brå overgang å plutselig være "nr 1" uten noen konkret å støtte seg på. Men dette kommer du kjapt inn i. Det er bare å hoppe ut i det. 😃

Dette fikser du! 

Hjertelig takk for motivasjonen! Vi krysser fingrene. 

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig du får den støtten og hjelpen du trenger. De antatte lærlingene som har vert hos meg skulle så absolutt ikke blitt sluppet ut på oppdrag alene. Man kan umulig være flink nok rett fra skolebenken. 

Han som koblet el på kjøkkenet mitt gjorde mange feil og gjett hvem som satt igjen med regningen. Jeg klarte til slutt og få prutet prisen litt ned, men takk gud for at jeg kom hjem hver dag og fikk påpekt feilene som ble gjort. 

En av feilene var rett og slett livsfarlig. 

Nå er det vel heller ikke meningen at en som kommer rett fra skolebenken kan utføre alt av elektrisk arbeid alene? Man er vel lærlig for en grunn? Poenget er vel at man skal være med på oppdrag og bygge seg opp erfaringer underveis? Erfaring er uansett mer verdifullt enn det man lærer på skolen, så lenge man lærer av noen som faktisk vet hva dem driver med. Tror jeg.

Lenke til kommentar

Selv erfarne eldre elektrikere i alderen 30-55 år gjør merkelige feil. Det var et mareritt å bygge om kjøkkenet i sommer hvor alt elektrisk måtte byttes ut. Han preseterte til og med å skylde på oss som kunde for at han ikke hadde undersøkt med oss hva slags stikkontakter vi skulle ha, han spurte kun om farge på befaringen. Veggene ble revet for å legge nytt skjult annlegg men han presterte å vente til bokser og nye vegger var på plass med å få se hvilke type stikkontakter vi ønsket. Skulle vi fått de vi ønsket måtte alt rives igjen. "hmm de boksene jeg har montert i veggen nå er ikke kompatible med de stikkontaktene" - etter nye vegger og sparkling var utført.

Og det var selvsagt ikke eneste feilen som ble begått. I tillegg hadde de rotet bort alle notatene de selv utførte og papirene med tegninger osv. som de fikk av oss under befaringen, når de møtte opp for å starte arbeidet.

I tillegg til dette hadde vi hatt et oppdrag fra et annet elektrikerfirma 6 mnd. i forkant på en annen del av eiendommen og her avdekket det nye firmaet for kjøkkenet mange feil på den tidligere jobben som jeg så måtte kontakte forrige firma for å få rettet opp.  I tillegg til dette ble det avdekket feil utført av en elektriker på jobb med nytt bad 10 år i forkant av dette igjen, hvor en kurs mellom kjøkken og bad var uforskriftsmessig sammenkoblet.

De var alle seriøse bedrifter med papirene i orden og alt arbeid utført av erfarne elektrikere.

Hadde jeg ikke selv vært hjemme hele tiden ville vi blitt ruinert av slett arbeid gang på gang. Jeg går aldri fra håndverkere lenger og trippelsjekker alt de gjør. Den leksa har jeg lært.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Selv erfarne eldre elektrikere gjør feil. Det var et mareritt å pusse opp kjøkkenet i sommer hvor alt elektrisk måtte byttes ut. Han preseterte til og med å skylde på oss som kunde for at han ikke hadde undersøkt med oss hva slags stikkontakter vi skulle ha, han spurte kun om farge. Veggene ble revet for å legge nytt skjult annlegg men han presterte å vente til bokser og nye vegger var på plass med å få se hvilke type stikkontakter vi ønsket. Skulle vi fått de vi ønsket måtte alt rives igjen...

Og det var selvsagt ikke eneste feilen som ble begått.

Joda, alle kan gjøre feil, men mitt inntrykk er at lærlinger blir kastet ut på oppdrag alene for tidlig. Han som var hos meg skjønte vertfall ikke så veldig mye. Han gjorde feil hele tiden og fikk ikke med seg hva jeg sa. Han glemte også å skru av kursen til stekeovnen, selv om han hadde skrevet lapp om at alle kurser var avslått og at det bare var å rive kjøkkenet. 

madammen hadde begynt å rive og når jeg kom hjem målte jeg ledningen som stakk rett ut i rommet med alle lederene. Der var det fullt trøkk for å si det sånn. Hadde bikkja eller madammen tatt tak i disse kunne det gått virkelig galt. 

Så jeg stoler vertfall ikke på håndtverkere. Spesielt ikke elektrikere. Når jeg fikk sluttregningen på 83.000 kroner så følte jeg at dette nesten var penger rett i dass. Hele veien har jeg måttet dobbeltsjekke arbeidet og rette feil samt ringe frem og tilbake. Det finnes sikkert flinke elektrikere der ute, men så langt har vertfall ikke jeg blott imponert over dem som har vært på besøk hos meg. 

Det skal også nevnes at de som har vært hos meg kommer fra anerkjente firmaer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Bjerknez said:

Så jeg stoler vertfall ikke på håndtverkere. Spesielt ikke elektrikere. Når jeg fikk sluttregningen på 83.000 kroner så følte jeg at dette nesten var penger rett i dass. Hele veien har jeg måttet dobbeltsjekke arbeidet og rette feil samt ringe frem og tilbake. Det finnes sikkert flinke elektrikere der ute, men så langt har vertfall ikke jeg blott imponert over dem som har vært på besøk hos meg. 

Det skal også nevnes at de som har vært hos meg kommer fra anerkjente firmaer. 

Fullstendig enig og har kun hatt de samme opplevelsene siste 10 år. Jeg forventer dessverre å finne nye feil fremover.

Neste gang jeg får "El-sjekk" skal jeg be de ta kontakt med elektriker bedriftene direkte.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Skal jeg kun koble en kontakt eller flytte den samt gjøre små endringer så gjør jeg det heller selv. Jeg vet det er ulovlig, men det er begrenset hvor mye feil man kan gjøre. Det er jo faktisk nesten ikke mulig. Bare man tar sikringen før man begynner og dobbeltsjekker med spenningstester så mener jeg man er trygg. 

Å betale 2-3.000 kroner for å flytte en kontakt noen cm. Eller henger opp en taklampe kommer ikke på tale. Men sikringsskapet og opplegg av nye kurser og andre ting ligger jeg unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Skal jeg kun koble en kontakt eller flytte den samt gjøre små endringer så gjør jeg det heller selv. Jeg vet det er ulovlig, men det er begrenset hvor mye feil man kan gjøre. Det er jo faktisk nesten ikke mulig. Bare man tar sikringen før man begynner og dobbeltsjekker med spenningstester så mener jeg man er trygg. 

Å betale 2-3.000 kroner for å flytte en kontakt noen cm. Eller henger opp en taklampe kommer ikke på tale. Men sikringsskapet og opplegg av nye kurser og andre ting ligger jeg unna. 

Enig. Tror ikke forsikringsselskapene er like enige. Hva skjer da om man får brannskader og forsikringen skylder på egenhendig arbeid (selv om det ikke er en direkte årsakssammenheng).

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (13 minutter siden):

Enig. Tror ikke forsikringsselskapene er like enige. Hva skjer da om man får brannskader og forsikringen skylder på egenhendig arbeid (selv om det ikke er en direkte årsakssammenheng).

Det er en sjanse jeg evt. uten problemer er villig til å ta. Jeg er mer redd for levende lys som madammen hele tiden bruker. Eller det gamle elsystemet i kjelleren som har vært der siden huset var nytt for ca. 55 år siden. Noe er oppgradert (av elektriker) og det er lagt ny kurs, men en del gammelt er igjen. Dog ligger alt synlig og det er kun mur i hele kjelleren. Det som ligger skjult i huset er helt nytt. Sikringsskapet er også ganske nytt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt tips, utifra hva du skriver, er at det er forskjell på elektrofirmaer. 

Små firmaer som driver med oppussing, rehabilitering og eneboliger feks. Der vil du få store utfordringer og mye variasjon (eller mange usikkerhetsmomenter I ditt tilfelle). Kjangsen for å blir sendt aleine på oppdrag er overhengende.

Jeg tror du ville passa bedre I er større firma pr nå. Et stort firma som har store kontrakter på store bygg. Der er du sjelden aleine, og oppgavene opp igjennom etagene er såpass like at du vil få det I fingra å blir trygg relativt kjapt. Der har du kansje en bas og et lag, så du blir del av et team.. store firmaer er ofte vant med å ha lærlinger, eller nyutdanna fagfolk. Ingen er utlært med ferskt svennebrev eller fagbrev I hånda. 

Usikkerheten din kan være et sunnhetstegn, men du må utfordre den for å bevise det.

Bare du kommer igang vil utviklinga gå fort, å bekymringene dine blir glemt. -Det er ofte sånn:)

Endret av Stepside4x4
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som nemnt tidlegare i tråden så er fagbrevet dokumentasjon på at du har den grunnleggande kompetansen. Yrket elektrikar lærer du gjennom å jobbe, du er ikkje ferdig utlært no du er heilt i starten av kompetanseutviklinga di. Det sagt så er det generelt slik at jo betre grunnlag du har frå opplæringa, jo betre eigna er du til å kunne jobbe sjølvstendig.
Med ditt grunnlag der du er usikker på eige fag så vil nok ein jobb der du inngår i eit team være å foretrekke ettersom du då har eit fagmiljø til å støtte deg.

Det inntrykket du gir er uansett at du kan faget ditt, det du er redd for er at du ikkje skal klare å løyse dei utypiske problemstillingane. Og det er det ingen som forventer at ein heilt nyutdanna skal kunne finne løysinga på åleine. Og som også nemnt tidlegare i tråden så er det langt verre dersom du gjer jobben (på det som kanskje blir ei dårleg løysing) i staden for å ringe ein kollega. Det er meir ydmykande å må stå til rette for at du har gjort alvorlege feil enn det er å spørre om hjelp. Særleg som nyutdanna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen er utlærte med en gang de får fagbrevet sitt! Spesielt ikke innenfor elektrikerfaget, som spenner så utrolig bredt.

Det å være ydmyk, erkjenne sine svakheter og be om hjelp samtidig som man er proaktiv, positiv og har lyst til å lære, jobbe og gjøre en innsats er egenskaper jeg setter veldig høyt. Mye høyere en ren faglig dyktighet; det er noe som uansett kommer med årene!

Du skal IKKE være redd for å gjøre feil. Spør heller om du lurer på noe! 

Jeg kjenner meg forøvrig veldig igjen I det du skriver. Jeg var usikker i starten selv, og har gjort mine blemmer😅

Nå er det 10 år siden jeg fikk fagbrevet mitt og er i dag elektroinstallatør, sivilingeniør og daglig leder i en stor bedrift. Alt er mulig! Stol på deg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...