Gå til innhold

Er gud ond eller god - eller nøytral?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
fokkeslasken skrev (11 timer siden):

Dette innkapsler greit hvorfor det finnes eksempler på kristne som dreper barn slik at de kan gå rett til etterlivet og slippe synden i dette livet.

I Koranen påstår Profeten at alle barn uansett religion havner rett i Paradis når de dør. Derfor har ikke terrorister som sverger til denne guden noen skrupler for å drepe barn. Den samme Profeten påstår at alle gudens krigere som dør i kamp mot de vantro kommer til Paradis. Allerede når den første bloddråpe faller, så vil all smerte forsvinne. Dette er så innbarket at muslimske soldater står oppreist og går framover selv etter at de er gjennomskutt ti-tjue ganger i hele kroppen. Det forklarer psykologien: at de ikke har lært at de skal falle. Men når de ser andre faller og skriker, så faller de.

I krig har jeg sett og hørt at soldater som er livsfarlig skadet og vet de skal dø ikke roper på guden sin, men på ..... MAMMA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dart skrev (35 minutter siden):

Jeg mener det jeg skriver. Du mener at noen menn er tiltrekkende. Det vet den guden, og vet at det utgjør ca 28% altså 28 av 100. Guttene ble fjernet og tilbake sto 72 jomfruer. 

Personlig så mener jeg jomfruer kan bli en seig bit å tygge i min alder. Noe annet er de som er så unge at jomfruer er det som er tilgjengelig.

En eldre amerikansk dame med blått hår mente at hennes paradis var lange senesterke afrikanske gutter på 20. Så hun reiste til Gambia og Mellom-Amerika for å finne slike langs kanten på bassengene, poolboys. De kostet litt å underholde, men det var hennes himmel på jord. 

Vet hvor hun bestilte sin billett? Hva betalte hun? 

Lenke til kommentar
Dart skrev (24 minutter siden):

Har du tenkt å begå synder? I tilfelle er det på sin plass å anbefale 

https://www.travelweekly.com/Caribbean-Travel/Caribbean-readies-for-a-wave-of-reopenings

Og medbringe mye lotions for å unngå sårhet. som Rene Blegen her framfører:

 

Den var morsom (jeg ga deg tommel), men litt lang :) Det var artig å se gamle fjes igjen. Jeg tror Tusberg lever ennå? Han var for øvrig mer talentfull enn mange vet. Han skrev manus sammen med Andre Bjerke for en glimrende krim TV serie med Henki Kolstad som het Taxi (ligger på NRK.no). Dette er jo da en stereotyp homo da, det er faktisk ikke så mange slike. Ikke at det gjør noe om man er slik da.

Tilbake til gudsdebatten. Tror du er sannsynlig at skaperen av universet er veldig opptatt av ulike former for seksuell aktivitet på jorden, tatt i betraktning hvor stort universet er og hvor mye annet som hender? Om andre voksne mennesker har et frivillig sexliv skader jo ingen? 

Endret av michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
michaelhe skrev (22 minutter siden):

Tilbake til guds debatten. Tror du er sannsynlig at skaperen av universet er veldig opptatt av ulike former for seksuell aktivitet på jorden, tatt i betraktning hvor stort universet er og hvor mye annet som hender

Jeg tror ikke evt guder er veldig opptatt av detaljer som hvem som puler hvem. Hvert fall ikke om alle parter er voksne mennesker med de essensielle evner, alder og deres menneskerettigheter er i behold.

Lenke til kommentar
Dart skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke evt guder er veldig opptatt av detaljer som hvem som puler hvem. Hvert fall ikke om alle parter er voksne mennesker med de essensielle evner, alder og deres menneskerettigheter er i behold.

Problemet mitt er at jeg ikke vet om jeg tror på noen gud. Men hvis noe slikt finnes, så er det ikke godt å si hva slags tanker, om noen, en slik skapning har?

Jeg er vel enten agnostiker, eller til og med ateist. Grunnen til det er ikke noen overbevisning om at Darwin var gud, ikke Newton eller Einstein heller. Det er Kant og Hume som som har satt den grensen mener jeg. Noen ting kan vi bare aldri få vite, og kanskje er det best slik. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det å "snu det andre kinnet til" kombineres med å sortere hvem som skal slippe gjennom perleporten er det bare mennesker som kan ligge bak er jeg redd! 😉

I mine øyne er den gud vi har hørt mest om bare ond, om han finnes! Straffe uskyldige for andres feil? Hadde Gud vært et menneske hadde han blitt skutt

Hvis alle gudene vi kjenner til hadde samlet seg og avholdt et møte for å diskutere våre religiøse problemer, hadde de for meg fremstått som noen nærmest usannsynlige tapere og bidratt sterkt til en fremskyndelse av jordens undergang som vi alle vet kommer! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bare forbudet mot å tilegne seg kunnskaper (Kunnskapen tre) sier oss at det hele er funnet på av mennesker som vil kontrollere oss.

Med de utallige nedskrevne røverhistorier som er samlet sammen og striglet gjennom 2-5 tusen år, så vi har fått det vi ville ha.

"Snu det andre kinnet til" er funnet på av folk som ikke vil vi skal forsvare oss mot overgrep fra de som vil ha makten.
Jeg har forandret litt på det: "Snu det andre kinnet til om du vil ha halve trynet revet av".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er guden ond eller god?  Hvilken gud? 

Jeg blir fortalt at det er mange guder - som vil oss både vondt og godt.

De er stort sett like uforutsigbare som TRL The Real Life.

Lenke til kommentar
On 7/11/2021 at 4:31 PM, Fibonacci said:

Virus og sykdommer har eksistert mye lenger enn homo sapiens, så nå kommer du skjevt ut fra start.

Hvordan vitenskapen forklarer virus og parasitter? De er et resultat av evolusjonen, som alt annet liv på planeten. De har funnet sin måte å overleve og reprodusere seg på, og det har fungert utmerket for deres del. De er ikke bevisste skapninger, så parasitter og virus "driter i" hvilken skade de gjør på andre. Det finnes ingen moral eller synd i så lavtstående liv.

Uavhengig av om virus og sykdommer har eksistert lenger enn homo sapiens har homo sapiens vært med på å utvikle virus og sykdommer. Alle virus og sykdommer har ikke eksistert fra begynnelsen av tid. Ingen argumenterte for at homo sapiens utviklet alle partikler på jorden fra start.

Jeg følger deg langt på vei, bortsett fra at du ikke har noe vitenskapelig grunnlag for å påstå at et virus eller en parasitt ikke er en bevisst skapning.

Fra Store Norske Leksikon: bevissthet (filosofi):

Vesensbevissthet

Vi kan karakterisere et individs bevissthet på mange ulike måter:

1) Vi kan hevde at et vesen (for eksempel et menneske, et dyr eller en maskin) er bevisst dersom det har mulighet for å registrere hendelser i sitt miljø, og dersom det kan respondere på slike hendelser. Hvis man definerer bevissthet slik, kan bevisstheten sies å komme i grader.

(...) Osv.

Angående moral og synd kommer det an på hvordan du definerer moral og synd.

SNL: Moral: "Moral er de normene, verdiene og holdningene som avgjør hva som er rett og galt eller godt og dårlig."

(https://www.foross.no/lyd/ord-i-bibelen-synd/😞 "Det vanligste ordet for synd både på hebraisk og gresk betyr å bomme på et mål, for eksempel med et spyd eller en pil. Målet er Guds gode vilje for oss mennesker, åpenbart i Bibelen. Synd blir da et brudd på Guds vilje, et feiltrinn eller en forseelse. ”Synd er lovbrudd.” 1.Joh 3:4."

Hvis du ser på synd uten å knytte det til Kristen tro, kan det likevel forstås som å bomme på målet. Vi har uttrykk som "Å, det var synd" brukt i mange hverdagslige sammenhenger og forstår som at noe var "leit, dumt" e.l.

Her fra en artikkel som hevder at mennesker er parasitter: https://vocal.media/futurism/humans-are-parasites:

 

"To be clear, humans are parasites, because their behavior matches the exact behavior of other identified parasitic organisms. Humans are organisms that benefit from depriving nutrients from their host. In this case, our host is the organism known as Earth. Humans thrive by killing the planet they live on.

Technically speaking, this behavior is of no fault to humanity. As stated previously, humans are only acting in the same manner that all living beings do; they try to survive.

Humans have no choice.

As with all species, there are mutations that arise in homo sapiens. There are random errors in the genetic code that create a creature that is a homo sapien, but is not truly a human. These irregularities are examples of what humanity could be in some distant future, but will, most likely, never become."

 

Lenke til kommentar
On 7/11/2021 at 10:18 PM, Capitan Fracassa said:

Det finnes enormt mange definisjoner på Gud, så jeg kan selvsagt ha misforstått hva din er. Så for deg er altså ikke Gud Bibelens allmektige skaper?Vitenskapen forklarer utvikling av både liv og sykdommer helt uten noen Gud i det hele tatt, så jeg ser ikke hvorfor det er relevant, siden du ser ut til å mene at der var en gud inne i bildet. 

Jo, det stemmer, Gud er himmelens og jordens skaper. :) Poenget er vel akkurat det du skriver, at virus og sykdommer har en forklaring som kan forstås uten at Gud er urettferdig.

Endret av Tionbai
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Tionbai said:

Jo, det stemmer, Gud er himmelens og jordens skaper. :) Poenget er vel akkurat det du skriver, at virus og sykdommer har en forklaring som kan forstås uten at Gud er urettferdig.

Hvordan da? Han har jo skapt dem. Og selv om de er mutert i ettertid er det en egenskap han har laget. Noe jeg vil si gjør ham jo bare enda ondere. Altså, legge tilpasninger inn i sykdommene slik at når vi lærer å håndtere de så endrer den seg slik at vi blir mottagelige igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 7/11/2021 at 10:18 PM, Capitan Fracassa said:

Nå var det beinmargskreft hos et barn vi diskuterte, ikke Covid-19. Mener du det var mennesker, evolusjonen eller gud som la grunnlag for beinmargskreft? Jeg tror jo ikke på gud, så jeg legger "skylden" på evolusjonen, men jeg er usikker på hva du mener. Kan du forsøke å holde deg til den sykdommen vi faktisk diskuterer, beinmargskreft hos barn?

Poenget med å ta opp COVID-19 er for å illustrere at dette handler om virus og sykdommer som helhet, og ikke er utelukkende knyttet til beinmargskreft. Prinsippet blir det samme for begge. Kreft utvikles også av feil; det er en mutasjon og ikke noe som ville skjedd i en perfekt materiell verden. Vi lever ikke i en perfekt materiell verden - noe vi mennesker selv er skyld i - og ergo utvikles det mange virus og sykdommer, inkludert beinmargskreft.

On 7/11/2021 at 10:18 PM, Capitan Fracassa said:

Jeg snakket ikke om valget av Gud, men om alt annet mennesker gjør mot andre mennesker. Er all ondskap og misunnelse mellom mennesker fjernet i Himmelen, eller er det like mye ondskap og lidelse der? Hvis all ondskap og lidelse er fjernet og mennesker fortsatt har fri vilje i Himmelen, kunne jo Gud ha skapt livet på jorda med fri vilje men uten lidelse også. Hvis derimot alle er viljeløse roboter i himmelen virker den ikke veldig forlokkende.

 

Jeg svarte deg på dette i svaret mitt, selv om det var ganske abstrakt. Jeg forstår det slik: I himmelen er det ikke noe mer sorg, tåret eller smerte. Det er bare godt og lys, og vi får tilbringe evigheten med Gud, og Jesus Kristus er konge og herre for alltid. Grunnen til at vi måtte igjennom dette livet på jorden er fordi vi skulle få muligheten til å velge, altså ha fri vilje. Hvis Gud hadde skapt edens hage og ikke gitt Adam og Eva muligheten til å velge, da ville det ikke vært noen fri vilje, og Gud hadde bare skapt Adam og Eva til å være programmerte roboter som valgte Ham. Vi har fri vilje fordi vi i løpet av dette får velge Gud, og vi får velge djevelen og ondskap. Det vi velger her er det som avgjør vi ender opp i evigheten. Når vi først har kommet til himmelen har vi gjort et valg, og vi trenger ikke å bli stilt på valg på nytt for at det skal være ved vår frie vilje vi valgte Gud. Så Gud har ikke skapt oss som programmerte roboter, men vi har en relasjon som er gjensidig fordi vi har sett det Gode, og vi har sett ondskap, og vi valgte Gud - det absolutt Gode og perfekte. Og vi får være med Ham for alltid.

Svarer det på spørsmålet ditt?

On 7/11/2021 at 10:18 PM, Capitan Fracassa said:

Med andre ord så sier du at du ikke kan eller vil svare på spørsmålet mitt. Jeg har satt meg ganske godt inn i hva Bibelen og kristne sier om dette, og jeg klarer fortsatt ikke å se noen mening i det:

1. Konkret hva besto Jesu offer i? Han gjenoppsto jo et par dager etterpå, og for senere opp til Himmelen for evig liv og ære fra mennesker. Det virker ikke som mye til offer for meg, mer som et skuespill - og definitivt et mye mindre offer enn det tusenvis av mennesker blir utsatt for daglig.

2. Hvorfor var offeret nødvendig? Jesus er en del av treeningheten og dermed en del av Gud, så "offeret" var altså å "ofre" seg selv til seg selv for å tilfredsstille seg selv? Kom gjerne med en bedre forklaring, hvis du har noen.

Hvis du hadde lest de forskjellige teoriene som var på dette så hadde du ikke trengt å spørre meg her. Jeg tror ikke du har satt deg så godt inn i Bibelen.

Jeg skal ikke påstå at jeg har det perfekte svaret til deg eller forstår Guds rettferdighet på alle måter, men jeg kan gi deg en teori og lede deg til andre ressurser på dette:

1. Jesus overvant døden. Jesus levde et perfekt liv og døden kunne ikke holde Ham. Vi overvinner ikke døden, fordi vi lever ikke perfekt. Det er naturen et tydelig bevis på. Vi kan ved å tro på og følge Jesus få evig liv igjennom Ham.

Johannes 14:6 (NB): "Jesus sier til ham: Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg."

Jesus er Gud. Jesu offer er det perfekte offer. Hvor lenge Gud må være i dødsriket for å bøte på menneskers synd har jeg ikke noe svar på og blir synsing. Men Bibelen sier 3 dager og at det var nok, så jeg tror på det. Uansett er det den ultimate urettferdighet at urettferdige mennesker myrder en perfekt Gud. Ingenting, ingen synd, kan slå det. Så at Jesus tok det på seg for oss, så vi kunne komme til Ham, DET er Guds kraft og nåde og kjærlighet til oss mennesker.

2. Offeret var nødvendig fordi noen måtte bøte på all ondskapen som hadde blitt gjort, blir gjort og kommer til å bli gjort. Se på oss. Vi fortjener ikke himmelen. Vi fortjener ikke Guds godhet. Så hvordan skal vi komme til himmelen og få evig liv? Gud er rettferdig, og Gud ville ikke vært rettferdig hvis han slapp inn onde mennesker i himmelen. Derfor måtte noen betale den boten vi skyldte. Vi kunne ikke betale den, så Jesus betalte den for oss.

Romerne 6:23 (NB): "23 For syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre."

Du kan lese mer om hvordan Jesus Kristus tar bort synd i Hebreerne 10: https://www2.bible.com/bible/30/HEB.10.n78bm

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, fokkeslasken said:

Hvordan da? Han har jo skapt dem. Og selv om de er mutert i ettertid er det en egenskap han har laget. Noe jeg vil si gjør ham jo bare enda ondere. Altså, legge tilpasninger inn i sykdommene slik at når vi lærer å håndtere de så endrer den seg slik at vi blir mottagelige igjen.

Det er noe rart med logikken din når du får absolutt alt du ser på som ondt til å skyldes Gud som at Han aktivt styrer alle prosesser som fører til lidelse. Og samtidig med dette løfter du ikke problemet opp til en større helhet og ser hvordan alle prosesser faktisk henger sammen med andre. Enhver reaksjon har først en aksjon. Vil du for eksempel samtidig påstå at du ikke har fri vilje, men alt du skriver her i chatten er aktivt styrt av Gud? Hvis du mener det, så er jo diskusjonen over med at alt som skjer her på jorden er egentlig bare et stort skuespill, og vi opplever at vi lever og har egne tanker og erfaringer, men det er egentlig bare Gud som leker en lek med seg selv. Du kan godt tro det, men det er en tro jeg ikke deler med deg.

Alternativt så har du fri vilje og kan velge hva du skriver i chatten her. Hvis noe av det du skriver her sårer en annen, hvem såret personen du såret? Var det deg eller Gud fordi han tillot deg å gjøre det? Det var vel deg? Hvis det utvikler seg til en psykisk lidelse hos mennesker du såret, hvem utviklet den lidelsen hos det menneske? Osv.

Prinsippet vil være det samme i det vi opplever i hjernen og det vi ser med øynene i det vi kaller den naturlige og materielle verden. Hvis du sitter her og chatter og det medfører at du er en time sent ute til en kjøretur. Kjøreturen du drar på ender opp med å ta livet av et annet menneske. Er Gud skyld i at mennesket døde, at du endte med å ta en kjøretur, at du endte med å chatte lenger enn du hadde tenkt; eller har Gud skapt en verden med en del frihet? Hvor mye frihet vi har kan diskuteres, og det er også mange tilfeller hvor Gud griper inn og både stopper ondskap og gjør mirakler, men vi har likevel en del mulighet til å velge. Spesielt tar vi moralske valg hver eneste dag som på en måte eller en annen påvirker andre mennesker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/12/2021 at 8:12 AM, fokkeslasken said:

Så de fikk tyn fordi de valgte noe de ikke hadde begrep om hva var? Ja det fortjener jo at etterslekten pines i all evighet. Den klassiske "Velg mellom det du allerede kan og dette andre du ikke kan noe om men som høres veldig bra ut".

Det er jo omtrent "Crunchy Frog" sketsjen i gudommelig innpakning.

Gud sier til Adam og Eva: 1. mosebok 2:17 (NB): "17 men treet til kunnskap om godt og ondt, må du ikke ete av, for den dagen du eter av det, skal du visselig dø."

Er ikke det en tydelig nok beskjed om hva konsekvensen var? Og hvis du mener at det er urettferdig at vi mennesker lider i dag; gransk deg selv og dine egne onde gjerninger og kom tilbake til meg om hva du fortjener.

De ti bud: 2. mosebok 20:1-17 (N78BM😞

"1Gud talte alle disse ord:
2Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, ut av trellehuset.
3Du skal ikke ha andre guder enn meg.
4Du skal ikke lage deg noe gudebilde, eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. 5Du skal ikke tilbe dem og ikke dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud. Jeg lar straffen for fedrenes synd komme over barn i tredje og fjerde ledd, når de hater meg, 6men jeg viser miskunn i tusen ledd mot dem som elsker meg og holder mine bud.
7Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren lar ikke den som misbruker hans navn, være skyldfri.
8Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig! 9Seks dager skal du arbeide og gjøre din gjerning. 10Men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du selv eller din sønn eller din datter, verken tjeneren eller tjenestekvinnen eller feet, eller innflytteren i dine byer. 11For på seks dager skapte Herren himmelen, jorden og havet og alt som er i dem; men den sjuende dagen hvilte han. Derfor velsignet Herren hviledagen og lyste den hellig.
12Du skal hedre din far og din mor, så du får leve lenge i det landet Herren din Gud gir deg.
13Du skal ikke slå i hjel.
14Du skal ikke bryte ekteskapet.
15Du skal ikke stjele.
16Du skal ikke vitne falskt mot din neste.
17Du skal ikke begjære din nestes hus. Du skal ikke begjære din nestes hustru, hans tjener eller tjenestekvinne, hans okse eller esel eller noe annet som hører din neste til."
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/12/2021 at 8:14 AM, fokkeslasken said:

Dette er ikke engang litt riktig. Men med slik laber kunnskap om vitenskap kan jeg jo skjønne at religion gir mer mening for enkelte.

Det er nokså riktig. Virus og sykdommer utvikles av hva som skjer i naturen. COVID-19 kan f.eks. ha kommet fra en lab eller fra et levende dyremarked. Begge disse er menneskelige handlinger, så jeg er usikker på hva kritikken din er rettet mot.

Lenke til kommentar
On 7/12/2021 at 8:20 AM, fokkeslasken said:

Dette innkapsler greit hvorfor det finnes eksempler på kristne som dreper barn slik at de kan gå rett til etterlivet og slippe synden i dette livet.

Det er med religion som med psykopater. De fleste psykopater går gjennom hele livet uten å være til hindrer for andre på noen måte mens enkelte velger en annen vei. Vi skylder det likevel på deres tilstand av psykopati og ikke individet.

Jeg har ikke lest om det du tar opp, men det er definitivt sant at vi mennesker gjør mye ondt, og vi kan ha rare vrangforestillinger om forskjellige ting.

Og ja, vi mennesker har en tendens til å skylde ugjerninger på et konsept eller en idé heller enn på mennesket som utførte handlingene. Det gjelder helt sikkert både for personlighetsforstyrrelser ifølge DSM og for religion, blant andre ting.

Litt usikker på hvor du vil med dette, men takk for tankene dine.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Tionbai said:

Det er noe rart med logikken din når du får absolutt alt du ser på som ondt til å skyldes Gud som at Han aktivt styrer alle prosesser som fører til lidelse.

I begynnelsen fantes absolutt ingenting. Alt, absolutt alt, som kom i ettertid er skapt av Gud. Til og med muligheter er skapt av Gud. Virus er skapt av Gud. Deres evne til mutasjon er skapt av Gud. Deres funksjon er skapt av Gud, og kroppens reaksjon på virus er skapt av Gud.

Spørsmålet med virus er vel strengt tatt ikke om Gud har skapt det eller ikke, men snarere om man anser det som ondt eller ikke.

55 minutes ago, Tionbai said:

Og samtidig med dette løfter du ikke problemet opp til en større helhet og ser hvordan alle prosesser faktisk henger sammen med andre. Enhver reaksjon har først en aksjon. Vil du for eksempel samtidig påstå at du ikke har fri vilje, men alt du skriver her i chatten er aktivt styrt av Gud? Hvis du mener det, så er jo diskusjonen over med at alt som skjer her på jorden er egentlig bare et stort skuespill, og vi opplever at vi lever og har egne tanker og erfaringer, men det er egentlig bare Gud som leker en lek med seg selv. Du kan godt tro det, men det er en tro jeg ikke deler med deg.

Alternativt så har du fri vilje og kan velge hva du skriver i chatten her. Hvis noe av det du skriver her sårer en annen, hvem såret personen du såret? Var det deg eller Gud fordi han tillot deg å gjøre det? Det var vel deg? Hvis det utvikler seg til en psykisk lidelse hos mennesker du såret, hvem utviklet den lidelsen hos det menneske? Osv.

Prinsippet vil være det samme i det vi opplever i hjernen og det vi ser med øynene i det vi kaller den naturlige og materielle verden. Hvis du sitter her og chatter og det medfører at du er en time sent ute til en kjøretur. Kjøreturen du drar på ender opp med å ta livet av et annet menneske. Er Gud skyld i at mennesket døde, at du endte med å ta en kjøretur, at du endte med å chatte lenger enn du hadde tenkt; eller har Gud skapt en verden med en del frihet? Hvor mye frihet vi har kan diskuteres, og det er også mange tilfeller hvor Gud griper inn og både stopper ondskap og gjør mirakler, men vi har likevel en del mulighet til å velge. Spesielt tar vi moralske valg hver eneste dag som på en måte eller en annen påvirker andre mennesker.

Nei, jeg kjøper ikke den idéen om at Gud ikke har en finger med i spillet. Det finnes ting som ikke er produkter av menneskets frie vilje som, om det kommer fra noen vilje i det hele tatt, må anses som produkt av ondskap. En hel gjeng med sykdommer er gode kandidater der.

Hvor langt er du egentlig villig til å gå i å si at Gud ikke har kontroll på eget skaperverk? For noe mindre enn det er ikke nok. Og hvor langt kan du dra den tanken uten å til slutt ende opp med at han egentlig ikke er skaperen av alt, og dermed begynner det å bli vanskelig å kalle ham Gud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...