Gå til innhold

Hjelp til oppkobling av høyttalere


Anbefalte innlegg

Heisann 🙂 

 

Har fått meg ny forsterker og prøver å koble desse sammen med mine aldrende Samsung-høyttalere. 
på forsterkeren så har jeg en kobling som heter Sub Out, antar at det er her subwooferen min skal kobles til? 
 

Når jeg derimot ser på subwooferen, så ser det ut til at det er annen type tilkobling? Kan noen hjelpe meg med hvilken kabel/overgang jeg trenger mellom forsterker/sub? 
 

For øvrig er det snakk om en Cambridge CXA60-forsterker og en eldre Samsung sub med modellbetegnelse PS-WX710. 
 

Legger ved et bilde av både baksiden av forsterker og tilkoblingen på subwoofer, slik dere ser det jeg har å jobbe med. :) 

0BC5D2C7-D464-4C46-B5E8-4B0239F1E0A3.jpeg

96ABED4C-3487-4436-BAE7-FDA9C41CC146.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
44 minutes ago, mobile999 said:

Jeg tror den er passiv.

Sjå der, ja. Ikkje heilt enkelt.... :)  Takk!

 

21 minutes ago, Mr D said:

Dette er helt klart en passiv sub. Vanlige høyttalerterminaler og oppgitt 3 ohm impedans. Dette er sikkert sub til et komplett høyttalersystem med tilpassede enheter.

Ja, det er riktig at det er en sub til et komplett høyttalersystem i si tid... Var vel noe hjemmekino-opplegg om jeg husker riktig...

Tenkte å bruke dette i lag med en forsterker som jeg hadde kjøpt i en garasje uten at jeg skulle gå til innkjøp av nye høyttalere... Men det er kanskje ikke mulig? 


Hadde tenkt å koble til de fire andre resterende høyttalerene ved hjelp av vanlig høyttalerkabler, og en RCA-splitter i Sub Out. Forsøkte dette tidligere, men fikk ingen lyd i sub... Noen andre tips til hvordan jeg kan koble dette opp? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Dassen said:

Du kan bruke vanlig høyttalerkabel til subwoofer fra terminalene på din Cambridge. 

Har koblet subwoofer ilag med fronthøyttalerne nå, og det fungerer greit. Nå får jeg vokalen ilag med sub, om dette var forståelig... :)  

Er det noen måte å koble dette på for å få mer renere sub-lyd på, og skille dette bedre mtp sub/høyttalere? 

 

Lenke til kommentar
33 minutes ago, brennj said:

Har koblet subwoofer ilag med fronthøyttalerne nå, og det fungerer greit. Nå får jeg vokalen ilag med sub, om dette var forståelig... :)  

Er det noen måte å koble dette på for å få mer renere sub-lyd på, og skille dette bedre mtp sub/høyttalere? 

 

Med lavpass delefiltre før sub.

Lenke til kommentar
brennj skrev (11 timer siden):

Har koblet subwoofer ilag med fronthøyttalerne nå, og det fungerer greit. Nå får jeg vokalen ilag med sub, om dette var forståelig... :)  

Er det noen måte å koble dette på for å få mer renere sub-lyd på, og skille dette bedre mtp sub/høyttalere?

Har sjekket litt mer og denne suben er opprinnelig en komponent i et gammelt 2.1 hjemmekinosystem som heter SAMSUNG HT-X710. I slike systemer hender det at all elektronikk, inkl. delefilter, sitter i forsterkeren. Og det er da "problemet" her. Dette systemet hadde proprietære høyttalertilkoblinger på hovedenheten fordi man ikke skulle koble sammen annet enn opprinnelig oppsett.

bilde.png.9ae6984cfcd01274dde401097a21c7c3.png

Både fronthøyttalere og sub er oppgitt 3 ohm. Hvis du parallellkobler sub med en fronthøyttaler er du nede i 1,5 ohm. Det vil jeg tro forsterkeren ikke liker. Tror det blir stille hvis du "drar på litt" med så lav impedans, men Cambridge er vel kvalitet som sikkert har en automatsikring som slår ut hvis det blir for ille.

Råd: Skaff deg skikkelige høyttalere når du ha spandert på deg en god forsterker. Høyttalersettet du har funker greit med tilhørende forsterker/DVD, men utenom det funker det best som el-retur. 😉

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr D said:

Både fronthøyttalere og sub er oppgitt 3 ohm. Hvis du parallellkobler sub med en fronthøyttaler er du nede i 1,5 ohm. Det vil jeg tro forsterkeren ikke liker.

Et lavpass+høypassfilter på hver sub og fronthøyttaler løser det problemet. Men med mindre han har komponentene som trengs for å bygge dette selv og vet hvordan det gjøres så tror jeg ikke det er så mye ekstra for en ny aktiv sub.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Mr D said:

Har sjekket litt mer og denne suben er opprinnelig en komponent i et gammelt 2.1 hjemmekinosystem som heter SAMSUNG HT-X710. I slike systemer hender det at all elektronikk, inkl. delefilter, sitter i forsterkeren. Og det er da "problemet" her. Dette systemet hadde proprietære høyttalertilkoblinger på hovedenheten fordi man ikke skulle koble sammen annet enn opprinnelig oppsett.

bilde.png.9ae6984cfcd01274dde401097a21c7c3.png

Både fronthøyttalere og sub er oppgitt 3 ohm. Hvis du parallellkobler sub med en fronthøyttaler er du nede i 1,5 ohm. Det vil jeg tro forsterkeren ikke liker. Tror det blir stille hvis du "drar på litt" med så lav impedans, men Cambridge er vel kvalitet som sikkert har en automatsikring som slår ut hvis det blir for ille.

Råd: Skaff deg skikkelige høyttalere når du ha spandert på deg en god forsterker. Høyttalersettet du har funker greit med tilhørende forsterker/DVD, men utenom det funker det best som el-retur. 😉

Skjønner. I og med at det står i en garasje, så håpte jeg at jeg skulle unngå å kjøpe nye høyttalere, og heller klare meg med de jeg hadde stående ubrukt. 

Det har spilt i hele formiddag, riktig nok på lavt volum, uten avbrudd. Dette har egentlig fungert helt OK. Savner dog litt "dybde" i lyden, og dette var grunnen til at jeg spurte om det var mulig å få renere sub-lyd og slippe vokal ut i fra sub. 

Siden det ikke er bra for forsterkeren så spørs det om ikke jeg må krype til korset og få tak i noen høyttalere som er beregnet for denne forsterkeren... Takk for innspill. :) 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, sedsberg said:

Et lavpass+høypassfilter på hver sub og fronthøyttaler løser det problemet. Men med mindre han har komponentene som trengs for å bygge dette selv og vet hvordan det gjøres så tror jeg ikke det er så mye ekstra for en ny aktiv sub.

Har koblet en del bil-anlegg i min ungdom. Dette har riktig nok begynt å bli noen år siden, så det spørs om man kan begynne å stille spørsmål om kompetansen fortsatt er til stede.... 😅 

Har koblet opp nå, og dette har som sagt spilt på lavt volum i hele formiddag. Har fungert OK.

Jeg får vurdere litt hva jeg gjør... Muligens det er like greit å spandere på seg noen nye høyttalere om det ikke er sunt for forsterker å ha det slik.... Takk for hjelp og råd uansett! 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...