Gå til innhold

Er trefaselading på det særnorske strømnettet egentlig tillatt?


Anbefalte innlegg

Synes personlig at grunnlaget i artikkelen blir for tynn. Et av argumentene er blant annet at N leder ikke nødvendigvis ikke er sikret, den påstanden er jo ikke riktig. Det stemmer at hovedleder ikke er sikret men forgreinet i egen leder fra jord fra trafo eller fra første fordeling, derretter er den sikret både med OV og underforliggende kurser fra alle fordelinger, og i et IT nett er det uansett ikke noe problemstilling. Hvis vi også ser på fasefordelingen som er vist i artikkelen som viser N-L1&N-L2. Det er riktignok en skjevfordeling men ikke noe værre enn en IT trefasekurs fordelt på topolte stikkontakter. For å ta et praktisk eksempel, hvis du har tatt to batteriladere og koblet til den kursen der de tilfeldigvis har blitt fordelt L1-L2&L1-L3 så har du i prinsippet akkurat det samme som eksempelet i artikkelen, altså helt uproblematisk for et IT-nett. Hvis ladestasjonene er godkjent fra produsentene(CE) og etter gjeldende standard og i tillegg har alternativ tilkobling for IT-nett beskrevet i installasjonsmanualen vil elektrikeren etter min mening ikke ha noe ansvar utenom den faste installasjonen. Det det synses om i artikkelen og som det mangler praktiske eksempler på at N leder i bilen er underdimensjonert og eventuellt manglende intern sikring vil isåtilfelle være bilprodusentens ansvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
inside_446933 skrev (7 timer siden):

Hadde vært på sin plass å skrive en artikkel om AC laderne i elbilene (ikke EVSE). Om man ser kun på laderen så gjør den om vekselstrøm til likestrøm og det er kun det vi trenger for å lade batteriene. 3×32A 400 volt AC eller 3x32A 230 volt AC som skal gjøres om til DC med likerettere (dioder). Ladestasjoner med DC lading direkte til batteriene gjøres med 400 eller 800 Volt. Hvordan gjøres da 230 volt DC likerettet fra AC om til 400 volt DC? Osv... Teknisk ukeblad må skrive en artikke på hvorfor 3 fas lading på 230 volt IT nettet er en utfordring. Pilot signalet og proximty signalet bruker kun PE som referanse til null. N lederen brukes for 230 Volt TN og IT nett men ikke ved 3 fas lading. Finn en løsning som virker og gjør det til en lov for nye biler.

Den tekniske utfordringen er ikke veldig stor, må bare sette inn en ekstra kontaktor i bilen og logikk for å kjenne igjen IT-nett. Utfordringen er vel heller at IT-nett er såpass lite utbredt at bilprodusentene ikke ser jeg tjent med å ta hensyn til det. Bortsett fra Tesla, og også for dem er det bare Model 3 hvor 3-fas lading på IT-nett virker. Model S og X lader med tofas på IT-nett.

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 13.5.2021 den 8.36):

For ikke å snakke om faren med flytende nullpunkt......

Det er jo ikke noe problemstilling her, det forekommer primært før du forgreiner jord og N-leder i et TN anlegg eller eldre anlegg uten jordfeilvern. På ladestasjoner er det riktignok viktig å bruke rett type jordfeilvern, type b

Lenke til kommentar
rm84 skrev (På 10.5.2021 den 20.01):

De aller fleste kabler er 4x16. Hvis man hadde godtatt at jord var i den separate blanke tråden i grøfta kunne man kjørt TN-S med en slik kabel.
 

Alternativt kunne man kjørt TN-C i LS-grøfta og gjort PE-N splitt i inntaksskapet på det enkelte hus hvis man ville. Men neida. Man skal liksom ha 5x… kabel i LS-grøfta og PEN splitt i trafokiosk. 
det er ikke kostnadene til trafo som er helt avskrekkende for overgang til 400 V system. Heller ikke ombyggingen av det enkelte hus.. det er gravingen av kabelen mellom som er dyr! Og det, bare fordi noen ikke orker å ta stilling til om det kan merkes annerledes slik at man får et tryggere, mer funksjonelt og standardisert anlegg enn om man fortsetter som i dag  

Det er 230 V systemet som er spesialtilfellet her til lands, og som vi må få bort. NEK/REN må legge frem en måte vi kan gjøre det på med den kabelen som allerede er der.

 

 

Har prøvd å svelge kameler og overse mye fa(r/g)lige feiloppfattinger. Men sorry mac, du var dråpa som fikk begeret til å flyte over.

Det er litt for mange selvutnevnte eksperter som uttaler seg her inne og kaster om seg med faguttrykk som helt klart ikke vet hva de uttaler seg om. 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...