Gå til innhold

Hva er en bra måte for en nybegynner for å få gode datakunnskaper?


Anbefalte innlegg

Jeg er en over snittet dataentusiast; jeg har sikkert bygget over 20 PCer i løpet av livet mitt og er den personen som ordner alt av dataproblemer til familie og venner (til og med kolleger på jobben).

Jeg har en kompis som er et par år yngre enn meg, som ønsker å lære seg mer om data. Han holdt ikke på med denslags så mye i barndommen og ungdommen. Jeg har ingen mulighet til å ha en uoffisiell "lærer og elev" undervisning med han for å få han til å bli god i data.

Det som jeg da lurer på om dere har forslag til engasjerende måter å bedre datakunnskapene for en helt gjennomsnittlig databruker (mannen i gata)? Jeg tenker på om det for eksempel er noen anbefalte YouTube kanaler for å lære vanlige folk data fra grunn av, hvor ting blir gradvis mer og mer komplisert på en måte slik at brukeren potensielt kan bli mer eller mindre selvstendig i alt data-relatert, slik at han/hun potensielt kan hjelpe andre folk som har problemer med IT-relaterte ting på et senere tidspunkt?

Jeg tenker for det meste på å bli god i Windows 10 og feilsøking, bruk av søkemotor for å finne løsning på dataproblemer, kunne det generelle om datakomponenter osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må jo først og fremst ha en indre drivkraft (les: interesse) og tålmodighet til å lære seg opp selv.

Og i likhet med andre ting, så er den beste måten å lære seg data å bruke data. I dette tilfellet sette seg inn i det grunnleggende og prøve å bygge en maskin.

I motsetning til hvordan det var for 20' ish år siden, er det nå veldig mye bra materiale på nettet for selv-læring.

En spesielt anbefalt youtube-kanal ExplainingComputers

https://www.youtube.com/channel/UCbiGcwDWZjz05njNPrJU7jA

Lenke til kommentar

Jeg abonnerer selv på denne kanalen, god YouTube kanal.

Mange folk ønsker muligens en "quick fix", dvs bli flink i data uten å ofre for mye tid på å lære alt fra grunnen av. Det hadde vært greit med en YouTube kanal som hadde en stor spilleliste som tok alt det generelle med databruk steg for steg. Mitt inntrykk er at svært mange folk føler seg utrygg bare når de møter på en liten teknisk utfordring i dataverden, der selvtilliten allerede er på bunn og en gir opp uten å prøve.

Interessen for å lære dette må selvsagt være genuin, og en må være villig til å sette av tid til dette. Det handler vel mest om å komme over den knekken hvor en opparbeider såpass mye selvtillit og stahet at ting går fra å være et uovervinnelig problem til en interessant utfordring.

Godt mulig jeg selv må finne en liste over relevante YouTube videoer som kan gjøre at en kommer over denne knekken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...