Gå til innhold

Batterier: Ni-Cd og NiMH på samme lader?


Anbefalte innlegg

Funker samme lader på begge disse typene?

Har byttet batterier på en del nødlys. det var NiMH på de gamle, og de nye var Ni-Cd. Det var leverandøren som sa hvilken som skulle brukes. Men nå har en del av de sluttet å funke. Har målt at det ikke sendes noe ut, så det virker som laderen har sluttet å virke i dem.

Selve nødlysene har stått ca 5 år for lenge med batteriene, så det er mulig det som har knekt de, men underlig at det skjer med så mange av dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan fint bytte batteriteknologi. I enkle ting som lykter og lys hvor man vet hvilken spenning som kreves er dette stort sett fullt mulig og ikke "skummelt" i det hele tatt. Det eneste man må tenke på er spenningen og at batteriene man bytter ut med har den kapasiteten som kreves for å feks. lyse opp en halogen/LED pære etc. 

Man må trolig gjøre noen småtweaks her og der hvis man bytter batteriteknologi, men slett ikke umulig. 

Har selv byttet fra Ni-Cad batterier i min gamle Bosch drill til Lithium-Ion batterier. Det eneste man trenger er en egen ladekrets som beskytter batteriene mot charge/discharge etc. 

Lenke til kommentar

Må bare legge til at man selvsagt ikke bare kan ta feks. 3 stk. AA batterier og bytte ut med 3 stk. 18650 celler. 3 AA batterier gir en spenning på 3 ish volt og 3 stk. 18650 batterier gir en spenning på rundt 12V. Selv ETT 18650 batteri gir mer enn 3V. Noe som betyr at man med stor sannsynlighet trenger en voltregulator for å justere ned spenningen til det som kreves av kretsen. 

Fordelen er at et 18650 batteri tar mindre plass, har mye større kapasitet og kan lades. Derfor er 18650 celler (lithium Ion) veldig populære for hjemmeelektronikk entusiaster :) 

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (11 timer siden):

Du må ikke skifte til annen batteriteknologi, det blir ikke å fungere over tid. Klarer du ikke å finne riktige batterier så bør du heller skifte hele nødlyset.

Det er produsenten selv som har sendt batteriene. Jeg oppga hvilken lampe vi har, så fikk vi batterier. Så det er underlig hvis det ikke skulle funke. Men virker som det kan være problemet, da flere av de plutselig slutter å funke.

Har sendt til dem, så får se om de svarer i dag.

Lenke til kommentar

Det tykke er det nye, og det tynne det gamle. Var størrelsen jeg først reagerte på.

Vil ikke oppgi produsenten, vil ikke eventuelt henge de ut før de har svart. Er kjent og mye brukt her i Norge.

Den mørkere skriften på det nye batteriet var en ekstra klistremerke satt på virket det som.

 

20210430_104146.thumb.jpg.dfada0d82118711b8a5eb9060414f016.jpg

Lenke til kommentar

Begge er 3.6V så disse skal passe med tanke på spenningen, hvis det som står på lappene stemmer. 

Det skal sies at du også trolig kan bruke en 18650 celle til disse. I mine øyne en bedre løsning. Med forbehold om at jeg ikke vet nøyaktig hvordan disse lysene skal fungere. 

Lenke til kommentar

Nødlys ble nok standardisert før LED var vanlig. Er nok derfor du ser Ni-Cd. Poenget er f.eks å kunne markere utganger fra bygg også når strømmen har gått en stund. Hvis batteriene er levert av leverandøren er de greie så lenge de er designet for det i management-løsningen. Tenkte mer på tukling med eksisterende løsninger på egenhånd.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (Akkurat nå):

Nødlys ble nok standardisert før LED var vanlig. Er nok derfor du ser Ni-Cd. Poenget er f.eks å kunne markere utganger fra bygg også når strømmen har godt en stund. Hvis batteriene er levert av leverandøren er de greie så lenge de er designet for det i management-løsningen. Tenkte mer på tukling med eksisterende løsninger på egenhånd.

Okay. 

Nå er vel ikke dette noe rocket sience egentlig. Så lenge nødlysene trenger feks. 3V så er det bare å gi dem 3V. Om de tre voltene kommer fra Lion, ni-cad etc. klarer jeg ikke se for meg har noen ator betydning, så lenge spenningen er den samme. 

Jeg kan ikke se noen fordeler med å bruke Ni-cad fremfor Lithium Ion. Lithium ion holder bedre på energien, kan lades ut flere ganger, er lettere og mindre etc. 

Nå vet ikke jeg hvor mye disse "spesialiserte" batteriene kostet deg, men jeg tipper prisen var forholdsvis stiv i forhold til et random. 18650 batteri (celle)?

Så jeg er foreløpig ikke så sikker på om det er "best" og følge produsentens anbefaling her. 

Lenke til kommentar
vidor skrev (Akkurat nå):

Dette er regulerte standarder som neppe tar for seg lithium-komponenter. Som du ser på batteriene er de HT (designet for høye temperaturer) for å fungere lengre ved brann i bygg.

Ja, jeg ser den. Et godt argument for å ikke bruke lithium batterier da disse ikke er glad i veldig høy varme. Selv om jeg nok tror det ikke hadde bydd på noen problemer i virkeligheten. Det er vel i hovedsak røyken som dreper uansett? Så hvis nødlyset kutter ut grunnet høy varme så vil man nok uansett ikke bevege seg mot dette lyset. 

men nå famler jeg bare litt høyt :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bildet du har lagt ut viser ikke lengden på kablene og heller ikke hvilken plugg du skal ha. Legg gjerne ut flere bilder. Fint om du også måler diameteren og lengden på batteripakken. Uansett så kan du ikke bruke det nye batteriet. Du trenger ett som er av type Ni-Cd. Tre store aktører i Norge er Gylling Teknikk AS, Altitec AS og Automax AS. Når du har tatt bedre bilder av pluggen så kan jeg hjelpe deg med å finne eksakt riktig batteri til dine nødlys. Er diameteren virkelig 17mm? (C-celle batteri har en diameter på 23mm og AA-battericeller har normalt ca. 14mm).

Googlet litt og fant denne på nett:  https://eecelectronics.com.tr/Content/Images/Documents/files/tdsbatteries-3.pdf

 

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Professor Balthazar skrev (På 14.5.2021 den 10.12):

Bildet du har lagt ut viser ikke lengden på kablene og heller ikke hvilken plugg du skal ha. Legg gjerne ut flere bilder. Fint om du også måler diameteren og lengden på batteripakken. Uansett så kan du ikke bruke det nye batteriet. Du trenger ett som er av type Ni-Cd. Tre store aktører i Norge er Gylling Teknikk AS, Altitec AS og Automax AS. Når du har tatt bedre bilder av pluggen så kan jeg hjelpe deg med å finne eksakt riktig batteri til dine nødlys. Er diameteren virkelig 17mm? (C-celle batteri har en diameter på 23mm og AA-battericeller har normalt ca. 14mm).

Googlet litt og fant denne på nett:  https://eecelectronics.com.tr/Content/Images/Documents/files/tdsbatteries-3.pdf

 

Takk for tilbudet, men trenger ikke batteriene. Ville bare sjekke om de gikk om hverandre eller ikke. Så det er leverandøren sitt problem å rydde opp i, virker foreløpig som de ikke er veldig imøtekommende (trege til å svare).

Underlig at de leverer samme plugg på 2 forskjellige type batterier, men de skal vel spare litt penger.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...