Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fyllingsfot


Gjest 6dca5...ed1

Anbefalte innlegg

Gjest 6dca5...ed1

Naboen ønsket å sette opp ny støttemur på sin eiendom. Den stod 2 meter inn på hans eiendom. Han kommer å spør om det er mulig å grave litt på vår eiendom for å lage en ny skråning. Noe vi sier er ok. Men saken i dag er at vi mener han har tatt seg litt vell til rette og vår eiendom har blitt ødelagt, og han har fått mange fordeler ut av dette. Skråningen var bare grass på og vi klippet og hold det vedlikehold. Men i dag har det blitt en en kjempe bratt skråning med stein som ikke er mulig å gå på. På grensa vår står det en tujahekk, vi eier 2 meter ut fra den. 2 meter ut fra grensa hadde han en støttemur som han ønsket å gjøre noe med pga han var redd den skulle rase. Vi ga tillatelse til at han kunne gjøre noe med det, og at han kunne lage en ny skråning. Men nå har han da laget en ny skråning som starter 20 cm utafor tuja hekken og går bratt skrått ned 3 meter. Vi har ikke gitt tillatelse til at han kunne gjøre så store endringer. Han har nå flyttet fyllingsfoten på sin eiendom innover mor oss, og fått større uteplass selv. Vi kan ikke lenger gå på utsiden av hekken for å klippe. Vi prøver å si noe til naboen om at vi mener han har gjort for store inngrep på skråningen og att han har tatt seg til rette på vår eiendom. Vi har prøvd å foreslå fler ting for å komme til enighet. 1. at han må fylle på mer og at skråningen ikke kan være så bratt. Det vil si att han må ha fyllingsfoten der den var tidligere.  2. vi vil ha opp gjerde på grensa, og fortsatt fylle på slik at vi har mulighet til å gå på utsiden av vår hekk. 3 mur på fyllingfoten eller noe nærmere grensa og gjøre skråningen mindre bratt. Vi har vell også vært åpen for andre forslag fra han, men han kommer bare med forslag som er inngripende på vår eiendom.
 

Naboen avslår alle forslag og sier att skråningen blir som den er. Vi kan sette opp gjerde rett på utsiden av hekken. Noe som gjør at vedlikehold av tuja hekk og gjerde ikke vil bli lett. Eller att vi flytter tuja hekken en meter lenger inn på vår tomt og att vi da får muligheten til å gå på utsiden av hekken. Han mener også att han har rett til å flytte fyllingsfoten til vår side av grensen, og at vi skulle tatt kostnadene eller deler av kostnader for hele jobben. Noe han ikke har spurt oss om i det hele tatt. Han har tatt hele jobben og økonomiske kostnadene for å være en god nabo. 
 

Noen som vet om han har rett og om vi ikke kan forlange att han ordner opp etter seg?? Og hva ville dere akseptert her? 

 

Anonymous poster hash: 6dca5...ed1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det store internettet seier "Du kan bygge forstøtningsmur uten å søke hvis den er inntil 1,0 meter høy og ligger minst 1,0 meter fra nabogrense. Muren kan være 1,5 meter høy hvis den ligger minst 4,0 meter fra nabogrensen."

Om en graver seg nedover, så bør vel tilsvarande grenser bli gjeldane. Dvs at om nabboen skal grave seg ned 1,5meter så skal skråningen slutte minst 4 meter inn på hans eigendom?

Eller er eg heilt på jordet her?

Lenke til kommentar
Gjest 6dca5...ed1 skrev (På 26.4.2021 den 22.57):

Han kommer å spør om det er mulig å grave litt på vår eiendom for å lage en ny skråning. Noe vi sier er ok. Men saken i dag er at vi mener han har tatt seg litt vell til rette og vår eiendom har blitt ødelagt, og han har fått mange fordeler ut av dette.
[...] i dag har det blitt en en kjempe bratt skråning med stein som ikke er mulig å gå på.
[...] 2 meter ut fra grensa hadde han en støttemur som han ønsket å gjøre noe med pga han var redd den skulle rase. Vi ga tillatelse til at han kunne gjøre noe med det, og at han kunne lage en ny skråning.

Men nå har han da laget en ny skråning som starter 20 cm utafor tuja hekken og går bratt skrått ned 3 meter. Vi har ikke gitt tillatelse til at han kunne gjøre så store endringer.

Mine tekstformateringar.

Det avgjerande spørsmålet her er kva du har gitt naboen lov til å gjere.
I utgangspunktet så ser det ut til at du har gitt naboen ein ganske vid adgang til å lage ny skråning (om eg forstår det rett som erstatning for ein støttemur som stod i fare for å rase).
Då blir det neste spørsmålet om du eksplisitt eller implisitt har gitt avgrensningar, altså om naboen har tatt seg urimeleg til rette.

Om eg forstår det rett så har naboen laga skråning fram til tuja hekken, altså to meter inn på din eigedom fram til grensehekken. 
Så må du gjerne rette meg dersom eg tek feil, men då forstår eg det også slik at dei 2 metera utanfor tujahekken er din eigedom men ikkje areal som du har utnytta som hage? Arealet ditt på utsida av hekken har tidlegare våre flatt men har no blitt ein forholdsvis bratt bakke/skråning?

For meg virker det å vere urimeleg av deg å kreve oppfylling av punkt 1 som er å tilbakeføre slik at fyllingsfoten er der den var tidlegare. Er det ikkje nettopp dette du gav eit OK til endre?

 

Kva var det du såg for deg skulle bli gjort annaleis når du gav naboen løyve til å starte arbeidet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her ville det kanskje vært naturlig at like deler av skråningen ble lagt på naboens og din side, slik at ulempene ble likt fordelt. Men for meg virker det rett og slett litt merkelig at ikke huseier holdt oppsyn underveis i arbeidet, slik at dette kunne blitt tatt tak i tidligere i prosessen.

Lenke til kommentar

Det har det blitt. Han skulle ikke grave så mye, og når han holdt på å fylle på skulle han fylle på mer. Plutselig så var gravemaskin bort og han skulle ha skråningen slik. Han mener han kunne lagt hele skråningen på vår tom. Men det er jo han som ville ha ny mur, og lurte på å ta litt på vår tomt så det ikke ble så bratt. Så har han ikke laget ny mur, men bare laget skråning. Og når han fjerner en mur som nesten er 2 meter høy, så blir skråningen bratt uansett🤭

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 28.4.2021 den 10.42):

Mine tekstformateringar.

Det avgjerande spørsmålet her er kva du har gitt naboen lov til å gjere.
I utgangspunktet så ser det ut til at du har gitt naboen ein ganske vid adgang til å lage ny skråning (om eg forstår det rett som erstatning for ein støttemur som stod i fare for å rase).
Då blir det neste spørsmålet om du eksplisitt eller implisitt har gitt avgrensningar, altså om naboen har tatt seg urimeleg til rette.

Om eg forstår det rett så har naboen laga skråning fram til tuja hekken, altså to meter inn på din eigedom fram til grensehekken. 
Så må du gjerne rette meg dersom eg tek feil, men då forstår eg det også slik at dei 2 metera utanfor tujahekken er din eigedom men ikkje areal som du har utnytta som hage? Arealet ditt på utsida av hekken har tidlegare våre flatt men har no blitt ein forholdsvis bratt bakke/skråning?

For meg virker det å vere urimeleg av deg å kreve oppfylling av punkt 1 som er å tilbakeføre slik at fyllingsfoten er der den var tidlegare. Er det ikkje nettopp dette du gav eit OK til endre?

 

Kva var det du såg for deg skulle bli gjort annaleis når du gav naboen løyve til å starte arbeidet?

Jeg så for meg att han skulle ha en ny mur, og att skråningen ble slakere. Nå er den faktisk farlig. Detter et barn på toppen kan det gå alvorlig galt. Store spisse steiner.

Lenke til kommentar
Gjest dd65e...d08

Grensen mellom eiendommene går der den går. Det spiller ingen rolle hvordan skråningen er. Hvis grensen er midt i skråningen kan han bygge støttemur der. Han kan ikke gjøre inngrep som permanent ødelegger din eiendom uten avtale med dere. Han må bygge en støttemur som er tilsvarende høyere slik at eiendommen deres kan tilbakestilles slik den var.

Anonymous poster hash: dd65e...d08

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...