Gå til innhold

Nettverk i nytt boligprosjekt - generelle spm., utstyr, kabling, topologi m.v.


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Anterialis said:

Takk for supert svar. For meg tenker det enten blir to ax1500 eller to ax3000. Pris betyr ikke noe da jeg ser på det som en langvarig investering. Tror jeg da går for ax3000 (UniFi 6 LR. Link: https://store.ui.com/products/unifi-6-long-range-access-point). 

Langsiktig? Nja, du føler sikkert behov for WiFi 6E etter hvert når de produktene blir tilgjengelig?  😉  

Dekning i garasje?  😉

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Null: Du nevner trådløs vs kablet backhaul. Jeg kan bare litt om dette, tar gjerne imot lærdom:

Jeg har nå et Netgear Orbi system (base + 1 satellitt). Det er såkalt triband; etter min forståelse betyr det bare at jeg har et 2.4GHz nett, et 5GHz nett, og et «usynlig» 5GHz nett som kun brukes mellom ruter og satellitten (backhaul). Dersom jeg ikke hadde hatt et eget backhaul-nett, ville min faktiske hastighet blitt halvert i påvente av at satellitten viderefører info til ruter og tilbake?

Er dette backhaul-nettet (5GHz) på egen kanal separat fra det «synlige» 5GHz nettet jeg kobler til?

Hvorfor må satellitten og ruteren (synlige 5GHz nettet) være på samme kanal dersom ruter og satellitt uansett snakker sammen på eget nett/backhaul?

Lenke til kommentar
6 hours ago, Anterialis said:

Null: Du nevner trådløs vs kablet backhaul. Jeg kan bare litt om dette, tar gjerne imot lærdom:

Jeg har nå et Netgear Orbi system (base + 1 satellitt). Det er såkalt triband; etter min forståelse betyr det bare at jeg har et 2.4GHz nett, et 5GHz nett, og et «usynlig» 5GHz nett som kun brukes mellom ruter og satellitten (backhaul). Dersom jeg ikke hadde hatt et eget backhaul-nett, ville min faktiske hastighet blitt halvert i påvente av at satellitten viderefører info til ruter og tilbake?

Er dette backhaul-nettet (5GHz) på egen kanal separat fra det «synlige» 5GHz nettet jeg kobler til?

Hvorfor må satellitten og ruteren (synlige 5GHz nettet) være på samme kanal dersom ruter og satellitt uansett snakker sammen på eget nett/backhaul?

Ja, uten dedikert backhaul blir ytelsen fra halvert "og nedover" når man snakker med satellitten. De to 5 GHz-radioene snakker på forskjellige kanaler. Så vidt jeg har forstått er det ikke 100% dedikert når begge kjører på 5 GHz. Ikke sjekket detaljene der - mulig det er kun ved bruk av flere kanaler per bånd at man får et vist overlapp som vel gjør at det er noe som gjør at de ikke snakker helt samtidig (altså hvorvidt man bruker 40 vs 80 vs 160 MHz kanalbredde - som i praksis betyr da å bruke flere kanaler samtidig).

Her er det jo også et spørsmål om antall streams som støttes, både av ruter, satellitt og klient som er i bruk. Eksempel om det er 4x4 MU-MIMO på ruter og 4x4 på satellitt, samt 2x2 på klienten, kan vel det i praksis se litt anderledes ut i teorien. 

Hvorfor de er på samme kanal er jeg ikke sikker på. Jeg ser på mesh-løsningen jeg bruker, at de som er tilkoblet med kabel bruker annen kanal enn ruter og de satellittene som er tilkoblet med wifi mot ruter. En tanke her kan være at man prioriterer å bruke en bred kanal til kommunikasjon mellom ruter og AP, og man ønsker å separere dette i størst mulig grad. Kan også ha å gjøre med hvis DFS-kanaler ikke kan benyttes (eks. radar som påvirker i området) eller at det er mye støy på de andre kanalene pga. andre nettverk? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Anterialis said:

Hm, WiFi 6E har jeg ikke hørt om faktisk... Strekker TP-kabel til garasjen så der kan jeg alltids koble til en ny AP om jeg skulle trenge det, men ser ikke behovet pr. i dag i alle fall 😃

WiFi 6E blri da å ta i bruk et helt nytt frekvensbånd, som kun er for WiFi 6+. Man kan implementere WiFi 6 på båndet uten å ta hensyn til bakoverkompatiblitet med Wifi 4 og WiFi 5 som på 5 GHz. I tillegg er det frekvensområdet ganske mye større enn det man har for 5 GHz - det selv om 6GHz-frekvensområdet ser ut til å bli en del mindre i europa enn i eksempelvis USA. I hvert fall i starten.

Man vil få mindre støy siden det i utgangspunktet er mindre bruk, man har altså et større frekvensområde som kan gi både fleksibiltiet med kanaler man bruker eller hvor brede kanaler man bruker. Hvordan ytelsen i praksis blir gjenstår å se, men i teorien lover det godt. Kan være viktig å ikke se på erfaringer/tester fra USA, ettersom man der både vil ha større frekvensområde og høyere sendestyrke.

Klienter med WiFi 6E er allerede på markedet - Samsung S21 Ultra eksempelvis er vel blant de første. For mesh-backhaul vil jo man jo ellers kunne utnytte WiFi 6E uten at man nødvendigvis har klienter som støtter det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det noen som kjenner til Actassi / Schneider Electric? Dette er merket elektrikeren bruker på rack-skap, patchpanel, kabling og key-stone/konnektorer som jeg har bedt om tilbud på. Regner med dette er i alle fall dobbel pris av hva jeg selv kan få tak i på e.g. kjell.no el.l. Actassi-konnektorene ser fine ut og er kanskje ikke noe jeg får tak i selv. De endetermineres verktøyfritt slik at det koster kanskje ikke all verdens å be elektrikeren terminere dem selv..? Er det noen som vet noe om dette? Tar de timespris, eller pris pr. terminering, tross verktøyfritt og sannsynligvis svært rask jobb?

Kan selvsagt spørre elektrikeren, men føler det blir svært mange mailer frem og tilbake oss imellom, han går vel lei snart.. Og dere går vel aldri lei :p

Og til slutt, er en gjennomsnitlig elektriker god til å installere nettverk? Er det elektrikere som installerer nettverk i store bedrifter? Jeg klarer fint å terminere selv, men jeg er jo amatør i forhold. Tenker det kan være greit å investere litt penger i å få gjort grunnarbeidet (kabling, terminering på elko-kontakter i rom og terminering på konnektor på teknisk rom. Resten (lage patch-kabler, installere switch, ruter etc.) kan jeg gjøre selv. 

EDIT: Jeg fikk i går vite at det ikke er lov å endeterminere selv dersom LANet skal tilkobles internett (og det skal det jo..). Dette var nytt for meg, er dette noe jeg burde visst? 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Jeg trenger også litt hjelp til størrelsen på rack-skapet.

12U eller 15U? 400 el. 500mm dybde?

Høyde:
Jeg ønsker å ha fire 1U-dingser (patch-panel, strømskinne, UniFi ruter og UniFi switch). I tillegg ønsker jeg under dette å ha min Synology NAS som er i underkant av 20cm høy (16,5cm), da 1U er ca. 4,5cm ilsvarer vel NASen ca. 5U. (ONT el.l. fra bredbåndsleverandør ved siden av NAS og er vel ikke høyere, evt. legges den på siden. 

  • Er 12U nok totalt sett?
  • Er det uproblematisk å ha dingsene rett over/under hverandre, eller bør jeg vurdere å ha 1U i mellom dingsene mhp. lufting/temperatur i skapet?
  • Er det andre dingser jeg ikke tenker på?

Dybde:
UniFi-dingsene er ca. 29cm dype. Patch-panelet er jeg usikker på, men det kan vel ikke være så dypt. Det er vel heller et spørsmål om hvor stor bøy jeg kan ha på TP-kablene bak..?

  • Holder det med 400mm dybde? 500?

Takk for svar!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på behovene dine, ser du for deg at du noen gang kommer til å ha noen form for servere der inne? De passer ofte ikke inn i 400mm skap. Har du plass til et større skap etc? Du har jo 2-3 U ledig plass i et 12U skap også.

Patchepanelene er ikke dype, omtrent samme størrelse som strømskinna. Så lenge det er aktiv kjøling på utstyret så kan du fint ha de like over og under hverandre.

Personlig så mener jeg at det er bedre å kjøpe et litt for stort skap. I alle fall om man har god nok plass til det i rommet og det bare bruker plass man ikke ville brukt til noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne skrevet det. Nei, ser ikke for meg at behovet vil endres. Jeg bruker Synology-NASen som server, kommer nok ikke til å kjøpe noe annet. 

Det er ikke et stort rom (teknisk rom, 7kvm tenker jeg). Skal også ha vask+tørk der inne i tillegg til ventilasjonsanlegg. Derfor ønsker jeg så lite skap som mulig, men som kan inneholde det jeg har nevnt. 

Takk for info

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nytt spørsmål.

 

Jeg ser litt på forskjellige APer fra Unify. Etter hva jeg forstår fra Unify’s nettsider, og ettersom jeg ønsker WiFi 6 (i alle fall på 5GHz-nettet..), står det vel mellom Unify U6-lite eller Unify U6 LR:

image.thumb.png.2f6aea2994b123bc7ca3e845c1697204.png

 

U6 LR er vesentlig større, men har raskere throughput på både 2.4-nettet (600 vs. 300 Mbps) og 5-nettet (2400 vs 1200 Mbps). Jeg kan ikke så mye om WiFi-teknologien, men raskere hastighet kommer vel av flere oppkoblinger (4x4 vs 2x2 OFDMA). Dette krever vel flere antenner (?), og derfor er LR større (bl.a.). MEN, hvordan vil dette fungere i praksis? Si jeg har én iPad i huset, skal jeg få 2400 Mbps på denne, krever det vel at iPad-en også har fire antenner? Og det har den vel ikke… Og hva med i mitt tilfelle, det vil være totalt 2 iPhones, 2 iPads, en laptop, flere (5-10) IoTs (e.g. IKEA bridge, Homey, Netatmo værstasjon, Sonos, kjøleskap og komfyrer m.v.). Vil jeg merke forskjell på U6-lite vs. U6-LR når (kanskje?) ingen av dingsene mine har fire antenner? En enkel forklaring tas imot med takk 😃

Hva anbefaler dere, lite eller LR? Huset er altså ca. 230 BRA, to etasjer. Gips i himlinger og vegger. APene skal festes i taket, tanken er én i hver etasje. 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
xaco skrev (12 timer siden):

Lite burde holde i massevis for ditt bruksområdet. 

Takl for tipset. Kan du si noe om hastighetsforskjellen i praksis mellom de to, så lenge det kun er «vanlige» IoTs/dingser på nettet mitt som beskrevet over? La oss si at dekningen ikke blir et problem med Lite, vil jeg i det hele tatt merke en forskjell mellom de to mhp. antall antenner/throughput?

Internetthastigheten ut vil vel bli ca 500-1000Mbit. UniFi switch (ikke-pro) og Unify UDM-pro.

Lenke til kommentar

For IoT og diverse smartdingser, kan det gjerne være like greit å slenge det på 2,4GHz. Og er også en grunn til at mye slikt bare støtter 2,4 GHz for å gjøre de enklere/rimeligere og 2,4GHz gir normalt sett lengre rekkevidde (men kan i praksis begrenses av mengden støy på 2,4GHz-båndet - i praksis ikke et problem i en enebolig).

Så spørsmålet blir hva gir 4x4 kontra 2x2, og hvordan evt. begrenses MU-MIMO og beamforming av 2x2. Som vanlig for wifi blir det mye "det kommer an på". For mange er båndbredde på wifi egentlig ikke spesielt viktig - får man "grei nok ytelse", eksempelvis 50 Mbps+ der man trenger det i huset, vil det for manges bruk av wifi være mer enn nok. De "krevende tingene" står kanskje på kablet nett ellers. Og jo mer man har på kablet nett, dess mer sendetid blir det for wifi.

Og planen her er vel ellers å ha mesh-AP-ene kablet?

Det er også et spørsmål om hvor mange enheter man ønsker/forventer høy ytelse på i parallell. Det er få enheter i seg selv som er mer enn 2x2. Hvis man har kablet backhaul blir 4x4 potensielt også litt mindre viktig. Dette er snakk om en hjem med begrenset antall enheter som benyttes i parallell med spesielt krevende bruk. Men 4x4 kan også gi bedre dekning med tanke på hvilke antenner som benyttes og hvordan. Men igjen, kanskje ikke så sentralt her siden det er snakk om å bruke mesh, og ikke nødvendigvis et fokus på at det er ett aksesspunkt som skal dette et stort areal. Naturligvis vil også konstruksjon av bygget påvirke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Anterialis said:

Ja, begge APene blir kablet fra switch med PoE.

Hmm, nå leser jeg også at Unify U6-pro snart kommer (early release). Pris mellom lite og LR (nærmere lite), og bedre specs. Som dere skjønner er jeg glad gadges/specs, og forstår det vil overgå hva jeg egentlig trenger..

Hehe. Kjenner den, selv om jeg kanskje for nettverksutstyr har moderert meg litt å noen områder...

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Anterialis said:

Hehe ja, men det er bare godt for meg å bli utfordret her på hva man egentlig trenger…  

Dersom U6-pro kommer innen jeg skal ha dette installert (ca. februar ´22) blir det nok den, med mindre andre har bedre forslag (UniFy).

Ubi har en del utstyr som under FCC-godkjenning i USA med WiFi 6E-støtte. Spørsmålet er jo da også når de har versjoner av modellene tilpasset europeisk regulering/CE-"godkjenning" og når det er tilgjengelig. Er åpnet for 6GHz wifi i Norge allerede, men siden ikke dette er implementert på tvers av EU-landene enda, tar det fortsatt litt tid før produkter blir tilgjengelig.... Men så vidt jeg forstår, har vel EU satt en frist på at reguleringen skal være implementert innen utgangen av året (mulig det allerede var i november).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Anterialis said:

Har du lyst til å skrive et par korte setninger om fordelen/nyheten med 6E fra 6?

Nytt stort frekvensbånd.  Øker tilgjengelig båndbredde i nabolaget.  Gevinsten kan tas ut på forskjellige måter.   Mindre forstyrrelser fra naboer, flere egne klienter, eller høyere fart til hver klient.  Eller en kombinasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, bmork said:

Nytt stort frekvensbånd.  Øker tilgjengelig båndbredde i nabolaget.  Gevinsten kan tas ut på forskjellige måter.   Mindre forstyrrelser fra naboer, flere egne klienter, eller høyere fart til hver klient.  Eller en kombinasjon.

Og da kun nye enheter som støtter frekvensbåndet, så ikke "legacy-latency" (Kun WiFi6 og evt. nyere som vil støtte dette, så bruker ikke samme frekvensbånd som WiFi 4 og WiFi 5..). Og en mer "faktisk-praktisk"-utnyttelse av tilgjengelig frekvensområde gjennom at det ikke er DFS-hensyn e.l. (og DFS-mekanismene kan godt slå inn uten at det er radar i området så vidt jeg forstår...).

Av potensielle ulemper, så er det jo noe redusert sendestyrke. Men samtidig mindre støy, så....

Wifi 6E støttes allerede av eksempelvis Samsung S21 Ultra, enkelte nye TV-er fra Samsung, noen nye telefoner fra Xiaomi, PC-er basert på Intel AX210 wifi-kort og kommer nok mer og mer etter hvert med støtte. iPhone 13 er det i hvert fall rykter om at får støtten

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...