Gå til innhold

Nettverk i nytt boligprosjekt - generelle spm., utstyr, kabling, topologi m.v.


Anbefalte innlegg

Dette er oppsettet jeg har tenkt. Ser det ok/riktig ut? Er det noe/enheter jeg har glemt?

Tenker altså dobbel CAT6 eller 6A (vet fortsatt ikke hva som er lurest her) til rommene (soverom, TV-stue), og singel CAT6(a) med PoE til APs montert i himling i 1. og 2. etg, samt til overvåkningskamera (også PoE). Jeg har hørt mye bra om Uniquity og tenkte kjøpe to UniFi AP U6 lite's, en UniFy switch 24 PoE, og en Dream Machine Pro som ruter. ONTen (eller hva internettleverandør leverer) bridges om den har ruterfunksjonalitet. Jeg har forstått dette skaper utfordringer dersom jeg har IPTV(?). Her i området er det mye Telenor, de leverer vel fremdeles koax, i alle fall i mitt nåværende hus fra 2013. Etterhvert kommer det sikkert UniFy Protect G4-bullet kamera.

 

 

 

 

Hjemmenettverk, Roppestad.png

Endret av Anterialis
Korrigert topologi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xaco skrev (2 timer siden):

Jeg hadde nok lagt APene til i patchepanelet også om du planlegger å bruke det.

Ja sånn skal det selvsagt være, jeg som har bomma litt med strekene…

Jeg har forresten hørt om en "kontroller" på nettverket. Hva er egentlig dette, og hva gjør den? Hva ville jeg brukt den til  i mitt nettverk?

 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Aha, ok. Da regner jeg med det ikke er noe jeg må ha. Dessuten, om jeg går for ruteren Ubiquity dream machine pro, har denne (en slags..) kontroller i seg tror jeg. Men den kontrollerer vel kun Ubiquity-ting, ikke Philips hue etc.

Et par spm. dukket opp vedrørende modularkontaktene: 

1) Jeg tror jeg strekker CAT6A kabler, disse er vel vanskeligere å skifte ut. Men dette fordrer vel bruk av CAT6A plugger (keystone plugger mot patchpanel) og CAT6A veggkontakter (Elko) i veggen på rommene dersom jeg ønsker 10Gbps interface? Jeg søker på Elko CAT6A, men får bare opp CAT6. Kan jeg bruke CAT6 Elko modularuttak

2) Jeg ser også at switchen jeg har valgt (UniFi USV-16-POE) kun har 10/100/1000 interface. Det viktigste ustyret mitt (NAS Synology 218+, iMac) har vel heller ikke 10Gbps NIC/nettverkskort... Da er det kanskje like greit å bruke CAT6 plugger i begge ender (patchpanel, veggkontakter) og heller oppgradere disse dersom jeg skulle få meg utstyr som takler 10Gbps. Kabelen kan vel fortsatt være CAT6A, den er vanskeligere å oppgradere.. Hva tenker dere?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Om du skal ha unifinettverk må du ha kontroller for å konfigurere og sette det opp. Udm og Udm-pro har innebygget kontroller så du trenger ikke noen egen.

1) Det vil fungere, men du risikerer å bare få 1G dersom strekkene er for lange. Det finnes sentralplater for keystone som passer i elkoramme. Det kan være et alternativ om du ønsker cat 6a hele veien. 

2) Om du ønsker 10G og unifi må du nok kaste noe mer penger på problemet. For eksempel supplere med en usw-aggregation eller xg-switch, eller bytte til en av pro-switchene. 

Endret av nVIDIAsucks
Lenke til kommentar

Bumper mine siste to spørsmål slik at de ikke blir borte i tråden:

1) Jeg tror jeg strekker CAT6A kabler, disse er vel vanskeligere å skifte ut. Men dette fordrer vel bruk av CAT6A plugger (keystone plugger mot patchpanel) og CAT6A veggkontakter (Elko) i veggen på rommene dersom jeg ønsker 10Gbps interface? Jeg søker på Elko CAT6A, men får bare opp CAT6. Kan jeg bruke CAT6 Elko modularuttak? 

2) Jeg ser også at switchen jeg har valgt (UniFi USV-16-POE) kun har 10/100/1000 interface. Det viktigste ustyret mitt (NAS Synology 218+, iMac) har vel heller ikke 10Gbps NIC/nettverkskort... Da er det kanskje like greit å bruke CAT6 plugger i begge ender (patchpanel, veggkontakter) og heller oppgradere disse dersom jeg skulle få meg utstyr som takler 10Gbps. Kabelen kan vel fortsatt være CAT6A, den er vanskeligere å oppgradere.. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
31 minutes ago, MrMarbles said:

Mulig jeg roter nå, men kan ikke CAT6 stort sett være 10Gbps så lenge strekket ikke er typ 55meter?

Stemmer det.

Jeg tolker ønsket om kat6a som et forsøk på å få kabling mest høyest mulig kapasitet for en fremtid der vi synes 10gig er for dårlig.  Det kan jo tenkes denne kablingen skal vare mer enn 10-20 år.  På den annen side så er det jo ikke så veldig mye jobb å bytte noen kabler og kontakter hvert tjuende år, så det spørs jo om det er verdt det. Per idag er den største praktiske forskjellen på kat6 og kat6a i utvalget av kabler og kontakter.  Det er ikke sikkert at den ekstra båndbredden er verdt et redusert utvalg.

Får være opp til hver enkelt tenker jeg.  Selv lever jeg fremdeles helt fint med en miks av kat5e der det lå igjen fra forrige eier og kat6 der jeg selv kablet for 5 år siden. Ikkeno av det har jo ennå blitt utsatt for mer enn 1gig....

Lenke til kommentar

Takk for tankene. 
Krever CAT6A egne modulærkontakter? 
 

Jeg tenker at dersom kablingen (6 vs. 6A) koster meg kun et par tusenlapper ekstra, så spiller det jo ingen rolle når man bygger hus. Koster det 10.000kr så mener jeg det må vurderes mer kritisk. Når jeg tenker meg om har jeg idag ingen enheter som støtter 10GigE, og som nevnt over så støttes vel 10GigE over kortere (ca. 50m) strekk. Jeg tror ikke jeg vil ha strekk over 50-60m da bolig «kun» er på P-rom/BRA/BTA 160/230/260 kvm. 
 

Dog blir huset noe smart med enten xComfort eller Plejd. Men dette skaper kanskje uansett ikke noe problem med interferens mot TP-kabelen slik at jeg vil ha nytte av bedre skjerming/isolering i UTP-6A kabelen? (Ønsker ikke STP da dette vel krever jording mot utstyr og vanskeligere terminering..) 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

nVIDIAsucks: Du har helt rett, sikkert jeg som ikke forstod deg godt nok i svaret ditt. Du skriver at CAT6A kabel på CAT6 termineringer/plugger fungerer så lenge strekket ikke blir for langt. Jeg forstår ikke helt dette svaret. 10GigE får jeg jo uansett på CAT6 kabel (med plugger) så lenge strekket ikke er <55m. Den er jo grei. Det jeg forsøker spørre om er om jeg tjener på å legge CAT6A kabel dersom jeg uansett terminerer med CAT6 plugger, altså om jeg kan forvente å få 10gigE på strekk opp mot 100m? Eller om jeg da uansett må terminere på plugger certifisert for CAT6A? Mao., kan jeg forvente forskjeller på CAT6-plugg -> CAT6A kabel -> CAT6plugg vs. CAT6A plugg -> CAT6A kabel -> CAT6A plugg?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Anterialis said:

nVIDIAsucks: Du har helt rett, sikkert jeg som ikke forstod deg godt nok i svaret ditt. Du skriver at CAT6A kabel på CAT6 termineringer/plugger fungerer så lenge strekket ikke blir for langt. Jeg forstår ikke helt dette svaret. 10GigE får jeg jo uansett på CAT6 kabel (med plugger) så lenge strekket ikke er <55m. Den er jo grei. Det jeg forsøker spørre om er om jeg tjener på å legge CAT6A kabel dersom jeg uansett terminerer med CAT6 plugger, altså om jeg kan forvente å få 10gigE på strekk opp mot 100m? Eller om jeg da uansett må terminere på plugger certifisert for CAT6A? Mao., kan jeg forvente forskjeller på CAT6-plugg -> CAT6A kabel -> CAT6plugg vs. CAT6A plugg -> CAT6A kabel -> CAT6A plugg?

Mest sannsynlig vil du ikke få noen stor forskjell om du bruker cat6 plugger vs cat6a. Men du skal jo ikke ha så mange plugger her. Kjøp 6A, du sparer ikke så mye penger på å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (3 timer siden):

nVIDIAsucks: Du har helt rett, sikkert jeg som ikke forstod deg godt nok i svaret ditt. Du skriver at CAT6A kabel på CAT6 termineringer/plugger fungerer så lenge strekket ikke blir for langt. Jeg forstår ikke helt dette svaret. 10GigE får jeg jo uansett på CAT6 kabel (med plugger) så lenge strekket ikke er <55m. Den er jo grei. Det jeg forsøker spørre om er om jeg tjener på å legge CAT6A kabel dersom jeg uansett terminerer med CAT6 plugger, altså om jeg kan forvente å få 10gigE på strekk opp mot 100m? Eller om jeg da uansett må terminere på plugger certifisert for CAT6A? Mao., kan jeg forvente forskjeller på CAT6-plugg -> CAT6A kabel -> CAT6plugg vs. CAT6A plugg -> CAT6A kabel -> CAT6A plugg?

Om du terminerer en cat6akabel med cat6plugger så har du per definisjon en cat6kabel. Det vil fungere helt fint, men du er ikke garantert 10G dersom kabelen er for lang. Men selv om det ikke er garantert så kan det godt hende du vil kunne oppnå 10G også på lengre strekk.

For å finne fasit for ditt tilfelle må du nesten bare prøve, men så lenge vi ikke snakker kabellengde opp mot og over 50 meter så vil du antageligvis ikke merke forskjell.

Som xaco sier så er det ikke snakk om store kostnaden så jeg ville også gått for cat6a i alle ledd for å være sikker på å få 10G.

Lenke til kommentar
10 hours ago, nVIDIAsucks said:

Om du terminerer en cat6akabel med cat6plugger så har du per definisjon en cat6kabel.

Nå ble jeg veldig usikker. Hva skulle være forskjellen på en cat6 og en cat6a plugg, gitt at vi sammenligner to uskjermede plugger?

Det er mulig cat6a er laget for litt tykkere kabel og ledere? Men om du klarer å feste en cat6 plugg så skjønner ikke jeg hvordan den skulle forringe signalet på noen måte.

(Cat5e plugger blir noe annet. Der ligger lederene side om side og det gir mer krysstale)

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, bmork said:

Nå ble jeg veldig usikker. Hva skulle være forskjellen på en cat6 og en cat6a plugg, gitt at vi sammenligner to uskjermede plugger?

Det er mulig cat6a er laget for litt tykkere kabel og ledere? Men om du klarer å feste en cat6 plugg så skjønner ikke jeg hvordan den skulle forringe signalet på noen måte.

(Cat5e plugger blir noe annet. Der ligger lederene side om side og det gir mer krysstale)

For fult skjermet CAT6A, så er det vel to overordnet nivåer er skjerming: rundt hvert trådpar, og en ytre skjerming. Så vidt jeg da kan forstå av noen raske google-søk, snakker man her om egentlig ganske mange forskjellige kabeltyper med tanke på skjerming:

image.png.521afefddfb95d81db81c243e766e819.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...