Gå til innhold

Nettverk i nytt boligprosjekt - generelle spm., utstyr, kabling, topologi m.v.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, Anterialis said:

Er det også slik at ettersom frekvensen er høyere, blir avstanden kortere? 

Ja, men her er det jo snakk om å fortsette der 5GHz-båndet slutter. Mer sentralt er hva sendestyrken i praksis gir av forskjell. Siden WiFi 6E på sendestyrke er noe forskjellig i USA og Europa kan man ikke helt basere seg på erfaringer man ser derfra. At man i USA (eksempelvis..) har høyere sendestyrke gjelder ikke bare 6 GHz-båndet, men også 2,4 GHz-båndet og vel deler av 5 GHz-båndet. At sendestyrken er høyere er ikke nødvendigvis en fordel...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei igjen, ny undring:

Jeg hadde planlagt Cat 6A UTP kablet topologi i boligen. Nå ringe data-leverandøren meg og sa at med cat 6a trenger shielded topologi da støyen i en var 6A kabel flytter seg til utsiden av kabelen. Av denne grunn ba jeg om at det heller nedgraderes til Cat6 UTP. 
 

Jeg har ingen grunn til å ikke stole på dette, men samtidig leser jeg jo flere steder at Cat6A UTP er uproblematisk. Hva er riktig her? Er det lurt å holde seg til Cat6 da jeg slipper skjerming og at det vil gjøre vedlikehold mv. enklere? Cat6 gir meg vel samme hastighet da ingen strekk er over 50 (55) m…

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det begynner å nærme seg overtagelse (ok, enda et par måneder..). Har oppdatert topologikartet litt og tar gjerne imot inputs på hva som ser bra eller dårlig ut. Optimaliseringsforslag? 

Jeg tror dette blir bra, men har én bekymring. Det gjelder IPTV. Jeg får trolig fiber fra Telenor (vet ikke hva slags type, men det er et helt nytt byggefelt) og har allerede fått bekreftet at det blir IPTV. I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg å kjøpt adapter og koblet fiberen rett inn på UniFi DreamMachine Pro, men dette leser jeg ikke er mulig om man ønsker problemfritt IPTV-opplegg. Det handler vel om IGMP-protokollen, og manglende støtte for dette i DreamMachine ruteren. Stemmer dette? 

I så fall, vil skissert opplegg fungere, altså å ta ut IPTV direkte fra ONT/ruteren til telenor, som samtidig settes i bridge-mode? Jeg ønsker egentlig å styre alt gjennom DreamMachine ruteren. Andre alternative løsninger som ikke innebærer avansert nettverksjobb (jeg har ingen utdanning innen feltet)? Hvordan ville dere gjort det?

Nettverkstopologi.thumb.jpg.b99486dbebf2af482de06503c8d0dc2e.jpg

Lenke til kommentar

Ikke erfaring med Telenor, men med Altibox  på vanlig fiber så kan det enkleste for å få tv være å bruke (minst) tre porter på switchen, ONT fiber støttes vel ikke av switcher direkte, men må ha et modem for det. Du tar da nettforbindelsen kobler til switchen på en trunk port eks port 16, Altibox gir info om VLAN, også setter du opp det VLAN for IPTV til enhetene som skal ha det, så setter du opp VLAN for internett også setter du en aksessport som går inn i routerens WAN port. Du bruker litt ekstra porter på switchen, men kan da få IPTV fra leverandør på alle punktene du ønsker det.

Selv om altibox gir info om VLAN gir de ikke support på et slikt oppsett. Telenor vil jo trolig kunne gi info om noe av det samme. Men alt dette gjelder bare om utstyret er i bridge.

Personlig bruker jeg bare app for slikt og ser lite direkte tv, og da gjør jeg det bare over den vanlige internettlinjen (men vet kvaliteten da kan være litt lavere).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
NULL skrev (På 6.9.2021 den 21.39):

Ja, men her er det jo snakk om å fortsette der 5GHz-båndet slutter. Mer sentralt er hva sendestyrken i praksis gir av forskjell. Siden WiFi 6E på sendestyrke er noe forskjellig i USA og Europa kan man ikke helt basere seg på erfaringer man ser derfra. At man i USA (eksempelvis..) har høyere sendestyrke gjelder ikke bare 6 GHz-båndet, men også 2,4 GHz-båndet og vel deler av 5 GHz-båndet. At sendestyrken er høyere er ikke nødvendigvis en fordel...

Fant litt info om WiFi6E som du helt sikkert allerede vet, men som kan være nyttig for andre (i alle fall for meg):

 

Wi-Fi 6E In General
  • It's the same Wi-Fi 6 standard extended into the newly unlicensed 6 GHz spectrum

  • Current Wi-Fi 6 devices will not support it, new network and client devices will be needed to use 6 GHz

  • 6 GHz range is around 10% less than 5 GHz, depending on the channel. Slightly worse wall penetration as well. AP placement for 6 GHz is similar to 5 GHz, but consistent 6 GHz coverage will require slightly closer placement

  • 6 GHz is not faster than 5 GHz, but it opens up a lot of new spectrum, potentially lowering interference in dense areas. The additional spectrum does make wider channels like 80 MHz and 160 MHz more feasible in production networks, though. Using wide channels at close range can allow real-world speeds to improve, despite using the same PHY standard as 802.11ax/Wi-Fi 6

  • 6 GHz wins for spectrum availability, 5 GHz is the most relevant for current devices, and 2.4 GHz wins for range and legacy device compatibility

  • 6 GHz devices are still very rare, and Windows won't fully support it until this fall. The Samsung Galaxy S21 Ultra and the Intel AX210 wireless NIC are the common options, but more are coming out. The Wi-Fi Alliance maintains a list of certified 6 GHz products here

  • 6 GHz availability varies by country. The US FCC and many others have unlocked the full 1200 MHz (U-NII-5, 6, 7 and 😎 while Europe and a few others have only unlocked 500 MHz (U-NII-5 only)

  • The different U-NII bands have different rules, some are indoor only with lower power devices, etc. Rules vary by region as well

  • Wi-Fi 7 (802.11be) is in the early draft stage, but will add higher modulation, more spatial streams, and overall be a bigger technical jump than the addition of the 6 GHz spectrum

  • Wi-Fi 7 isn't likely to be available for a few years - it's not due to be finalized until 2024, but draft-compliant devices could arrive sooner. See the 802.11 working groups timeline for 802.11be/Wi-Fi 7

Lenke til kommentar
3 hours ago, Anterialis said:

The different U-NII bands have different rules, some are indoor only with lower power devices, etc. Rules vary by region as well

Denne er viktig å merke seg. Som de er inne på, er det forskjellige reguleringer - i Europa er frekvensområdet mindre, men i tillegg er det også lavere sendestyrke enn det man ser i USA. Men likevel, det er et velkommen tilskudd. Rent hardware-messig betyr også dette at løsninger for USA og EU kan være med litt forskjellig hardware, hvilket man skal huske når man ser på tester. Gjelder for så vidt egentlig også dagens 2,4 (spesielt) og 5 GHz også...

I utgangspunktet vil jeg vel si at de som trolig vil kunne merke størst forskjell her, bli dem som bor i leiligheter der man har mange wifi-nett i området eller kjører mesh med trådløst backhaul. Ser ut som en del av løsningene som ellers er lansert, har dynamisk valg mellom 5 og 6 GHz når det gjelder backhaul. Kan også tenkes at en del løsninger kan begynne å se litt på drafts for WiFi 7 og bygge proprietære backhaul-løsninger som benytter 5 og 6 GHz i kombinasjon (selve kommunikasjonen mellom aksesspunkter trenger jo ikke være basert på en standard....).

 

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en undring som jeg forsåvidt kunne tatt i en egen tråd, men forsøker her:

Det blir altså Telenor som er eneste leverandør av fiber til oss (i alle fall i første omgang). Jeg kommer derfor til å slå til på et tilbud de gir alle husstander i dette nye boligfeltet. Videre har jeg som skrevet UniFi utstyr (UDM-pro som ruter), og kunne jo forholdt meg kun til deres fiberboks (som er inkludert i installasjonskostnaden), men ønsker samtidig at IPTV-funksjonen fungerer korrekt uten for mye problemer. Etter en kort prat med teknisk avdeling hos Telenor får jeg forståelse av at jeg vil trenge deres ruter for å kunne rute IPTV til dekoderne problemfritt. Dersom dette stemmer ønsker jeg å sette en av LAN-portene fra Telenor-ruteren i bromodus for å få WAN inn på min UDM-pro.

Kan dere med Telenor-fiber bekrefte at dette er en løsning som vil fungere (Fiber --> Telenor fiberboks --> Telenor ruter, ruter IPTV til dekodere og har mulighet for bromodus til WAN inn på min UDM pro ruter)? Finnes det en bedre løsning?

Etter å ha lest litt på nettet og her tror jeg ikke jeg vil få til å sende IPTV til dekoderne via min UDM-pro uten store problemer (jeg er ikke såå teknisk anlagt...). 

 

Denne topologioversikten blir derfor litt feil da IPTV tydeligvis (?) ikke kommer fra fiberboksen, men fra Telenors ruter. Bildet blir riktig om man leser "ONT" som "Telenor sin ruter", også kommer ONT/fiberboksen over dette..

Nettverkstopologi.jpg.ed15482b9ec6848ada

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er vel Telenors IPTV-løsning den som gjerne er enklest å få til å fungere med "diverse rutere" ettersom alt man trenger å gjøre er å aktivere IGMP (mao. ikke noe VLAN-konfigurasjon som hos en del andre). Spørsmålet da videre blir vel hvor "komplekst" du har konfigurert nettet ellers med tanke på VLAN, firewall etc.

Quote

Kan dere med Telenor-fiber bekrefte at dette er en løsning som vil fungere (Fiber --> Telenor fiberboks --> Telenor ruter, ruter IPTV til dekodere og har mulighet for bromodus til WAN inn på min UDM pro ruter)? Finnes det en bedre løsning?

Enkleste løsning vil vel være å kutte ut Telenor-ruteren. Man får nok IPTV til å fungere her skulle jeg anta (selv om UDM Pro vel i starten av uten IGMP-støtte, men det har vel kommet på plass?)

Lenke til kommentar

Det er jo ikke verre enn at jeg forsøker meg uten først, så leier ruteren om jeg ikke får det til å fungere…

Takk for råd! 
 

Er det tilfeldigvis noen her med UDM pro og IPTV fra Telenor som har ordnet det uten ruteren til Telenor?

Edit: prøver meg med en ny tråd på denne for økt eksponering. 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...