Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Cappet til 11MB/S med 350 linje


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en RT-AX88U ruter, som vi byttet til for noen måneder siden.

Vet ikke om det er et ruter problem eller ikke, men i den siste tiden, så har nedlastningshastigheten min blitt "cappet" til max 11MB/S.

Uansett hvor jeg laster ned, om det er steam, eller andre plasser, så får jeg bare max 11, før snuste jeg på 40 tallet.

Hva kan ha skjedd? Og hva kan jeg gjøre for å fikse det ?

Vi har Telenor nettverk.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Janvik said:

Høres veldig 100 mbit ut.

Dårlig snor eller NIC?

Enig her. Ett eller annet virket begrenset til 100 Mbps.

Hva jeg ville gjort:
- I ruteradministrasjonsgrensesnittet, gå på Network Map -> System status -> Status. Der får man listet link-speed for alle porter. Sjekk at det er gigabit på WAN-porten. Hvis ikke, bytt kabel...
Alternativt:
- Kobet en PC til nettverkskabelen som går mellom modem og Asus-ruter, sjekket hastighet via eksempelvis speedtest.net.
- Hvis man har 100 Mbps, prøv å bytte nettverkskabelen. (kan naturligvis også sjekke linkspeed mellom 

Merk at en dårlig nettverkskabel kan være slik at problemet kan "forsvinne" i det du beveger på den eller kobler til noe annet, så selv om du får gigabit etter å "ha fiklet med det", kan det være et problem med kabel.

Hvis man har veggkontakter o.l. mellom modem og ruter kan problemet ligge på ett av flere ledd - omså i selve kontakten. Kan såklart også være tilfeller der en port på modem eller ruter har blitt skadet, eller ikke får skikkelig kontakt med den spesifikke nettverkskabelen.

Lenke til kommentar
NULL skrev (12 timer siden):

Enig her. Ett eller annet virket begrenset til 100 Mbps.

Hva jeg ville gjort:
- I ruteradministrasjonsgrensesnittet, gå på Network Map -> System status -> Status. Der får man listet link-speed for alle porter. Sjekk at det er gigabit på WAN-porten. Hvis ikke, bytt kabel...
Alternativt:
- Kobet en PC til nettverkskabelen som går mellom modem og Asus-ruter, sjekket hastighet via eksempelvis speedtest.net.
- Hvis man har 100 Mbps, prøv å bytte nettverkskabelen. (kan naturligvis også sjekke linkspeed mellom 

Merk at en dårlig nettverkskabel kan være slik at problemet kan "forsvinne" i det du beveger på den eller kobler til noe annet, så selv om du får gigabit etter å "ha fiklet med det", kan det være et problem med kabel.

Hvis man har veggkontakter o.l. mellom modem og ruter kan problemet ligge på ett av flere ledd - omså i selve kontakten. Kan såklart også være tilfeller der en port på modem eller ruter har blitt skadet, eller ikke får skikkelig kontakt med den spesifikke nettverkskabelen.

Problem solved!

Kikket der du sa, og da sto det 100mbit. Trodde først kanskje det var enkelt få porter som var 1gbit, skiftet til en annen port men samme.

Skiftet så kabel, så ble det 1gbit og full hastighet! Tusen takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...