Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett på nødbolig fra kommune


Gjest bd6df...8d2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest bd6df...8d2
Gjest bd6df...8d2 skrev (6 minutter siden):

Jeg trenger ikke sosialhjelp. Måten jeg satt det opp på var som ett juridisk argument. Hvorfor skal en som ikke trenger sosialhjelp søke sosialhjelp? Når mangel på midler ikke er essensen i forespørselen.m om nødbolig. Nå har heller ikke NAV sagt at jeg skal søke om sosialhjelp. Men jeg prøver å gjøre ett juridisk poeng i klagen jeg skriver til statsforvalteren. 

Anonymous poster hash: bd6df...8d2

Ja, og her mener jeg jo selvfølgelig økonomisk sosialhjelp. 

Anonymous poster hash: bd6df...8d2

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (1 time siden):

Du eier bil? Så da kvalifiserer du allerede der ikke til sosialhjelp.

Feil. De kan kun kreve at man realiserer formue hvis det er hensiktsmessig å gjøre det. Å kreve at brukeren selger bilen vil kun være hensiktsmessig der brukeren ikke har behov for den. For eksempel hvis brukeren bor i sentrum i en rimelig bolig og nært arbeidsmarkedet.
I de fleste tilfeller vil en bil derimot hjelpe en bruker tilbake i arbeidsmarkedet, eller være behjelpelig til å finne rimeligere bolig.

Lenke til kommentar
Gjest bd6df...8d2 skrev (1 time siden):

Ja det lurer du nok på! Er det fordi du ønsker å finne ting du kan kritisere meg for? Bruk fantasien, forøvrig ikke noe man må vite for å ta stilling til retten for å få en nødbolig.

Anonymous poster hash: bd6df...8d2

Hvorfor du ikke har plass å bo er relevant til om du får hjelp til å finne bolig.
Som flere har nevnt allerede, med andre ord. (F.eks samlivsbrudd)

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Gjest bd6df...8d2
Dragen skrev (5 minutter siden):

Nødbolig er sosialhjelp. Sosialhjelp er en samlebetegnelse man bruker på ytelser man får av sosialkontoret i kommunen, og inkluderer livsopphold og boutgifter.

Ja jeg er klar over dette. Manglet en presisering der om at det handlet om økonomisk sosialhjelp.

Anonymous poster hash: bd6df...8d2

Lenke til kommentar
Gjest bd6df...8d2
freddy85 skrev (5 minutter siden):

Bruk litt tid å sjekk hva som ligger ute på finn, har sett at enkelte kun krever en mnd depositum.

Hvis du har utbetalt 30000kr så burde man fint klare seg som alle andre, er mange som får betraktelig betraktelig mindre utbetalt enn det.

Ja jeg skjønner at mange ser på den inntekten som nok til å klare seg selv. Og økonomisk så gjør jeg det. I hvert fall foreløpig. Men dere må prøve å skille det å be om økonomisk sosialhjelp, og hjelp med bolig. Det er 2 ulike behov som står på egne bein når det skal behovprøves.

Anonymous poster hash: bd6df...8d2

Lenke til kommentar
Gjest bd6df...8d2
Dubious skrev (7 minutter siden):

Hvorfor du ikke har plass å bo er relevant til om du får hjelp til å finne bolig.
Som flere har nevnt allerede, med andre ord.

Nei det er ikke relevant. Ikke slik jeg tolker rundskrivet. 

Anonymous poster hash: bd6df...8d2

Lenke til kommentar
Gjest bd6df...8d2
arne22 skrev (7 minutter siden):

Laveste pris for et rom i oslo på booking.com er vel ca 350,- kr pr døgn. (Tror det ver booking.com, så det i går.) Det er vel bedre enn en campingplass til 1000,- pr døgn.

Nå er ikke jeg i Oslo. Men jeg er ikke opptatt av den midlertidige boligen. Jeg ønsker å ikke ha det behovet så fort som overhodet mulig. Men til en pris på 1000kr døgnet så blir jeg ute av stand til å jobbe mot dette målet. Faktisk er 1000kr døgnet tilsvarende hele månedsinntekten jeg har. Som vil si ingenting igjen til andre utgifter eller mat, og ikke minst mot målet å få på plass en ny fast bolig. Hadde jeg akseptert dette så ville det ha tvunget meg til å søke økonomisk sosialhjelp fordi hele inntekten ville gått til å betale for nødbolig. Noe jeg ikke i utgangspunktet skal ha ett behov for. Og dette hadde ikke vært en god løsning for noen. 

 

 

Anonymous poster hash: bd6df...8d2

Lenke til kommentar
1 minute ago, Dubious said:

TS vil jo ikke prøve seg med NAV støtte for depositum... TS vil kun ha nødbolig.

Men hvis man har økonomi til bolig og kan skaffe seg bolig, så har man vel ingen rett til nødbolig?

Man må vel først være i nød for å ha rett til nødhjelp?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest bd6df...8d2
Dubious skrev (5 minutter siden):

og derfor får du ikke hjelp av NAV...

Jeg fortalte jo selvfølgelig om dette til NAV i dag. Men det er ikke relevant i forhold til det juridiske spørsmålet her i tråden, og er ikke noe du og andre trenger å vite. 

Anonymous poster hash: bd6df...8d2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...