Gå til innhold

Mercedes EQS kommer med to batteristørrelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er CATL som står for batteriene. Det er på tide at Europa får et batteriselskap som kan gjøre kontinentet mindre avhengig av østasiatiske giganter for batteriproduksjon. CATL, LG, Samsung og Panasonic er de største produsentene.

Skrevet (endret)

515 Nm er nok ikke dreiemomentet på hjulene, det må multipliseres med girutvekslingen. Hvis vi antar at den er ca. 10, så er det rundt 5000 Nm. Med 0.4m hjulradie gir det en skyvkraft på ca 12.5 kN. Det skulle gi 2.5 tonn en akselerasjon på ca 0.5g.  Som i beste fall gir 0-100 på 5.5s (hvis den holder momentet helt opp til 100 km/t).

Endret av J-Å
  • Liker 2
Skrevet

Hvis man lurer på hva en S-klasse bil koster, er man ikke i målgruppen. Fossilutgavene koster rundt 2 mill. Hvis man ikke har valgt «alt» av utstyr, er bilen vanskelig å selge senere. Disse bilene er for folk som kjører mye og ønsker seg det beste. De faller vanligvis ganske mye i pris etter et par år.

En veldig flott bil. Fint at de faktisk gjør fronten mer anonym er fossil-utgaven, i motsetning til BMW som dessverre har hengt seg opp i «haikjeft»-nyrene sine.

  • Liker 1
Skrevet

Startprisene på nye S-klasse ligger fra 750k til ca 1 mill uten avgifter, og man får en bra bil med 3-400k i utstyr. Tipper derfor at EQS vil ligge i samme prisleie som Taycan, mao litt over millionen for en velspekket, bakhjulsdrevet, basisversjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...