Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leiekontrakt


Fjola

Anbefalte innlegg

Jeg leier ut en bolig og i kontrakten har leietaker tre måneder oppsigelsestid. Husleien betales den 20. hver måned. Leietaker ringte og sa opp leieforholdet 4. mars. Gjelder oppsigelsen da fra 20. mars og tre måneder frem til 20. juni? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Da er oppsigelsen fra 4. juni. Så siste periodebetaling skal være for de 15 dagene fra 20. mai til 4. juni, altså halvparten av full måned. 

Jeg så gjennom kontraktene jeg baserte dette utsagnet på, og da var dette spesifisert i kontrakten. Det ser ut som @sveibuen har rett, at om det er en tidsubegrenset kontrakt, så er normen at en teller fra 1. i måneden etter oppsigelsen. Så da skal leietaker betale for dagene 20. juni til 1. juli. 

Endret av Dassen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fjola skrev (18 minutter siden):

Jeg leier ut en bolig og i kontrakten har leietaker tre måneder oppsigelsestid. Husleien betales den 20. hver måned. Leietaker ringte og sa opp leieforholdet 4. mars. Gjelder oppsigelsen da fra 20. mars og tre måneder frem til 20. juni? 

Med mindre noe annet er avtalt i leiekontrakten, gjelder oppsigelsen fra den 1. i påfølgende måned, slik at siste dag i oppsigelsesperioden blir 30. juni.

Lenke til kommentar
Quote

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#§9-6

Det vil med andre ord si at om man sier opp 4. mars, så gjelder leiekontrakten frem til 30. Juni.
 

 

Lenke til kommentar
Fjola skrev (1 time siden):

Jeg leier ut en bolig og i kontrakten har leietaker tre måneder oppsigelsestid. Husleien betales den 20. hver måned. Leietaker ringte og sa opp leieforholdet 4. mars. Gjelder oppsigelsen da fra 20. mars og tre måneder frem til 20. juni? 

Som nevnt av andre, så løper oppsigelsestiden fra utløpet av måneden, og 3 måneder frem, så lenge du ikke har avtalt noe annet i kontrakten.

Du sier at husleien betales den 20. hver måneden. Betales det da for inneværende måned? 
Og startet leieavtalen den 1. i måneden? Hvis avtalen ikke startet den 1. i måneden, må du ta en avregning på siste husleie, slik at leietakeren ikke betaler for mye (eller lite) i leie. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...