Gå til innhold

Har kastet Java på båten: Nå bruker Google Kotlin i alle apper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (36 minutter siden):

Er Kotlin et bra valg for de som vil lære seg programmering?

Er Kotlin bra valg for de som vil lage app på Android/iOS? 

På Android er det standardspråket, og har vært det et par år nå. På iOS er det stort sett i Swift det går i, men det ligner en del på Kotlin syntaks-messig. Det finnes også diverse kryssplattform-løsninger basert på Kotlin med varierende grad av ferdigstillelse. Du kan også lage desktop-apper med Kotlin siden det blir kompilert til java bytecode, og støtter javabiblioteker. Selv har jeg laget flere SWT-baserte skrivebordsprogrammer i Kotlin

Lenke til kommentar

Illustrasjonsfoto av HTML, som har veldig mye med saken å gjøre. 
 

Java er fortsatt under utvikling, og forbedres stadig. Kunne godt ha skrevet om hvorfor nåtidens Java, med Jigsaw, osv, og framtidens Java, med Valhalla, Panama, Amber, Loom, osv, ikke kan konkurrere mot Kotlin, i deres øyne. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at det jobbes med å kompilere direkte til exe filer under mange forskjellige OS-er også:

https://kotlinlang.org/docs/native-overview.html

Vet ikke hvor vellykket dette blir for GUI intensive apper hvis de baserer seg på SNITTET mellom GUI biblioteker for plattformene, eller skrives GUI biblioteker fra scratch (stor jobb)? Ser også det jobbes med ny Kotlin/JVM basert på KotlinNative IR uten at jeg forstod alt ...

https://blog.jetbrains.com/kotlin/2021/02/the-jvm-backend-is-in-beta-let-s-make-it-stable-together/

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 16.3.2021 den 12.31):

Er Kotlin et bra valg for de som vil lære seg programmering?

Ja, det ville jeg sagt, men om du spør i forhold til Java, så tenker jeg at det blir litt hipp som happ, du kan fint lære deg programmering med begge, og når du har lært det grunnleggende blir det mer en smakssak. Men jeg er ganske overbevist om at du finner mer lærestoff på nett basert på Java enn Kotlin. 

I praktisk bruk koder du på JVM og med det store økosystemet som er tilgjengelig der. Det er mye mer avgjørende enn syntaks på toppen.

Alternativene er å lære seg noe helt annet, Typescript/Javascript, Python, Ruby etc.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...