Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva løsning anbefales i hjemmenettverk ?


Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har ett abonnement fra Altibox , og ett inntak med switch som sprer kablet nett til 4 leiligheter.

Alle har vel sin egen trådløse router , og det er vel dette som er problemet , de som er lengst unna sliter med dårlig nett.

 

Jeg har hørt at problemet mest sannsynlig er at alle de ulike trådløse routerne vil være "sjefen" og at dette da skaper krøll på en eller annen måte.

 

Spørsmålet mitt blir da, er det noen quick fix på dette ? For ordens skyld så er ikke dette familie i de ulike, det er forskjellige familier , tenker da på nettsikkerhet osv.

 

Setter pris på svar.

 

Mvh,

 

F

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett opp en hovedruter, del nettet i 4vlan.1 vlan til hver leilighet. Så kan du enkelt sette maks hastighet på hver av de slik at alle får lik hastighet. Ikke bruk ruter i leilighetene, gjerne vanlig aksesspunk eller ruter hvor du setter denne i aksessmodus. Så du ikke får et nettverk med 5 rutere som krangler. 

Lenke til kommentar

I utgangspunktet skal man vel ha en særskilt avtale med nettleverandøren hvis det er snakk om å dele ett enkelt vanlig abonnement mellom fire leiligheter.

Så vidt jeg kan tolke ut i fra det du sier, har man en vanlig hussentral fra Altibox hvor det er satt opp en svitsj på en av portene som gir internett (og TV?) og videre er det i hver leilighet satt opp en vanlig ruter.

Rent wifi-messig skulle dette i utgangspunktet ikke gi problemer. Hvis det er snakk om separate rutere er det slik sett ingen som prøver å være "master". Man kan imidlertid ha utfordringer knyttet til at man kjører med "ruter bak ruter". Hvorvidt det er et praktisk problem handler om bruksområder. Samtidig sier du "alle har vel sin egen ruter", der du egentlig virker litt usikker på om de har det? Eller er det kanskje slik at for wifi, så er det noen som prøver å bruke wifi på ruteren fra Altibox, som da blir ganske langt unna deres leiligheter?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...