Gå til innhold

Byggefeilene som gir kuldebruer og høy strømregning [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (10 minutter siden):

Desverre mye byggefeil i de siste årene da det handler kun om fortjeneste, og strenge krav

Kostet ikke så mye å bygge boliger før i tiden

Hvor langt tilbake i tid tenker du på? Hus fra 50-tallet (og tidligere) er helt uten isolasjon, og der sparer man jo litt.

"Alt var mye bedre under krigen"-type argument? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Byggekvaliteten har definitivt blitt bedre med årene, men det koster selvsagt. Det går ut over de som har dårligst råd. Viktig å ikke øke kravene for fort siden det skaper et klasseskille i byggkvalitet. Savner mer fokus på kostnadseffektivitet i tiltak for økt byggekvalitet. Bransjen og bransjeorganisasjoner vil jo via sine innspill til diverse lov- og forskrifts-komiteer øke de kravene som gir mest profitt for dem, ikke det som er mest kostnadseffektivt for kundene.

Bare for å ta et eksempel: Påbud om effektiv varmepumpe hadde nok vært et mer kostnadseffektivt energitiltak enn for eksempel tilknytningsplikt til fjernvarme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Byggekvaliteten har definitivt blitt bedre med årene, men det koster selvsagt. Det går ut over de som har dårligst råd. Viktig å ikke øke kravene for fort siden det skaper et klasseskille i byggkvalitet. Savner mer fokus på kostnadseffektivitet i tiltak for økt byggekvalitet. Bransjen og bransjeorganisasjoner vil jo via sine innspill til diverse lov- og forskrifts-komiteer øke de kravene som gir mest profitt for dem, ikke det som er mest kostnadseffektivt for kundene.

Bare for å ta et eksempel: Påbud om effektiv varmepumpe hadde nok vært et mer kostnadseffektivt energitiltak enn for eksempel tilknytningsplikt til fjernvarme.

Gode poenger.
Byggekvaliteten har nok jevnt over blitt bedre, bl.a. med tanke på isolering. 
Det er helt sikkert fortsatt mye slurv og det koster selvsagt å bygge med kvalitet. Det brukes nok også mer lette materialer nå og holdbarheten til enkelte deler av bygget er ikke sikkert er så mye bedre nå enn før, men totalkvaliteten på hele bygget er nok høyere nå enn før og man er nok mer bevisst på hva som er vits i å legge penger i.

Og enig i dette med kostnadseffektivitet.
Det er f.eks. ikke sikkert det er fornuftig å bruke masse penger og energi på å isolere en hytte på fjellet hvor man har god tilgang til ved på egen tomt og som brukes kun noen få ganger i året. Ei heller å bruke masse penger på å isolere en hytte på sørlandet som ikke brukes om vinteren.

Jeg kjenner ikke til totalregnskapet for fjernvarme, men basert på egen erfaring ville jeg valgt varmepumpe over fjernvarme 10 av 10 ganger. Det er sikkert ikke representativt, men et av stedene jeg bodde før hadde vi fjernvarme, og det var hvert år minst 1 dag med bortfall av varmtvann og varme i radiatorene grunnet feil/utkobling av fjernvarmen. Så leveringssikkerhen i mitt tilfelle var elendig sett opp mot strøm.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner ikke til totalregnskapet for fjernvarme, men basert på egen erfaring ville jeg valgt varmepumpe over fjernvarme 10 av 10 ganger. Det er sikkert ikke representativt, men et av stedene jeg bodde før hadde vi fjernvarme, og det var hvert år minst 1 dag med bortfall av varmtvann og varme i radiatorene grunnet feil/utkobling av fjernvarmen. Så leveringssikkerhen i mitt tilfelle var elendig sett opp mot strøm.

Fjernvarme koster rundt 100 000 kr bare å få lagt inn til f.eks en boligblokk fra tomtegrense og inn til grunnmuren. Da er ikke varmeveksler, sirkulasjonspumpe og føringer inne i bygget med. Så kommer energikostnaden som strategisk legges på ca 95% av strømprisen. Merk, det finnes ikke konkurranse på levering av energien i fjernvarmenett, slik det er i strømnettet. Til sammenligning får man ca 3 ganger mer varme ut av en varmepumpe enn den strømmen man putter inn, så energiprisen til fjernvarme blir sånn røffly 3 ganger høyere enn for varmepumpe.

Det skal sies at tilknytningsplikten ikke er skrevet i lov eller forskrift og er mulig å omgå, men det er så sterke føringer i slike prosjekter at det i praksis fungerer som tvang. Svært få vet om hvordan og kommer seg unna "plikten".

Selve fjernvarmenettet belastes både brukerne gjennom avgifter og energipris, men også gjennom kommunale overføringer til fjernvameselskapene. Slike kommunale overføringer skal i prinsippet kun dekke kostpris for utbygginger og ikke profitt, men det tas likevel ut mye profitt fra fjernvarmeselskapene via energiprisen. Siden utbygginger dekkes av kommunene så kan de finansiere nærmest hva som helst av utbygginger samme hvor lite lønnsomt det er for kundegruppen i området.

På grunn av konsesjonskrav så kan ikke flere fjernvarmeselskaper operere i samme område. Dermed får man hverken konkurranse på energien eller transportnettet (tilsvarende nettleie når man kjøper strøm).

Jeg ville også valgt varmepumpe 10 av 10 ganger.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (55 minutter siden):

Jeg ville også valgt varmepumpe 10 av 10 ganger.

Eneste unntak jeg kommer på fra denne regelen er fyring i fjernvarmeselskapets egne bygg på samme tomt som varmesentralen. Der lønner det seg med fjernvarme siden man unngår både konsesjon, energiavgifter og energiprisen bare er internprising fra en til en annen post i selskapets eget regnskap. Sånn sett kan det f.eks lønne seg for en papirfabrikk å opprette egen varmesentral for fordeling av egenprodusert varmtvann. F.eks fyrt med avfall og flis siden disse tingene ikke krever energi-konseksjon eller energiavgifter. Flis er vel også unntatt CO2-avgifter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...