Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Langtidsblodsukkermåler (HBA1c Analyzer) - Hvor får jeg kjøpt?


Gjest Baardsen

Anbefalte innlegg

Noen her i Norge som tilfeldigvis vet hvor jeg får kjøpt en slik sak? Ser ikke ut som om lille trauste Norge har noe særlig å velge mellom. Heller ikke noe på Finn. Det er den varianten som ser litt ut som en kalkulator jeg er ute etter. Ser at disse selges på Alibaba for en billig penge, men om noen vet om andre steder er jeg lutter øre (asking for a friend) 

Lenke til kommentar
  • Gavekort endret tittelen til Langtidsblodsukkermåler (HBA1c Analyzer) - Hvor får jeg kjøpt?
Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk ikke sett dette til salgs i Norge enda. Jeg vet det er på tapeten, men det stopper ved kvaliteten på måleresultatene fra små målere. I Norge er vi heldige med at vi har myndigheter som nøye sjekker kvaliteten på medisinsk utstyr før det blir lov å ta i bruk av helsepersonell i tjeneste.
Hba1c er en forholdsvis komplisert prøve. Det har heller ikke vært et behov i Norge med hjemmetesting, fordi man får tilnærmet "gratis" prøvetaking og oppfølgning fra helsevesenet. Folk flest vet heller ikke hvordan slike resultater skal fortolkes.
Men nabolandet i øst selger det her: https://www.medistore.se/product.html/langtidssockermatare-a1c-now-hba1c-matare-10-tester-?category_id=579
Muligens du finner en norsk forhandler hvis du leter litt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, AnnonymG said:

Du kan jo kjøpe en slik måler fra hele verden og bare få den tilsendt til Norge? Personlig hadde jeg heller gått til legen og målt hver 3. måned, oftere har ingen hensikt. 

Hvorfor tror du jeg er her da hvis jeg bare kunne "kjøpe en slik måler fra hele verden" Hva du personlig kunne tenke deg har ingenting med mitt ønske om å få tak i en slik sak å gjøre.  

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (På 20.2.2021 den 3.28):

Du kan jo kjøpe en slik måler fra hele verden og bare få den tilsendt til Norge? Personlig hadde jeg heller gått til legen og målt hver 3. måned, oftere har ingen hensikt. 

Enig! Og svaret til Skandinav ovenfor begrunner ytterligere hvorfor det per nå er mer hensiktsmessig å få gjort dette hos lege. 

Man bør ikke drive for mye testing på egenhånd selv om man kan i enkelte tilfeller med noen tester. Man kan gi seg selv helseangst.  Å forsøke å tolke tester uten å besitte medisinsk kunnskap er ikke noe smart å gjøre. 

Lenke til kommentar

Ikke at det har så mye å si, men dette er som tidligere nevnt ikke til meg selv. Jeg har IKKE diabetes. Jeg har en god venn med diabetes type 2 som tilfeldigvis også har en del psykiske lidelser og ønsket er og forblir å få tak i et slikt apparat for at vedkommende kan føle seg litt tryggere på sin helsesituasjon selv om det ikke har så mye å si i praksis. GIDDER slett ikke å betale rundt 2000,- for et slik sak når de selges for et par hundrelapper på Alibaba...som vel er et sted grossister opererer. Ikke mye privatsalg der i gården. Min venn føler seg tryggere når han kan styre sitt eget liv, ikke la andre styre det for ham. Tror ikke han liker å gå til lege heller.

Lenke til kommentar

Du svarer fortsatt ikke på hvorfor det er problematisk å bestille ifra utlandet, når det ser ut til å være det eneste alternativet du/han har. 

Psykiske lidelser og diabetes type 2? Da er det jo enda større grunn til å dra til legen regelmessig, for å bedrive eksponering mot angst, for bygging av tillit hos fastlegen, samt for en faglig forsvarlig oppfølging av diabetes og psykiske vansker.  Noe annet råd er faglig uforsvarlig. 

Vær en god venn, og prøv å motivere han til ordentlig oppfølging hos fastlegen. Ved å ikke gjøre det kan du faktisk bidra til å potensielt gjøre mer skade enn gagn for din venn.

Hvem er det som ikke gidder, du eller han? Er ikke helsen hans verdt investeringen i noe ordentlig?

Ikke gå inn for å bruke minst mulig penger på et slik apparat. Du må jo bruke noe som fungerer, og god nok kvalitet koster penger. Du får jo gjort denne oppfølgingen billigere hos fastlegen også, så hvorfor overkomplisere? 

Lenke til kommentar

Jaja, om noen vet hvor jeg kan få kjøpt en slik sak til en rimelig penge så er jeg lutter øre. Skjønner ikke hvorfor bestille fra utlandet har plutselig blitt tema. Det har aldri vært noen andre alternativer enn det. Problematisk...hæ??? Regner naturligvis med at jeg må bestille fra utlandet en eller annen plass, da gjerne fra Asia som jo er billigere. Det er som sagt ikke en 100% korrekt analyse vi er ute etter, heller en pekepinn på verdiene. Kun til privat bruk dette, ikke noe annet. Det hjelper ikke at du sier at han må dra til legen når han ikke ønsker det selv. Fyren er snart 65 år og ikke spesielt glad i forandringer. I disse tider er det ikke nødvendigvis det lureste man kan gjøre å oppsøke legekontoret med tanke på virus eksponering etc. etc. etc.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...