Gå til innhold

Hvordan slippe forsvaret?


Anbefalte innlegg

Hei sann, jeg fikk beskjed ifjor at jeg er videre til sesjon del 2 ( Har ikke blitt innkalt enda ). Jeg svarte på egenerklæringen at jeg absolutt ikke ville, og at jeg ikke passer i det hele tatt i millitæret. Allikavel kom jeg videre til sesjon del 2. Jeg har hørt fra mange, at mangel på motivasjon var nok for å ikke komme inn, men neida. Jeg fikk et gratulasjonsbrev om at jeg var videre. Mine fysiske tester var greie, men ikke noe spesielt mer en det?

grunnen at jeg tror at at jeg kom inn må være at jeg har jegerprøven, aktiv i friluftsliv og definerte meg selv som konkurranseløper i langren. 

Dette er forsåvidt sant, men jeg ble veldig overasket når jeg var videre til sesjon. Jeg vil studere og gidder ikke å bruke et år i millitæret. Det passer meg ikke, og fordi jeg er veldig filosofisk er jeg egentlig helt imot noen forsvaret. Ikke fordi jeg er pasifist, men ettersom jeg er en eksistensialist som kommer til å nekte å følge kommandoer jeg er uenig i.

De må være ordentlige desperate for å ta inn en som meg, så hva gjør jeg for å ikke komme inn. Jeg tror jeg kommer til bestå de fysiske testene + intelligens testen. Da er jeg fucked ettersom jeg ikke har noen helse plager, og at mangel på motivasjon ikke er nok. Noen som har noen gode råd.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du blir tatt inn når du sier du ikke vil trenger forsvaret folk. Det er uansett greit å ha forsvaret på CV når du skal jobbe senere, da du har vist at du funker sammen med andre mennesker i situasjonen. Det er uproduktivt å sende folk med for lav IQ i militæret, så det sikrer jo at du de møter der har et greit nok nivå og verifiserer at du er smart nok også. Det at du er fysisk aktiv er attraktivt for forsvaret, for fysikken på rekruttene har bare gått nedover over tid.

Forsvaret velger etterhvert hvor folk skal tjenestegjøre etter rekrutten og der har du mulighet til å påvirke hvor du havner hen slik at du blir mer fornøyd med tjenesten. Poenget er å beskytte Norge ved en invasjon.

Lenke til kommentar
vidor skrev (7 minutter siden):

Hvis du blir tatt inn når du sier du ikke vil trenger forsvaret folk. Det er uansett greit å ha forsvaret på CV når du skal jobbe senere, da du har vist at du funker sammen med andre mennesker i situasjonen. Det er uproduktivt å sende folk med for lav IQ i militæret, så det sikrer jo at du de møter der har et greit nok nivå og verifiserer at du er smart nok også. Det at du er fysisk aktiv er attraktivt for forsvaret, for fysikken på rekruttene har bare gått nedover over tid.

Forsvaret velger etterhvert hvor folk skal tjenestegjøre etter rekrutten og der har du mulighet til å påvirke hvor du havner hen slik at du blir mer fornøyd med tjenesten. Poenget er å beskytte Norge ved en invasjon.

Da antar jeg de er desperate da? De sier at det er kamp om plassene? Ikke slik jeg opplever det

Lenke til kommentar
vidor skrev (14 minutter siden):

Hvis du blir tatt inn når du sier du ikke vil trenger forsvaret folk. Det er uansett greit å ha forsvaret på CV når du skal jobbe senere, da du har vist at du funker sammen med andre mennesker i situasjonen. Det er uproduktivt å sende folk med for lav IQ i militæret, så det sikrer jo at du de møter der har et greit nok nivå og verifiserer at du er smart nok også. Det at du er fysisk aktiv er attraktivt for forsvaret, for fysikken på rekruttene har bare gått nedover over tid.

Faktisk er jeg enig, glad jeg slapp:

https://www.youtube.com/results?search_query=kompani+lauritzen+inspeksjon&sp=eAE%3D

Er ikke særlig morsomt å leke i søla eller bli skutt med paintball eller ligdene, er ikke så vanskelig å få fritak hvis man har skade. Har man ingen sykdommer eller ligdene håp på bli skadet så slipper man.

Eneste positive med miliæret på CV er sportsyrker og politi og vekter og ligdene, ellers er det få yrker særlig butikk jobber og kontor og ligdene som har nytte av slikt.

Man kan jo havne i matboden og lage mat til alle de som er på militærtjeneste. Så vet ikke om kneskade er nok, særlig hvis det mangler folk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er det faktisk verneplikt i Norge, noe som innebærer at Forsvaret har rett til å kalle inn det antallet personer de har økonomi til og de personene de selv mener at vil bli de beste soldatene. Så er det nå en gang blitt slik at det er så få plasser, at motivasjon har blitt en av faktorene for hvem som kalles inn. Det innebærer allikevel ikke at man har krav på noe fritak hvis man ikke er motivert. Mitt råd er å fortsette å tilkjennegi at du ikke ønsker å avtjene førstegangstjenesten, men allikevel forholde deg til de beskjedene du får, og de ordrene du får i etterkant. Du lever livet ditt i rammene av et samfunn og et lovverk, og noen ganger må man klare å legge sine egne preferanser til side og bare følge disse rammene. Ta det som trening og gjør din plikt hvis det kommer dit at du må inn. At du ikke er pasifist, tilsier jo også at du ser at vold i selvforsvar kan være nødvendig i noen tilfeller. Da kan det være greit å se på hvordan det gikk for den republikanske siden under den spanske borgerkrigen for å se hvordan det går når et land skal utøve selvforsvar samtidig som en hver samtidig skal få lov til å praktisere sitt eget politiske/filosofiske system innenfor rammene av militærvesenet.

Edit: Du kan forresten prøve å søke om fritak. Normalt er det jo nettopp noe man gjør dersom man er pasifist, men det kan jo være at du gjennom en søknad klarer å synliggjøre motstanden din på en slik måte at de faktisk ikke ønsker deg inn.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...