Gå til innhold

Søke IT-jobb med hull i cv


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kar på 25 år som har rotet litt med studieløpet mitt. Først gikk jeg et årsstudium i it som jeg fullførte "med glans". Deretter hadde jeg en meget relevant it-jobb. Året etter fortsatte jeg på samme studiested med bachelor i informatikk, hvor jeg fant ut jeg heller ønsket å ta bacheloren på et annet studiested. Da stupte motivasjonen, og det endte så ille som at jeg ikke gikk opp til eksamen dette året i hele tatt og dermed vel fikk noe mange vil betegne som et "cv-hull". Ei heller klarte jeg å karre meg til noen jobb. Grunnene var både at jeg ikke trivdes så godt med semestrets fag samt at det var stor sjanse for at jeg måtte ta opp igjen flere eksamener på nytt studiested, da de ikke ville bli godkjent. Det var likevel svært dumt av meg å ikke ta eksamen for å få en middelmådig karakter enn ingenting. Nå har jeg studert i to år på nytt studiested og vil her trenge et år ekstra på å fullføre. Heldigvis har jeg i tillegg en noe relevant it-jobb på siden. Det jeg lurer på er om noen har noe erfaring med det å ha "hull" eller uregelmessigheter i cv-en når de skal søke it/data-jobber eller dette bare er noe jeg bekymrer meg over. Det er forresten it-utviklingsjobber jeg sikter meg inn mot. Jeg er også villig til å flytte på meg, helst til større byer som Oslo, Bergen eller Trondheim men andre steder er også greit i starten. Jeg tenker også at dette begynner å bli en stund siden, og jeg har jo "bevist" at jeg har klart å fått både jobb og studie til å gå ihop etter dette. Tanken er om noen arbeidsgivere skulle spørre meg hva som skjedde i hull-året å svare at jeg rett og slett følte det ble "feil" for meg å måtte bruke krefter på å ta eksamener jeg uansett kanskje måtte ta på nytt, selv om dette ikke er så veldig god forklaring. Noen fag kunne jeg nok fått godkjent, andre ikke. Jeg vil samtidig si at jeg så i etterkant at dette var en dårlig avgjørelse og at jeg burde ha bestått i det minste noe dette året. Når jeg nå om ikke så lang tid begynner jobbsøkingsprosessen for fullt hadde det vært greit å vite litt om hvordan folk synes arbeidsgivere bør forholde seg til nevnte årsaker/grunner. Personlig tenker jeg at seriøse arbeidsgivere skal forholde seg til kompetanse og ting man oppnår i nyere tid, og ikke henge seg opp i "gammelt rusk" samtidig som jeg forstår deres motiver for å gjøre dette. Hadde satt stor pris på noen tanker rundt dette, uavhengig av om de måtte være positive eller negative! 

Endret av Space Surfer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (5 minutter siden):

Jeg har også hull i CV'en og det er bare et sted som har hengt seg opp i dette under interju. Jeg har vært på en del interju opp igjennom. 

Kan jeg spørre om hullet var på over/under 1 år eller bare et par måneder? Var dette intervju for it-jobber, utvikling, drift etc? 

Lenke til kommentar

Tror hullet var på cirka 3 år. En gang i tiden skrelte jeg bort alt sikke var relevant for faget jeg jobber med og da ble det et hull mellom studiene og før jeg fikk IT-jobb. Dette var på begynnelsen av 2000-tallet da alle de som hadde relevant erfaring da boblen sprakk var på vei tilbake i arbeidsmarkedet og jeg stilte bakerst i køen da jeg hadde utdannelse og ikke relevant erfaring. 

Det var en driftsstilling men så lenge man kan forklare hullet så skal det ikke være noe problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner. Det begynner å bli en stund siden da og føler kanskje (men vet ikke) om dette med "hull" har blitt mer fokus på fra arbeidsgivere med årene. Har kanskje også en følelse av at når det gjelder it-utvikling er konkurransen noe hardere enn drift, men det er nå bare spekulasjon. Helst ønsker jeg å gå veien direkte mot utvikling enn å drifte. Føler kanskje det også kan bli litt vanskelig om man driver med drift for lenge etter utdannelsen for så å komme seg inn som utvikler. 

Endret av Space Surfer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ilpostino skrev (På 5.2.2021 den 13.10):

Tror hullet var på cirka 3 år.

Ganske utrolig enkelte har muligens hull på 1 år på grunn av corona perioden, 3 år er lang tid, får håpe det er spesielt.

Men tror det er viktige med god kompentanse en hull i cven. Du får nok garantert spørsmål om det, men så sant du har forbredt deg til jobben så du kan det er vel godt mulig du har mulighet, men kan vel nevne om du har prosjekter selv eller har jobbet hjemmekontor siste tiden eller jobbet med opplæring.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (6 timer siden):

Du får nok garantert spørsmål om det

Jeg har kun fått spørsmål om det et eneste sted så det er ikke gitt at man blir spurt om det. Det er svært liten sannsynlighet for det faktisk.

Og Corona gjør ikke at man automatisk får hull i CV'en. Ansettelsesprosessene kan kanskje ta litt lenger tid men ser du på Finn ser du at det er mange stillinger som er lyst ut. Mange steder har første gangs interju på video mens andregangs interju ofte er fysisk. 

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sittet på arbeidsgiver siden av bordet et par ganger og jeg ville nok bare spurt om slike hull om de var 'fersk'. At noen har hatt hull for 3-5 år siden, og om det kun er 1 år er virkelig en ikke-sak.

Fokuser på å gjøre et godt inntrykk du TS, og om spørsmålet kommer så er det jo bare å si det som du har gjort her. Jeg ville ikke gravd meg veldig ned i materien dog om du får spørsmålet, hold det kort og konsist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette i det heile tatt å sjå på som eit hol i CVen?

CVen din vil sjå ca slik ut:

Årstudium:                                                    2016-2017
IT-jobb:                                                           2017-2018
Bachelor informatikk ved høgskulen i A: 2018-2019
Bachelor informatikk ved høgskulen i B: 2019-2022

 

På papiret har du vært fulltidsstudent heile tida. Så det einaste "holet" du har i CVen er at du har brukt 4 år på bachelorgraden. Per dags dato er det berre ca 50% av studentane som fullfører på normaltid, den andre halvdelen treng lengre tid på å fullføre. I perioden 2008-2012 var det berre 43% av mannlege studentar som fullførte bachelorgraden på 3 år.
Så at ting skjer under studiane er såpass vanleg at eg tviler på at særleg mange arbeidsgivere i det heile tatt vil oppdage det.

Med hol i CVen så meinar ein vanlegvis at ein har ei periode der ein ikkje kan vise til å ha gjort noko som helst nyttig, då vanlegvis at ein verken har hatt jobb, har studert eller vært heime for å pleie familien.

 

Du kan også notere deg at du langt på veg kan tette dette "CV-holet" ved å ta nokre ekstra fag slik at du får fleire studiepoeng. Det som er fint som student er at det ikkje nødvendigvis er samanheng mellom kva år du leser deg opp på faget og kva år du avlegger eksamen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...