Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen går veldig ujevnt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren har en Opel Astra, 2011 modell, diesel. 
I det siste har bilen begynt å oppføre seg rart. Den hoster og går veldig ujevnt på tomgang. Det er vanskelig å få opp turtallet. Den holder igjen, hoster og "hakker" + mye røyk.
Ved kjøring holder den godt igjen ved 2-3000 RPM, man må liksom tråkke gassen i bunn for at den skal komme seg og få opp turtallet mer. På høyere turtall går den 90% normalt. 

Trenger tips til hva som kan være galt. 
Skal ta diagnose på bilen til uka

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig ut som coil eller tennplugg. Men det kan være så mangt, så helt meningsløst og gjette. Du må få tatt en diagnose/lest ut feilkoder. Eneste måten og finne ut av det. 

Skrevet
Corp Por skrev (3 timer siden):

Noe eksoslukt av den når den står på tomgang?

Nja, usikker på om det er eksoslukt. Men det er noe som lukter noe spesielt der nå... 

Skrevet

Feil på en tennplugg ja.. Trokke det er så mye feil med deler bilen ikke har! 

Sitter her og tenker på EGR ventilen. Bilen er mye dau kjørt. Små turer. Hatt flere feilmeldinger på partikkelfilteret, men har klart å få blåst ut det med hard kjøring. Kan enten EGR eller partikkelfilteret tulle til? 

Skrevet
Mekker`n skrev (1 time siden):

Førsteinntrykk er fuskete EGR

Jeg holder også en finger på tullete EGR. Har opplevd det på en annen bil i familien. Den også holdt igjen og gikk rart inntil et hvis turtall. Vurderer å skru av ventilen og rense den, hvis det lar seg gjøre

Skrevet

Har begynt sånn smått nå. EGR ventilen er ute. Den var så klart full av sot. Er også mye sot i innsuget. Så jeg skal få tatt av gasspjeldet og det jeg får av innsuget og rense det. 

Innsug slangen inn på gasspjeldet var også løs. Så der har den fått falsk luft. Håpe rens av deler + ny slange klemme gjør susen. 

Skrevet
TKarlsen85 skrev (7 minutter siden):


Innsug slangen inn på gasspjeldet var også løs. Så der har den fått falsk luft. Håpe rens av deler + ny slange klemme gjør susen. 

Der har du nok funnet problemet, turbo og løse slanger er ikke akkurat ideelt.

Skrevet

Har fått satt bilen sammen nå. EGR ventilen var full av sot og hadde satt seg. 
Fikk rengjort den og satt bilen sammen. Den startet opp, men går fortsatt dårlig. Går fint på tomgang, men holder igjen og går dårlig da man kjører. Fra null respons fra gasspedal til full fart. 

Sjekket opp med diagnose og det viser seg at DPF er 96% tett, og regenerering stopper på 37%. Kjørte et godt stykke. Klarer ikke å rense seg selv. Så er vel inn med nytt DPF vel? Eller kan det renses på en måte?
 

Skrevet
sedsberg skrev (33 minutter siden):

Tror det finnes noen verksteder som driver med DPF-rens.

Ja, er i kontakt med et nå. Så får vi bare håpe de får fikset det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...