Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Registrar eller domeneforhandler/forhandler?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gjest

Denne tråden er splittet fra følgende tråd: 

Spoiler

 

 

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
oddeh skrev (10 minutter siden):

Bruker selv letsencrypt, subdomener og cloudflare som som dns-handler og pro-isp som forhandler. null problem. heter forhandler og ikke registrar forresten.

Registrar er den tjenesten som registrerer domenet om jeg ikke husker feil. Om man f.els parkerer (flytter) domene hos en annen leverandør er det den nye registraren. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Omnia vincit amor skrev (1 minutt siden):

Registrar er den tjenesten som registrerer domenet om jeg ikke husker feil. Om man f.els parkerer (flytter) domene hos en annen leverandør er det den nye registraren. 

Nei, forhandler er forhandler. En forhandler oppretter, behandler, sletter, parkerer, osv, .no-domener. Flytting skjer mellom forhandlere ved en flyttekode.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
oddeh skrev (26 minutter siden):

Nei, forhandler er forhandler. En forhandler oppretter, behandler, sletter, parkerer, osv, .no-domener. Flytting skjer mellom forhandlere ved en flyttekode.

Du misforstår. 

Jeg peker mot ordet registrar fordi det er et ord man bruker for tjenesten som registrar domenet. Når domenet er flyttet fra en tjeneste blir også den nye tjenesten registrar for domenet.. 

Så er det litt forskjell fra hva man kaller det forøvrig.. Enkelte kaller det hostmaster, tidligere het det registar hos Norid men det har de vist gått bort fra. Man har mange ord for samme ting.. Forhandler jo en tjeneste som selger domener, men de kan også være registrar

Domeneregistrar er vel det som blir korrekt å si, men man kan jo også bruke domeneleverandør som mobile999 skriver. Har vel egentlig ingen reel betydning hva man velger å bruke av ord.. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (18 minutter siden):

Du misforstår. 

Jeg peker mot ordet registar fordi det er et ord man bruker for tjenesten som registrerer domenet. Når domenet er flyttet fra en tjeneste blir også den nye tjenesten registar for domenet.. 

Tvilsomt. Og gjerne definer tjeneste. Tjeneste er noe som tilbys av forhandler. Alle som tilbyr .no  er forhandlere.

Counteredit: Domeneforhandler er rett.

Endret av oddeh
Lenke til kommentar
oddeh skrev (4 timer siden):

Tvilsomt. Og gjerne definer tjeneste. Tjeneste er noe som tilbys av forhandler. Alle som tilbyr .no  er forhandlere.

Counteredit: Domeneforhandler er rett.


 

Sitat

Operativ funksjon: Norid

Denne funksjonen har som oppgave å administrere .no-domenet innenfor de gjeldende rammene. De viktigste oppgavene for den operative funksjonen er søknadsbehandling og drift av .no-sonen. Funksjonen utføres av registreringsenheten
for .no-domenet, Norid.

Norid følger et prinsipp om å kun utføre kjerneoppgaver. Oppgaver som ikke må utføres sentralt settes ut til konkurranse blant registrarer som konkurrerer med hverandre om å tilby best mulig tjenester til søkerene. En registrar
er en virksomhet som har avtale med Norid om å tilby tjenester knyttet til registrering og oppfølging av domenenavn. Registraren opptrer som mellomledd mellom søkeren og Norid.

Registrarordningen

Registreringsordningen skal ha en registreringsenhet som utfører basistjenestene, samt en rekke registrarer. Registrarene skal opptre som et mellomledd mellom søker og registreringsenhet og konkurrerer om å tilby en best mulig
tjeneste.


Kilde: norid.no


 

Sitat

Nytt nettsted eller e-post?
Da må du ha et domenenavn

  • 1
    Velg domenenavn
  • 2
    Finn forhandler
  • 3
    Bestill domenenavnet 

Kilde: Også norid.no


 

Sitat

Hvordan bestiller jeg et domenenavn?

Du bestiller domenenavn hos en domeneforhandler. Forhandleren hjelper deg å komme i gang og håndterer videre oppfølging av abonnementet. Les mer om å bestille nytt domenenavn.

 

Hvor lang tid tar det å få registrert et domenenavn?
Når du bestiller et domenenavn hos en forhandler, vil forhandleren sørge for å registrere det i våre systemer.

Kilde: norid.no


Om jeg skulle prøve meg på en beskrivelse ut fra det jeg siterer over, så ville jeg ha sagt at det tekniske begrepet er Registrar mens den ‘folkelige’ beskrivelsen er Forhandler. Forhandler kan vel i teorien også være en virksomhet som kjøper (forhandler) registrar-tjenester av en -registrar- men vet ikke om det finnes slike i Norge(?) 

Endret av NoBo
Oppdatert kildereferanse.
Lenke til kommentar

Fint det ble en egen tråd. Ville ikke avspore opprinnelig tråd noe mer, men vi i Norid har gått vekk fra registrar og naturlig nok så henger det igjen flere plasser. I profilhåndboken står det at registrar skal unngås og at domeneforhandler eller forhandler skal benyttes.

Lenke til kommentar

Dette kjennes fryktelig «typisk norsk» ut, at man skal skille seg ut fra etablerte begrep.

Tror dere bør legge litt innsats i å kontakte de forskjellige «forhandlerene» deres, som fremdeles ser på seg selv som registrarer inn mot deres register.

Quote

er vi Norges desidert største .no-registrar.

Edit:

Quote

På engelsk benyttes domain name provider. Norid er registeret for .no ccTLD, på samme måte som Internetstiftelsen er registeret for .se ccTLD, osv. Forhandlerere er bare et mellomledd.

Fullt klar over at Norid er registeret for .no. Om det skal ha noen innvirkning for hva dere kaller en registrar inn mot deres register for, er jeg ikke like sikker på.

For mitt vedkommende blir det helt unaturlig å skulle bytte til å si forhandler for .no, når jeg sier registrar om alle andre TLDer.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...