Gå til innhold

Hobbyfotografering - hjelp til amatør


Anbefalte innlegg

Heia! Lenge vert interessert i fotografering, og ønsker nå kjøpe mitt første kamera. 

Aner null om hvilket jeg bør gå for.. Noen som har tips til gode men billige kameraer? 
Skal brukes mye for å ta bilder av dyr i bevegelse og stillestående motiv. 

Har funnet disse brukt på Finn i nærområdet:
- Canon 1000D (500kr)
- Canon 1100D (1200kr- 1300kr)
- Nikon D90 (2000kr)
- Nikon D80 medfølgende
       -Wide Converter Macro-linse
       -UV-filter
       -Polariseringsfilter
       -Flash
       -Bok om digital fotografering (3000kr)

Ønsker spesielt tips og erfaringer ved de jeg har funnet brukt, men også på andre kameraer som er å anbefale. 

Tusen takk for hjelp ❤️
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de du nevner ville jeg valgt 1100D, tror jeg, om enn bare fordi det er det nyeste. Jeg tror ærlig talt jeg ville sett etter noe litt nyere enn det også, som kanskje Canon 100D eller 700D. Her får du live view (så du kan bruke skjermen mens du tar bilder, ikke bare søkeren), og en nyere og bedre sensor. Begge disse burde være mulig å spore opp til ca. 2000 på Finn.

Olympus E-M10 (Mark I) og Panasonic Lumix G6 kan være interessante speilløse alternativer. Olympus E-PL5 har en litt annen utforming, men kan også være et brukbart valg, kanskje spesielt siden det er så kompakt.

Dyr i bevegelse er en interessant utfordring, som kan krever litt av utstyret og fotografen. Blir fort mye prøving og feiling. ;) I den prisklassen får du rett og slett ikke autofokus som gjør jobben for deg, og med unntak av Canon 50mm f/1,8 (som anbefales, forøvrig, om du lander på Canon speilrefleks) finnes det omtrent ingen kjempebillige objektiver som er lyssterke nok til at du vil klare en lukkertid og en ISO som gir brukbare bilder innendørs.

Lenke til kommentar
Okapi skrev (2 minutter siden):

Av de du nevner ville jeg valgt 1100D, tror jeg, om enn bare fordi det er det nyeste. Jeg tror ærlig talt jeg ville sett etter noe litt nyere enn det også, som kanskje Canon 100D eller 700D. Her får du live view (så du kan bruke skjermen mens du tar bilder, ikke bare søkeren), og en nyere og bedre sensor. Begge disse burde være mulig å spore opp til ca. 2000 på Finn.

Olympus E-M10 (Mark I) og Panasonic Lumix G6 kan være interessante speilløse alternativer. Olympus E-PL5 har en litt annen utforming, men kan også være et brukbart valg, kanskje spesielt siden det er så kompakt.

Dyr i bevegelse er en interessant utfordring, som kan krever litt av utstyret og fotografen. Blir fort mye prøving og feiling. ;) I den prisklassen får du rett og slett ikke autofokus som gjør jobben for deg, og med unntak av Canon 50mm f/1,8 (som anbefales, forøvrig, om du lander på Canon speilrefleks) finnes det omtrent ingen kjempebillige objektiver som er lyssterke nok til at du vil klare en lukkertid og en ISO som gir brukbare bilder innendørs.

Max prisen ligger på 5-6000kr for kamera, og de eksemplene over er bare bassert på hva sol finner brukt i området. Viktigste for meg er å finne noe som kan brukes lenge, er av kvalitet og brukervennlig. Alt av innstillinger og teknikker kan jeg få sett meg inn i og lære mye av når jeg har kameraet i hendene, og prøve og feile da 🙈😇
 

kan fint kjøpe nytt også (eller nyere brukt) og dersom dette er å anbefale gjør jeg nok Kanskje det. Budsjettet ligger opp til 5-6000kr. Har du noen andre gode tips ved den prisklassen? 🙈

 

fått noen tips om

-Canon m50 

-Sony A6000

- Canon 60-80D

- Nikon 3200D og generelt Nikon sine kameraer. 

Lenke til kommentar

Da har du jo litt mer å gå på! M50 er et veldig ålreit kamera egentlig, sånn passelig moderne og ganske kompakt, og brekker ikke banken. Eneste ankepunktene er manglende bildestabilisering og 4k video, men kan jo være dette er ganske ubetydelig for deg. a6000 er på mange måter ganske likt. Synes Canons modell er finere og har bedre ergonomi, mens Sony har større tilgang på objektiver.

Hvis du synes M50 er et interessant hus ville jeg nok også vurdert litt nyere versjoner av Olympus E-M10. Største svakhet med det er at den litt mindre sensoren (Micro Four Thirds, der Canon/Sony er APS-C) gjør det litt vanskeligere å finne billige og gode vidvinkelobjektiver. Til gjengjeld får du bildestabilisering som er best i klassen, og et enormt utvalg av kompakt og rimelig optikk. Hvis du kan klare deg uten en søker er også Olympus' E-PL serie ganske ålreit. Jeg synes de er litt overpriset sånn veiledende, men de har vært mye på tilbud hos Elkjøp og Power. En venninne av meg kjøpte en ny E-PL8 for 3500 på Black Friday.

Nikon har jeg ikke peiling på, men kanskje noen andre kan komme inn og foreslå noen?

Lenke til kommentar

Med begrenset budsjett vil jeg alltid anbefale å kjøpe brukt. Markedet for speilrefleks er synkende og det er mange som selger minimalt brukt utstyr til en god pris, men det er også noen som tror det er gull og ønsker tilnærmet nypris, så bruk litt tid for å sett deg inn i hva som er en god pris og ikke.

Når det gjelder Nikon, som jeg kjenner best til, vil jeg generelt anbefal alle modeller med 24Mp sensor, dvs D3200, D3300, D3400, D3500, D5200, D5300, D5400, D5500, D5600. For å differensiere litt, så synes jeg 3000 serien er veldig liten til dslr å være og det er nesten vanskelig å holde godt, spesielt grepet for høyre hånd. 5000 serien er litt større og min favoritt av "nybegynner modellene", spesielt grepet for høyre hånd er betydelig bedre, samt det har litt flere muligheter/innstillinger enn 3000 serien.

De "høyere" modellene vil jeg si er utenfor budsjettet med tanke på at man må ha litt til overs for et objektiv eller to også.

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (På 27.1.2021 den 13.55):

Med begrenset budsjett vil jeg alltid anbefale å kjøpe brukt. Markedet for speilrefleks er synkende og det er mange som selger minimalt brukt utstyr til en god pris, men det er også noen som tror det er gull og ønsker tilnærmet nypris, så bruk litt tid for å sett deg inn i hva som er en god pris og ikke.

Når det gjelder Nikon, som jeg kjenner best til, vil jeg generelt anbefal alle modeller med 24Mp sensor, dvs D3200, D3300, D3400, D3500, D5200, D5300, D5400, D5500, D5600. For å differensiere litt, så synes jeg 3000 serien er veldig liten til dslr å være og det er nesten vanskelig å holde godt, spesielt grepet for høyre hånd. 5000 serien er litt større og min favoritt av "nybegynner modellene", spesielt grepet for høyre hånd er betydelig bedre, samt det har litt flere muligheter/innstillinger enn 3000 serien.

De "høyere" modellene vil jeg si er utenfor budsjettet med tanke på at man må ha litt til overs for et objektiv eller to også.

Nikon D700 er kanskje verdt å legge til også? Forholdsvis gammel modell, men blir av mange omtalt som et “legendarisk» semiprofesjonelt kamera. Nikon D600/D610 kan også være helt suverent om du er litt heldig med prisen. 
 

Når du ser etter brukt, og spesielt om du går for noe gammelt proft eller semiproft utstyr, må du ikke være redd for å gå for noe med høyt antall eksponering (opp mot 100 000) så lenge prisen reflekterer dette. Mange av disse modellene er bygget for langt mer enn dette.

For øvrig skal jeg ikke si sikkert at disse modellene nødvendigvis er det beste for deg, men det er de jeg kjenner best til. Canon, Fujifilm osv har rikelig med bra de også. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Papegøye said:

Nikon D700 er kanskje verdt å legge til også? Forholdsvis gammel modell, men blir av mange omtalt som et “legendarisk» semiprofesjonelt kamera. Nikon D600/D610 kan også være helt suverent om du er litt heldig med prisen.

D700 var helt klart et meget flott kamera og en revolusjon da det ble lansert da det i praksis var så godt som identisk med D3 som var mye dyrere. Men nå må det dessverre se seg ganske kraftig forbigått bildekvalitetsmessig av de nyere kameraene som D600/610, D750, D800 og D810. D600 var det mye trøbbel med lukkeren, derfor D610 kom så kjapt etterpå, så jeg vil ikke sånn uten videre anbefale D600. Det sagt, alle overnevnte modeller er fullformat og de i mitt forrige innlegg cropformat, så det blir litt mandariner og appelsiner. Med et begrenset budsjett er det vanskelig å anbefale fullformat over cropformat da fullformat (nesten) alltid vil bli dyrere selv om utvalget av fullformatobjektiver er mye bedre. Verdt å nevne er det at hos Nikon F-mount, alle Nikon modeller som begynner på D, så går både fullformatobjektiver og cropformatobjektiver om hverandre, dog med redusert bildesirkel hvis man bruker cropformatobjektiver på et fullformat kamerahus. Håper at dette ikke ble for forvirrende, sagt på en annen måte; et cropkamera kan bruke alle F-mount objektiver uten begrensinger med godt resultat, mens fullformatkamera bør bruke fullformatobjektiver for best resultat, men kan bruke cropformatobjektiver med redusert bildesirkel og MP.

Men hvis man finner eldre kameraer attraktive, så er det ikke bare D700 som bør nevnes, da bør man også ta med lillebror (som var nesten identisk i størrelse) D300 og D300s. Man kan finne gode kjøp av alle disse på Finn. Når det er snakk om bildekvalitet så er det selvsagt ikke natt og dag mellom disse eldre modellene og de nyere, de leverer fortsatt fantastisk bildekvalitet. Det de sliter mest med er støy på høyere ISO. Da jeg hadde disse så ble de sjelden brukt over ISO 800, mens de nyere kan godt brukes på ISO 1600 (crop) og 3200 (fullformat).

Nikon cropkamera har en lite logo i front hvor det står DX, de samme bokstavene er å finne i betegnelsen av objektiver for disse.
Nikon fullformat har en liten logo i front hvor det står FX, dette står ikke betegnelsen for objektiver for disse.

I tillegg er det masse gode tredjeparts produsenter av objektiver som Tamron, Sigma og Tokina for å nevne de tre største. De lager objektiver for både crop og fullformat, så hold tungen rett i munnen når man silker etter nytt objektiv.

Vanskelig å komme med anbefalinger uten å bli litt teknisk for dekke litt grunnleggende og unngå misforståelser.... 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...