Gå til innhold

Advarer mot hydrogen­satsing: Skal finne ut om utslipp kan forsterke klima­endringene [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helium som også er en lett gass, sies å unnslippe atmosfæren fordi den er så lett. Etter det jeg forstår her, er det reaksjoner med andre molekyler i atmosfæren som man frykter kan skape problemer. Da må en vel begrense lakksjer av hydroget på samme måte som industrien prøver å begrense lekkasje av anfdre industrigasser.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, JorunnL said:

En vindmølle som lager Hydrogen slipper vel ikke ut ekstra hydrogen. Hvor skulle denne hydrogenen komme fra? Så selv om det er stort energi tap å lage grønn hydrogen, så blir det vel ikke mer hydrogen i atmosfæren ?

Det er vel snakk om eventuelle lekkasjer. Det produseres jo hydrogen fra vann. Og hydrogen som stiger opp i atmosfæren kan omdannes til vann igjen. Dermed kan en altså flytte vann fra havet til vanndamp høyt oppe i atmosfæren. 

4 hours ago, OPLQC90R said:

Har bruk av ammoniakk også skadelige bivirkninger?

Såvidt jeg forstår gir det ikke en direkte drivhuseffekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Instressant. Jeg kan ikke nok om brensellsceller, så derfor har jeg alltid trodd at avfallsgassen var vann i gassform og ikke «Vanndamp». Sistnevnte er jo en klimagass vesting som gjør hydrogen uegnet til å løse klimakrisen. . Så hva slags utslipp snakker vi egentlig om her? Dette kunne vært bedre beskrevet i artikklen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JorunnL skrev (1 time siden):

så derfor har jeg alltid trodd at avfallsgassen var vann i gassform og ikke «Vanndamp».

Poteito - potato. Vann i gassform og vanndamp er to navn på akkurat det samme.

Du tenker kanskje på skyer og sånt. Det synlige hvite er ikke vanndamp og dermed heller ikke vann i gassform. Vann i gassform / vanndamp er transparent på samme måte som luft. Det synlige hvite er små kondenserte vanndråper og dermed vann i flytende form.

Enig i at skyer er en klimaversting på papiret, men husk at disse er i stor grad selvregulerende siden de foregår i en konstant konvertering og balanse mellom usynlig gass og flytende synlige dråper. Tilfører man mer fukt på et eller annet vis så vil i praksis dråpene felles ut tidligere / bli større og falle ned raskere. Tilsvarende med varmebalansen. CO2 har ikke en tilsvarende selvregulerende funksjon. Økes CO2-nivået så felles det ikke ut mer CO2-dråper eller noe sånt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"If a global hydrogen economy replaced the current fossil fuel-based energy system and

exhibited a leakage rate of 1% then it would produce a climate impact of 0.6% of the

current fossil fuel based system".

Det virker ikke som at hydrogen er så farlig! Artikkelen peker på de samme indirekte virkninger som forskeren er opptatt av. Når en i tillegg er ti ganger mer oppmerksom på lekkasjer av hydrogen enn andre gasser, så bør kanskje ikke potensielle problemer med hydrogen stoppe en rask hydrogenutvikling?

Ellers har en problematikken med avkok for flytende hydrogen. Her bør en gjerne satse på løsninger som fører hydrogenet tilbake til tankern.

derwent_ijhr06.pdf (ed.ac.uk)

Lenke til kommentar
Ellen Viseth skrev (15 timer siden):

Vi snakker om små lekkasjer av selve hydrogenet (før forbrenning). Hvis oksidanten OH "brukes opp" på å binde hydrogen, kan det hope seg opp metan og ozon.

Nettopp det som denne artikkelen peker på: "Because hydrogen reacts with tropospheric hydroxyl radicals, emissions of hydrogen to the atmosphere perturb the distributions of methane and ozone, the second and third most important greenhouse gases after carbon dioxide". Se mitt innlegg ovenfor.

https://www.researchgate.net/publication/228402009_Global_environmental_impacts_of_the_hydrogen_economy

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...