Gå til innhold

Hvor mye protein trenger jeg? Overvektig og nybegynner styrketrening


Gjest 7ff4b...734

Anbefalte innlegg

Gjest 7ff4b...734

Jeg har nettopp begynt med styrketrening og har tre helkroppsøkter i uken. Målet er å gå ned i vekt og bli sterkere samtidig. Forhaster ingenting og tar det med ro. Jeg er kvinne og veier 97 kg. Mesteparten av kroppsmassen min består av fett, jeg har lite muskler fra før. Kan ikke helt forstå at jeg burde få i meg 97 g protein daglig? Er ikke det vanvittig mye, spesielt når kroppen min i utgangspunktet har altfor mye overflødig fett? Burde jeg ta sikte på kanskje 70-80 g protein? 

Googler meg ihjel men jeg blir egentlig ikke klok. Var et sted jeg leste at jeg overhodet ikke trenger 97 g protein når mesteparten av kroppsmassen min består av fett. Mens andre steder blir jeg rådet til å få i meg over 100 g..... Jeg er ikke idrettsutøver, jeg er "vanlig mosjonist" med et ønske om å først og fremst bli sterkere samtidig som jeg forbrenner fett. Ligger allerede i kaloriunderskudd. 

Tips? 

Anonymous poster hash: 7ff4b...734

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å gi tips her på generelt grunnlag, men ville anbefalt deg å ligge på ca 0,8g - 1,2g gram protein per kg kroppsvekt og justere deretter. Fordelt på 3 måltider er ikke 90 gram protein så fryktelig mye. Dersom du sliter med å nå dette kan du også finne små triks som hjelper deg på veien. Skyr kan for eksempel være et greit alternativ da den er kalorifattig og proteinrik. 

 

Husk at alt ikke handler om proteiner og i en startfase er det viktig å bare komme igang med treningen og jobbe litt med kostholdet. Om det innebærer 80 eller 90 gram protein har liten betydning. I en slankeprosess reduseres matinntaket og da er det viktig at kroppen får i seg alle næringsstoffer den trenger, og et fokus på godt kosthold vil gi langt bedre resultater på sikt enn å jage den perfekte proteinmengden. 

 

Lenke til kommentar

Først vil jeg gratulerere deg med valget, dette vil bli en av de bedre stiene du tar. Allerede har du ambisiøse tre økter i uken, samtidig minner jeg deg om at det er naturlig å skrante på motivasjonen, men prøv minst en økt i uken i noen måneder og du skal se at slit blir til rutine og morro - ikke minst godfølelsen etterpå.

Ser du har noen tall spm, men da er det greit å vite din bmi (gjerne din høyde). Men med hvermansen så får en egentlig nok protein i seg ila dagen. Et godt tips er å ha en sunn tilnærming, lær deg kroppen din å kjenne ettersom du nå mister vekt og får en ny fasong. Ikke bry deg om vekt, se heller på det estetiske foran speilet. Gå for nok søvn, er ulike meninger om måltider men er selv fan av tre-fire faste passe-tallerken-størrelser ila dag med frukt som mellomåltid, få i deg litt grønt-tillegg til minst et måltid, og kutt ned mest på sukker og gjerne obs begrense karbohydrater. Du kommer langt om du bytter mest mulig drikke ut med vann, og kutt ned på melprodukter som ofte gjør en oppblåst. 

Finn ut hva du liker og lag egne matvarianter, lag for 2-3 dager om gangen. Selv har jeg ofte et brød dynket i egg på morgenkvisten, kan feks lage proteinlapper eller proteinrundstykker til senere på dag (lager de hovedsaklig da de igjen har mindre sukker og karbohydrater..). Magert kjøtt er aldri feil som fisk og kylling. Det er lov å bytte ut sukker onder med alternativer, for meg ble det nøttesnacks (som også er kaloririkt, kan føre til at jeg kutter ned på neste måltid, men en bedre type fett). 

 

Du vil med tiden kunne selv se foran speilet hva som funker, men du vil med trening og kosthold/livsstil ha en helhetlig tilnærming og gå for det som erfaringssmessig funker for deg langsiktig. Tislutt vil du treffe en vegg hvor det vil bli mindre vektnedgang, anbefaler så å igjen moderere matinntak hvis du fremdeles ikke er fornøyd. Moderasjon og persistence.

Avslutningsgvis, se på youtube for div treningskanaler som kan appelere, det skal være øvelser som er gøy. Men anbefaler  kardio (jogging) minst en gang pr uke/andre uke som supplement til styrketrening for en bedre form på kropp.

Endret av nacario
Lenke til kommentar

En fordel med å prøve å få i seg mye protein, er at den type mat som oftes også har lite kalorier, som svinekjøtt, kylling og biff. I tillegg gir disse matvarene en god metthetsfølelse. 

Hvis man ikke er så veldig glad i kjøttprodukter, så ville jeg anbefalt å lage salater med feks tunfisk, bønner, kikerter og den slags. Det finnes også erte/soya/linse pastaer og den slags, som ikke har så høyt kaloriinnhold som vanlig pasta, og som samtidig har opptil 20%protein pr hundre gram. 

Ånglamark hadde en soyafettuccine med over 40% protein, men usikker på om man får tak i den i Norge. 

Nøkkelen til vektnedgang er antall kcal ut vs antall kcal inn for de aller fleste, bra intiativ og masse lykke til! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...