Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olje ut av oljepeileren på VW Polo 99


Jovjo

Anbefalte innlegg

Hei

Da jeg kom hjem i dag oppdaget jeg en underlig lyd fra motoren. Da jeg tok opp pansret så jeg noe oljesøl. Det hørtes ut som om at ulyden kom fra regreima. Regreima er byttet i oktober 2019, kjørt ca. 10 000 km etter dette. Det var dette jeg så:

 

1317479987_Oljepmutter.thumb.jpg.e63bfc7afa75a1d4ea858324102990ca.jpg

Oljesølet befinner seg på mutteren under den oransje oljepeileren. Det ser for meg ut som om at olje har kommet ut av oljepeileren. Det ser også ut som om at oljen har rent nedover langs baksiden av dekslet til regreima. Jeg er stygt redd for at noe av oljen har kommet inn til regreima.

Jeg fant også noe oljesøl rundt lokket hvor man fyller på olje, men betydelig mindre enn dette. Innsiden av oljelokket så derimot ikke så bra ut. Det er dekt av en seig masse. Oljen på mutteren er forresten fin olje. Her er et bilde av innsiden av oljelokket:

 

1146706664_Seigoljepinnsidenavlokk.thumb.jpg.2a16e1fab7be7aad3963a726846d6ae6.jpg

 

Mitt spørsmål er da hva kan dette komme av? Oljen ble byttet i mai 2020 hos Mekonomen. Jeg har også hatt oppi oljelekkasjetetning fra biltema. Dette som forebyggende tiltak. Er det denne som kan ha forårsaket problemet? Har brukt det på biler før uten problemer. Det har forresten vært veldig kaldt de siste dagene, ned mot -20. Kan dette ha noe å si? Bilen har ikke motorvarmer. 

Jeg regner med det ikke er lurt å kjøre med bilen nå før jeg har funnet ut om det har kommet olje inn til regreima eller ei. Noen som vet hva dette kan skyldes? Jeg hadde håpet å få bilen gjennom EU kontrollen om en måneds tid. Det er en fin bil. Rundet 100 000 km nå sist uke.

 

Edit: Det dreier seg om en Volkswagen Polo 1999 modell. 1,4 liters bensin. 

 

Setter stor pris på svar :) 

Endret av Jovjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Majonesen kommer av kondens i olja. Typisk ved mye smøkjøring. Spesielt hvis det er kaldt.

Sjekk at peilepinnen sitter godt nedi. Evt sjekk o-ringer hvis det er det på den. Har du problemer med veivhusventilasjonen kan den bli skutt ut av overtrykket. Ellers er lekk i toppdekselpakning ikke uvanlig på mange gamle biler.

Bilen er gammel så du må nok regne med mange morkne og gåene pakninger og tetninger. Den tilsetninga til Bitlema skal ikke lage problemer. I det minste ikke i teorien.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (39 minutter siden):

Majonesen kommer av kondens i olja. Typisk ved mye smøkjøring. Spesielt hvis det er kaldt.

Sjekk at peilepinnen sitter godt nedi. Evt sjekk o-ringer hvis det er det på den. Har du problemer med veivhusventilasjonen kan den bli skutt ut av overtrykket. Ellers er lekk i toppdekselpakning ikke uvanlig på mange gamle biler.

Bilen er gammel så du må nok regne med mange morkne og gåene pakninger og tetninger. Den tilsetninga til Bitlema skal ikke lage problemer. I det minste ikke i teorien.

Takk for svar 😊

Er det lurt å kjøre med bilen? Tenker på eventuell olje på regreima. 

Noen tanker om hva det vil koste å bytte veivhusventilasjon? Jeg kan ikke mekke selv.

Lenke til kommentar
Jovjo skrev (18 timer siden):

Takk for svar 😊

Er det lurt å kjøre med bilen? Tenker på eventuell olje på regreima. 

Noen tanker om hva det vil koste å bytte veivhusventilasjon? Jeg kan ikke mekke selv.

Er i hvert fall ikke lurt å kjøre den hvis du hører ulyd fra reima, om det er litt olje på den så gjør ikke det noe i det store og helse.. selv om det ikke er ideelt.

Lenke til kommentar

Den gule gugga du ser på undersiden av lokket inneholder vann. Mesteparten av dette legger seg i toppdekselet.

Det kan også bli liggende i veivhusslanger, PCV ventiler m.m og fryse. Som gjør at trykket i veivhuset øker og peilepinnen blir skutt opp, som forsåvidt er langt bedre enn at det flyr en simmering e.l. Det pleier å se mye værre ut enn det der når peilepinnen er på tur.

At det blir presset ut olje flere plasser før peilepinnen kommer er jo mye sannsynlig.

Et gammelt triks er å borre et lite hull i oljelokket og fjerne o-ringen på peilepinnen så trykk og kondens kommer seg ut.

Det er fort gjort å vippe av det øvre registerdekselet og ta en visuell inspeksjon av reg.reima. Kom med mer bilder og gjerne lydopptak av ulyden.

Har forsåvidt sett noen tilfeller hvor sånt "lurium tette middel" blir liggende som en klump og blokkere fordi folk ikke følger bruksanvisningen til produktet. Om det har noen medvirkende faktor her sånn kan jo være mulig. Mest sannsynlig ikke fordi jeg har sett disse motorene fryse før.

Lenke til kommentar

Det middelet han linker til skal være trygt. Det fungerer ikke ved å tette eller plugge seg. Det bare myker opp gummitetninger og gummipakninger. Dvs. at det ikke vil hjelpe overhodet hvis pakninger eller tetninger er ødelagte.

Men det finnes en del andre typer midler som kan ødelegge motoren hvis man ikke følger bruksanvisningen nøye.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar 😊

Snakket med en kompis av meg som er mekaniker på telefon i går. Han mener at regreima skal tåle litt olje. Skal ringe verksted i morgen å få time. Skal da også spørre om det er trygt å kjøre bilen dit eller om jeg må ha bergningsbil.

Lenke til kommentar
petter-s skrev (4 minutter siden):

Ettersom bildet ditt er hva du så, så går jeg ut ifra at du ikke har gjort noe før du tok det. Peilepinnen står iallefall ikke i der.

Har ikke gjort noe før jeg tok bildet nei. Peilepinnen skal stå i, det er den oransje. Har uansett peilet oljen etter at bildet er tatt så nå skal den stå i. 

Jeg skrudde av boksen til luftfiltret i går for å se litt bedre bak motoren. Jeg kan ikke se noen tegn til at olje har kommet ut andre steder. Håper jeg har vært heldig og oppdaget dette tidlig. Jeg har heller ikke startet motoren etter at jeg så dette.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si. Kan hende det holder å kjøre motoren skikkelig varem i ny og né. Olja bør du bytte minimum én gang i året. Eller ved antall km. som er spesifisert i manualen/service-heftet. Men uansett minst én gang i året. Selv om du bare kjører 100 meter på et år.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (12 minutter siden):

Vanskelig å si. Kan hende det holder å kjøre motoren skikkelig varem i ny og né. Olja bør du bytte minimum én gang i året. Eller ved antall km. som er spesifisert i manualen/service-heftet. Men uansett minst én gang i året. Selv om du bare kjører 100 meter på et år.

Olje og filter byttes hvert år i mai. Det er jeg nøye med. Det har blitt veldig mye småkjøring i de siste månedene. Kjører maks 30 minutter. Er nok det som har ført til kondens. Skal skjerpe meg på det fremover 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...