Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Underholdningsbidrag - barnebidrag


Grisbon

Anbefalte innlegg

Har 3 barn med eksmannen. Vi har vært skilt i snart 4 år og har barna 50 % hver.
(med unntak av 3 måneder i 2019 hvor jeg hadde dem 100 % mens han var på ferie hos sin nye kjæreste og en periode i fjor hvor et av barna nektet å være hos far (ca. 2 måneder).

Jeg har hatt en psykisk depresjon og har derfor hatt svært lav inntekt i hele perioden etter vi ble skilt. (sykepenger og AAP). ca. 25.000 pr mnd.
Han tjener mye mer Kr 565.000,- i året + tillegg. (innberettet Kr 58.300,- pr mnd, de siste 3 mnd)

I fjor prøvd jeg å starte egen virksomhet, mens jeg gikk på NAV (i samråd med NAV). Dette gikk veldig bra og i perioden oktober - desember 2020 har jeg tjent normalt. I Desember så vi at bedriften hadde et greit overskudd og jeg valgte derfor å ta ut en bonus på 100.000 i Desember 20. 

Hele tiden har han bedt meg dekke mange av barnas utgifter og mine utgifter har han avslått av mange ulike årsaker (jenta trengte ikke ny bukse, jeg manglet kvitteringa osv).

For å bevare freden har jeg ikke krevd underholdsbidrag (barnebidrag) i disse 4 årene. Min nye mann har god inntekt, slik at vi berger.

Nå krever eksmannen barnebidrag fra meg. I brevet står det at man tar utgangspunkt i innberettet lønn de siste 3månedene.
Med bonusen og etterbetalingen i Desember, så kommer jeg derfor ut litt høyere enn han og må betale .1500,- pr mnd.

Dette oppleves veldig urettferdig, siden jeg har latt være å kreve han for de siste 4 årene. I tillegg så krever han bidrag 1 uke, etter at bonusen kom, det eneste tidspunktet det siste året, hvor det vil gå i hans favør. Årsinntekten hans vil fortsatt være høyere enn min.

Jeg har følgende spørsmål:
Kan vi be om at inntekten beregnes for en annen periode enn de siste 3 månedene ?
Bonusen og etterbetaling gjør jo at regnestykket blir veldig skeiv og gir ikke et riktig bilde av gjennomsnittsinntekta.
I så fall vil han måtte betale til meg....

Hvis det ikke er mulig å ta utgangspunkt i noe annet enn de siste 3 månedene... Kan jeg kreve en ny vurdering i April 2021 ?
Min lønn vil være betydelig lavere da, fordi bonus ikke er medregnet, og bedriften har lavere inntjening i de 3 månedene og jeg har derfor lavere lønn.

Kan jeg kreve barnebidrag for perioden 2017 - 2020 i etterkant ?

Er det andre ting jeg må være OBS på, eller TIPS jeg kan få bruk for ?

Kjenner at jeg er så sliten og sint på han nå... Først var jeg snill i skiftet mellom oss og lot han beholde huset, med bra gevinst.
Så har jeg latt være å kreve bidrag i 4 år, for fredens skyld. Jeg har hatt ungene ekstra i perioder uten å få betalt for det. Dette er takken...
Please, hjelp meg !!

 

 

 


 

Endret av Grisbon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal svært gode grunner til å gå bak i tid. Å beholde husfreden er dessverre ikke en av de grunnene. Du kan gjøre et forsøk, men normalt er det kun en mulighet hvis dere har hatt en prøveordning med samværsfordelingen o.l. Helst dokumenterbart. 

Du har mulighet til å uttale deg til NAV i prosessen, du burde bruke den muligheten. Bidraget skal i utgangspunktet fastsettes i forhold til din normale inntekt. At du har fått bonus er ikke noe du får hele tiden, så det bør du si fra om.

Eller så kan du jo også vente til ut i 2021 og kreve ny fastsetting av bidrag når inntekten din er mer normal.

Når det gjelder klær og andre utgifter er det en forutsetning at dere klarer å være enige om det for å ha delt bosted. Mine eneste råd er: bli enige, de tingene du kjøper blir hos deg eller bare godta situasjonen. NAV kan ikke gjøre noe med det. Hvis du dekker barnehage og SFO alene er det dog en mulighet for at NAV legger det til grunn i bidragsberegningen.

 

Lenke til kommentar

Ettersom du skriv at du valgte å ikkje kreve underholdsbidrag dei siste 4 åra så tek eg det for gitt at barnebidraget er basert på ein privat avtale og at barnebidraget ikkje er fastsatt av NAV?

I utgangspunktet er det meininga at foreldra skal bli enige, og at NAV berre går inn og fastsetter størrelse på barnebidraget der foreldra ikkje klarer å bli enige. NAV har også ein rolle i å forskuddtere barnebidrag som av ulike grunnar ikkje blir betalt inn i tide for å sikre at barna ikkje blir skadelidande.

Så som Nedward skriv så er det viktigaste rådet å bli enige, og sekundært framforhandle ein anna avtale med eksen.
Det vil nok bli å gi og ta for å kome fram til ein balanse som både er rettferdig nok og samtidig bevarer eit samarbeid. Det er ikkje uvanleg at folk bruker barna og barnebidraget for å kunne fortsette å såre den andre parten. Du skal derfor være litt forsiktig med å legge stor vekt på midlertidige økonomiske endringar då dette alltid vil slå uheldig ut for den eine parten. Påsjå at avtalen er såpass balansert at du ikkje går rundt og mistenter den andre for å overdrive utgifter eller gøymer unna inntekt.
Bli enig om kva som er ei passande periode å gjennomsnittsberekne inntektene på i dykkar situajson, du må finne balansen mellom å bruke ei lang nok periode til å fange opp mindre svingningar samtidig som at perioden ikkje er så lang at den eine parten kjem for å kreve inn bonus/arv/gevinst eller anna unntaksvis inntekt så lenge etterpå at pengane er brukt opp.
Det er viktig at dykk begge blir einige om ei løysing som er til det beste for barnet. Ikkje end opp i ein situasjon der det blir så viktig at alt er rettferdig at begge partar ender opp med å holde lønningane sine nede for at eksen ikkje skal få ei krone ekstra. Det er viktig å forstå at din lønn pluss lønna til eksen også er pengar som barnet vil nyte godt av.
(Det finnes mange skrekkhistorier om skilsmissebarn som går gjennom heile barndommen som "fattig" fordi foreldra ikkje vil bruke meir enn nødvendig på å dekke grunnleggande behov fordi begge partar prioriterer all ekstra kapital på kortvarig glede for å kjøpe affektsjon. Eg trur nok at mange både veit om og kjenner skilsmissebarn som har opplevd at den samvittigheitsfulle forelderen skaffa alle livsnødvendigheiter og den andre kjøpte berre tull og unødvendigheiter for å bli favorittforelderen).

Dersom NAV må inn og fastsette barnebidraget så vil NAV ta utgangspunkt i at med 50% omsorg så har begge foreldra like store utgifter til barna, slik at det som eventuelt skal betalast i barnebidrag er avgrensa til ei utligning dersom inntektsnivået til foreldra er veldig ulikt. (Du finner bidragskalkulator på nav.no som du kan bruke som utgangspunkt ved å fylle inn relevante opplysningar).

At foreldra har ulik oppfatting om kor ofte barnet treng nye klær, kor dyre leiker barnet skal få, osv ein del av foreldreansvaret som foreldra må finne ut kva som er rett for sitt barn.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 timer siden):

Ettersom du skriv at du valgte å ikkje kreve underholdsbidrag dei siste 4 åra så tek eg det for gitt at barnebidraget er basert på ein privat avtale og at barnebidraget ikkje er fastsatt av NAV?

I utgangspunktet er det meininga at foreldra skal bli enige, og at NAV berre går inn og fastsetter størrelse på barnebidraget der foreldra ikkje klarer å bli enige. NAV har også ein rolle i å forskuddtere barnebidrag som av ulike grunnar ikkje blir betalt inn i tide for å sikre at barna ikkje blir skadelidande.

Så som Nedward skriv så er det viktigaste rådet å bli enige, og sekundært framforhandle ein anna avtale med eksen.
Det vil nok bli å gi og ta for å kome fram til ein balanse som både er rettferdig nok og samtidig bevarer eit samarbeid. Det er ikkje uvanleg at folk bruker barna og barnebidraget for å kunne fortsette å såre den andre parten. Du skal derfor være litt forsiktig med å legge stor vekt på midlertidige økonomiske endringar då dette alltid vil slå uheldig ut for den eine parten. Påsjå at avtalen er såpass balansert at du ikkje går rundt og mistenter den andre for å overdrive utgifter eller gøymer unna inntekt.
Bli enig om kva som er ei passande periode å gjennomsnittsberekne inntektene på i dykkar situajson, du må finne balansen mellom å bruke ei lang nok periode til å fange opp mindre svingningar samtidig som at perioden ikkje er så lang at den eine parten kjem for å kreve inn bonus/arv/gevinst eller anna unntaksvis inntekt så lenge etterpå at pengane er brukt opp.
Det er viktig at dykk begge blir einige om ei løysing som er til det beste for barnet. Ikkje end opp i ein situasjon der det blir så viktig at alt er rettferdig at begge partar ender opp med å holde lønningane sine nede for at eksen ikkje skal få ei krone ekstra. Det er viktig å forstå at din lønn pluss lønna til eksen også er pengar som barnet vil nyte godt av.
(Det finnes mange skrekkhistorier om skilsmissebarn som går gjennom heile barndommen som "fattig" fordi foreldra ikkje vil bruke meir enn nødvendig på å dekke grunnleggande behov fordi begge partar prioriterer all ekstra kapital på kortvarig glede for å kjøpe affektsjon. Eg trur nok at mange både veit om og kjenner skilsmissebarn som har opplevd at den samvittigheitsfulle forelderen skaffa alle livsnødvendigheiter og den andre kjøpte berre tull og unødvendigheiter for å bli favorittforelderen).

Dersom NAV må inn og fastsette barnebidraget så vil NAV ta utgangspunkt i at med 50% omsorg så har begge foreldra like store utgifter til barna, slik at det som eventuelt skal betalast i barnebidrag er avgrensa til ei utligning dersom inntektsnivået til foreldra er veldig ulikt. (Du finner bidragskalkulator på nav.no som du kan bruke som utgangspunkt ved å fylle inn relevante opplysningar).

At foreldra har ulik oppfatting om kor ofte barnet treng nye klær, kor dyre leiker barnet skal få, osv ein del av foreldreansvaret som foreldra må finne ut kva som er rett for sitt barn.

Tidligere har det vært en privat avtale om å betale inn 2.000 hver på en sparekonto til felles utgifter.
Underveis har han misbrukt dette, ved å kun anerkjenne sine egne utgifter og underkjenne mine utgifter i stor grad.
Dessuten har han satt opp regnestykker underveis, hvor han krever at jeg skal betale mer, men når min mann som er regnskapsfører har kontrollert disse, så finner han masse avvik, som går i min disfavør (glemt å ta med mine innbetalinger etc).

Det er nettopp for å ha et godt samarbeid som ikke går ut over ungene at jeg ikke har krevd et barnebidrag i tillegg, for å dekke opp skjevheten i inntekt mellom oss. Jeg vet at han ville klikket over et slikt krav... Det bitre er selvfølgelig at han stiller et slikt krav med en gang min inntekt overgår hans, i løpet av 4 år.

Han har bedt NAV om å kreve inn barnebidraget, da han vet at jeg bestrider hans regnestykker, at han ikke har tillit.

Kjenner meg igjen i det du skriver om at den ene parten (meg) kjøper inn klær, utstyr og nødvendigheter til ungene, men han kun bidrar når hans mor kjøper inn ting.... 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...