Gå til innhold

Samsung Q95T bildestøy


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt ny TV.  Samsung Q965T 75".

Det er noen problem med TVn som er litt plagsomt. Det er f.eks. dersom bildet panorerer en over et landskap. Da blir det bildestøy over hele bildet. Eller dersom det er et objekt som beveger seg kjapt fra en side til en annen. Da blir det støy rundt det objektet. 

Jeg har googlet, men jeg vet jo ikke om dette er stutter, judder, flickering eller hva som helst. Kan noen kanskje fortelle meg de engelske betegnelser for hva jeg opplever slik at jeg kan prøve å fikse det?

Forøvrig. Til de som googler og vurderer denne TV. Mange utenlandske tester av den oppgir at one-connect kabelen er 10 meter lang. Den som følger med i Norge er i alle fall bare 5 meter - og det er umulig å oppdrive lengre kabel som er kompatibel med 75". Samsung selger en 10-meter, men den er kun kompatibel med q95t opp til 65 tommer. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte selv en  75" Samsung-TV for ikke så lenge siden. Husker ikke modellnummer. Direkte fascinerende å se hvor ødeleggende standardinnstillingene er for bildeopplevelsen. Som freddy85 sier, slå av mye av dette. Det finnes en del guider på nettet for anbefalte innstillinger på nyere Samsung-TV-er, der man hensyntar hvilke type bruk man har. Trolig trenger du ikke helt spesifikt anbefalingene for akkurat den modellen du har, da mye av dette er felles for mange av Samsungs modeller.

Har ikke sett så nøye på det til nå, men skal vel være mulig slik jeg forstod det, å tilpasse innstillingene for hver HDMI-inngang også, slik at eksempelvis spillkonsoll har et annet oppsett enn tv-dekoder o.l. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Slettet+56132

Uten at jeg har Samsung selv, så er dette garantert grunnet interpolering ("Motion Plus" kaller samsung det). Dette vil generere akkurat de "feilene" på bildet som du beskriver, og man ser det veldig godt også hvis man f.eks spiller spill. Det er grunnet at TV-en forsøker å generere ekstra bilder for å gjøre bildeflyten mer "smooth" men ikke har nok informasjon til å gjenskape alt korrekt.

Mer info om hvor du finner denne settingen her: https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00080741/

Bare å skru av dritten så fort som mulig

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har merket at av og til så får jeg svart flimring på Q95T 65", særlig på en TV-serie jeg har sett på i det siste (Snowpiercer). Tenkte jeg skulle laste opp en video på 5 sekunder for å demonstrere, men får feilmelding (-200 , usikker hva det betyr). Noen som vet hva det kan skyldes?

On 1/10/2021 at 12:29 PM, NULL said:

Kjøpte selv en  75" Samsung-TV for ikke så lenge siden. Husker ikke modellnummer. Direkte fascinerende å se hvor ødeleggende standardinnstillingene er for bildeopplevelsen. Som freddy85 sier, slå av mye av dette. Det finnes en del guider på nettet for anbefalte innstillinger på nyere Samsung-TV-er, der man hensyntar hvilke type bruk man har. Trolig trenger du ikke helt spesifikt anbefalingene for akkurat den modellen du har, da mye av dette er felles for mange av Samsungs modeller.

Har ikke sett så nøye på det til nå, men skal vel være mulig slik jeg forstod det, å tilpasse innstillingene for hver HDMI-inngang også, slik at eksempelvis spillkonsoll har et annet oppsett enn tv-dekoder o.l. 

Har du eller noen andre tilfeldigvis en god guide slik at vi kan kalibrere? Er ikke helt fornøyd med innstillingene slik de er nå (dog fornøyd med anti-gjenskinn, men den funksjonen fungerer kanskje uavhengig av innstillinger man gjør selv?)

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
On 3/4/2021 at 7:37 PM, Eplesaft said:

Har merket at av og til så får jeg svart flimring på Q95T 65", særlig på en TV-serie jeg har sett på i det siste (Snowpiercer). Tenkte jeg skulle laste opp en video på 5 sekunder for å demonstrere, men får feilmelding (-200 , usikker hva det betyr). Noen som vet hva det kan skyldes?

Har du eller noen andre tilfeldigvis en god guide slik at vi kan kalibrere? Er ikke helt fornøyd med innstillingene slik de er nå (dog fornøyd med anti-gjenskinn, men den funksjonen fungerer kanskje uavhengig av innstillinger man gjør selv?)

"svart flimring" kan være "black frame insertion (BFI)" modus på TV-en som skaper denne effekten. Jeg har selv LG, så kan ikke svare for Samsung, men LG får i hvert fall ikke til BFI modus, der blir det svært merkbar flimring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
On 3/6/2021 at 11:59 PM, mobile999 said:

Så vidt jeg forstår har ikke Samsung BFI.

Tja, ifølge Rtings støtter i hvert fall Q90T dette: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90-q90t-qled

I tillegg til noen reddit brukere med samme problem, så har vi denne reviewen som påpeker noe av det samme med Samsungs BFI (https://www.expertreviews.co.uk/samsung/1412311/samsung-q95t-q90t-review) :
 

Quote

You can also engage black frame insertion (BFI) using the LED Clear Motion setting, but it’s best left alone: it causes flickering on brighter portions of the picture

Så jeg ville først funnet LED clear motion og skrudd det av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...