Gå til innhold

Har ligget værfast i Portugal i en måned – men nå kommer snart verdens første hydrogenferge til Norge [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hydrogen framstilt med fornybar energi" tyder elektrolyse med straum det er kjøpt opphavsgarantiar for. Til dømes kan det vere kjøpt opphavsgaranti frå eit norsk vindkraftverk. Krafta vert brukt her i landet, men opphavsgarantiane gjer samstundes det flytande hydrogenet Linde produserer ved gasskraftverket knytt til raffineriet og det kjemiske prosessanlegget i Leuna i Tyskland "grønt".

https://chemicalparks.eu/news/linde-sets-up-new-hydrogen-liquefier-in-leuna

https://www.steag.com/en/modalcontent/02-leistung/german-power-plants/leuna-power-plant/

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Håper den skal gå LANGT fra mine hjemtrakter. 😫 Noen som har tilgang til artikkelen, som kan si hvor den skal gå?

Hjelmeland-Nesvik-Skipavik.  Ferja skal gå som 100% batterielektrisk frå april.  Hydrogen-greiene skal installerast i ein container på dekk seinare.  Frå då av skal ferja gå 50% på hydrogen i ein uspesifisert periode.  Tippar hydrogengreiene vert fjerna kjapt etter det.

 

Frå artikkelen:

MF Hydra skal driftes minst 50 prosent på hydrogen, resten på batteri. Fergen skal ha to brenselsceller, hver på 220 kW fra canadiske Ballard.

Dersom det blir forsinkelser på brenselcelle og hydrogensystem, kan det installeres i etterkant. Det er bestilt direkte av rederiet og skal stå som en separat enhet utenfor styrehuset. Tyske Linde leverer hydrogen-systemet.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (13 minutter siden):

Hydrogen-greiene skal installerast i ein container på dekk seinare.  Frå då av skal ferja gå 50% på hydrogen i ein uspesifisert periode.  Tippar hydrogengreiene vert fjerna kjapt etter det.

Les artikkelen på nytt du. Du snakker om MF Nesvik. MF Hydra skal stå klar til oktober og er da hydrogen-elektrisk. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (15 timer siden):

Hjelmeland-Nesvik-Skipavik.  Ferja skal gå som 100% batterielektrisk frå april.  Hydrogen-greiene skal installerast i ein container på dekk seinare.  Frå då av skal ferja gå 50% på hydrogen i ein uspesifisert periode.  Tippar hydrogengreiene vert fjerna kjapt etter det.

 

Frå artikkelen:

MF Hydra skal driftes minst 50 prosent på hydrogen, resten på batteri. Fergen skal ha to brenselsceller, hver på 220 kW fra canadiske Ballard.

Dersom det blir forsinkelser på brenselcelle og hydrogensystem, kan det installeres i etterkant. Det er bestilt direkte av rederiet og skal stå som en separat enhet utenfor styrehuset. Tyske Linde leverer hydrogen-systemet.

Takk Sturla.

Tenker og håper at det blir svært lite hydrogendrift. Når alt blir lagt til rette for 100% batterielektrisk drift så oppdager vel rederiet at det er det enkleste og rimeligste alternativet.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Takk Sturla.

Tenker og håper at det blir svært lite hydrogendrift. Når alt blir lagt til rette for 100% batterielektrisk drift så oppdager vel rederiet at det er det enkleste og rimeligste alternativet.

Den kan gå 100% på batteri, for dei regner ikkje med at hydrogensystemet vil fungere. Men når det virker er det et vilkår i anbudet at den skal gå på minimum 50% hydrogen. Mitt tips er at det blir ganske nær 50%. Ville vere aritg å sjå ei sammenligning på pris, flytande hydrogen kontra straum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (Akkurat nå):

Ville vere aritg å sjå ei sammenligning på pris, flytande hydrogen kontra straum. 

Det blir ikke særlig interessant før 2024. Det vil jo ikke være normalt at man må transportere hydrogenet såpass langt, og det vil slå ut på kostnadene. Formålet her er selvfølgelig å bygge erfaring siden Nordled mener at hydrogen-elektrisk vil bli mer og mer vanlig, så da ligger det verdier i å være tidlig ute. 

Lenke til kommentar
HF- skrev (46 minutter siden):

Den kan gå 100% på batteri, for dei regner ikkje med at hydrogensystemet vil fungere. Men når det virker er det et vilkår i anbudet at den skal gå på minimum 50% hydrogen. Mitt tips er at det blir ganske nær 50%. Ville vere aritg å sjå ei sammenligning på pris, flytande hydrogen kontra straum. 

Absolutt! 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Det blir ikke særlig interessant før 2024. Det vil jo ikke være normalt at man må transportere hydrogenet såpass langt, og det vil slå ut på kostnadene. Formålet her er selvfølgelig å bygge erfaring siden Nordled mener at hydrogen-elektrisk vil bli mer og mer vanlig, så da ligger det verdier i å være tidlig ute. 

Nei det er staten som legg premiss for å utvikle teknologi. Her er den overflødig, dyr, ineffektiv, skadelig for miljøet og farlig. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (6 minutter siden):

Nei det er staten som legg premiss for å utvikle teknologi.

For å bygge opp ny industri og erfaring derifra. Samme opplegg. 

Firmaet som satt på plass klodens første elektriske ferge burde vite litt hva de snakker om angående behovet for begge typer ferger. 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

For å bygge opp ny industri og erfaring derifra. Samme opplegg. 

Hva kan man egentlig lære ved å sette en container med flytende hydrogen og brenselceller på en el-ferge og gå frem og tilbake over en fjord? Vente på en ulykke så man kan teste evakueringsplanen?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Hva kan man egentlig lære ved å sette en container med flytende hydrogen og brenselceller på en el-ferge og gå frem og tilbake over en fjord? Vente på en ulykke så man kan teste evakueringsplanen?

Forhåpentligvis lærer dei at dette er dyrt og unødvendig. Den einaste plassen hydrogen som energibærer er i nærheita av å gi litt meining er på hurtigbåter. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (7 minutter siden):

Forhåpentligvis lærer dei at dette er dyrt og unødvendig. Den einaste plassen hydrogen som energibærer er i nærheita av å gi litt meining er på hurtigbåter. 

I mange tilfeller så vil hydrogen erstatte diesel-backup systemene. I andre så er det påtvuinget å utnytte hydrogen pga problemer med hurtiglading og nok effekt ved kai. Så når man situasjoner der energitetthet betyr mer og mer over dette igjen. 

Artikkelen er altså inne på det å forske på ulike grader av batteri-elektrisk og hydrogen-elektrisk. 10-90 til 90-10 f.eks. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...