Gå til innhold

Voldsom sluttspurt for Tesla brakte Model 3 forbi ID.3 på årslista


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (4 minutter siden):

De har jo biler på lager så må vel være etterspørselen det er problemer med?
Er registrert 27 Model 3 denne måneden, til tross for at Tesla er fri for nye biler.

ID.3 øker vel i salg når de får ned prisen, og får fikset de groveste feilene.

Ja model 3 er ikke overraskende, de selger jo kvartalvis i bulker. Har de alltid gjort. Januar har alltid vært en god måned. Men id3 solgte i "bøtter og spann" siden september(ish?) Og nå "ingenting". Noe har skjedd, aner bare ikke hva. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, Complexity said:

Men sånn liten recap:

Det var registrert 4232 Model 3 og 2303 ID.3 i desember 2020.

Når Model 3 kom til Norge i Mars 2019 ble det registrert 5313 biler.

Når ID.3 kom til norge i September 2020 ble det registrert 1989 biler.

Og videre; 

Oktober 74 stk Model 3 og 2465 stk ID.3 

November 267 stk Model 3 og 986 stk ID.3. 

Som vi ser varrierer det stort

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Eg har fjerna litt uhøfligheter som i større grad fokuserte på person framfor sak. Fint om ein kan halde innlegga saklege og roe ned temperaturen eit par hakk.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tesla gikk som kjent forbi ID.3 med kun 16 biler i 2020 statestikken. 

Det ser ut som de har jukset litt da ettersom de registrerte en rekke biler på seg selv på slutten av året, som er solgt videre til nye kunder. 

https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB0MF836190
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB0MF837386
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB1MF845206
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB3MF845207
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB3MF845420
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB3MF845840
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB5MF841952
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB5MF841952
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB6MF845296
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB6MF845301
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB6MF845329
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB8MF845297
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB8MF845462
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB9MF845471
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB9MF847446
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EBXMF837122
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EBXMF845348
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EBXMF846239
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EBXMF847536
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC6MF845498
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC7MF843548
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB0MF845357
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB6MF832211
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EBXMF834446
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB6LF770453
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB6MF841930
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EC6LF766718
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB8MF847440
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB7MF845453
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB4MF846043
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB8MF845073
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB4MF837973
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EBXMF832132
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=5YJ3E7EB7MF832217
 

Dette er bare noen enkle stikk prøver, Tesla har fremdeles mange biler registrert på seg selv som både brukes som demo biler og utlånsbiler. Noe er nok reelt, men en del ser også ut til å være bevisst for å pynte på statestikken.. 

image.png.94d350b08394c88d8ca5210e85f31994.png

Noen er også returnert til Tesla igjen; 

image.png.99c9743be7edbfeb91981ca3f62ef20d.png

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 11.1.2021 den 13.14):

Leser man tallene der, så virker det jo som flere er lei Model 3 og vil bli kvitt den.

En merkelig konklusjon når etterspørsel virker umettelig. Bare se på hvor mye de leverte i Q4. Dette kommer i tillegg til at Tesla Norge har klaget over at de får for få biler tildelt fra USA.

Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 11.1.2021 den 12.41):

Nå trodde jeg vi hadde diskutert dette ferdig. 

At det blir totalt kaos hvert kvartalsslutt Tesla skal levere ut biler er på ingen måte en bra ting. 
Og at ingen andre bilprodusenter følger det samme eksempelet er ingen overraskelse. 

Derfor er det kun et par tesla fanboys som omtaler flest biler solgt på 2-4 uker som noe relevant..

Så "uventet" at du tyr til personangrep. Det er ikke bare snakk om 2-4 uker.

Kaos hver kvartalsslutt? Hva er det du snakker om, og hva har det med saken å gjøre? Kan du ikke bare holde deg til saken?  

Marzo skrev (På 11.1.2021 den 12.55):

Nei det å sammenligne 2020 leveranser av Model 3 vs Id.3 er det.. Akkurat som jeg har forklart dine likesinnede. 

Nei, det er ikke det. Du ser bort ifra at dette var første gang  ID.3 ble levert til kunder, så alle som hadde bestilt gjennom lang tid skulle få bilene sine. Du ser også bort ifra at Tesla kun har en fabrikk som dekker både USA/Nord-Amerika og Europa, og at denne var stengt i flere uker pga. Covid, samt at Covid har påvirket hele året.  

Marzo skrev (På 11.1.2021 den 14.16):

Det er veldig vanskelig å henge med når eneste argumentet er at alt skal tolkes i Teslas favør...

Alt tolkes jo vanligvis i Teslas disfavør, så her møter du deg selv i døra.  

Marzo skrev (På 11.1.2021 den 14.35):

Som allerede nevnt er det et fåtall av de som selges av privatpersoner (15stk). Majoriteten av bilene er annonsert av merkeforhandlere.

Akkurat, så da stemmer det at VW måkte ut biler til forhandlere, som nå brenner inne med biler det er lav etterspørsel etter?  

Marzo skrev (På 11.1.2021 den 16.23):

Hvis VW sitt logistikk apparat hadde raknet såpass at de måtte haste utlevere biler på en parkeringsplass så ville man nok sett slike tendenser. Men heldigvis for både ansatte og kunder så gjør de ikke det.

Det er jo ikke å rakne når man har så enormt stor etterspørsel at man må flytte til mye større lokaliteter for å få levert ut bilene?

Merkelig hvordan alt skal tolkes i Teslas disfavør (LOL).

Og "heldigvis" for både ansatte og kunder så solgte VW en uferdig bil som må/måtte inn igjen for å stå i telt koblet til en datamaskin for manuell oppdatering. LOL igjen.  

Marzo skrev (På 11.1.2021 den 22.30):

I fjor leverte Tesla 650stk biler i snitt pr måned, og ID.3 1940stk. Det er det nærmeste vi kan analysere salget så langt før vi blander inn Tesla sjamaner slik som deg med mer selvsikkerhet enn kunnskap...

Enda en logisk kortslutning her. Du må sammenligne med hvor mange Model 3 Tesla leverte den første perioden den faktisk var ble utlevert i Norge. Der knuste Model 3 ID.3. Ødela. Maltrakterte.

Og i 2021 har ID.3-salget stupt av en eller annen merkelig grunn.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, hekomo said:

Så "uventet" at du tyr til personangrep. Det er ikke bare snakk om 2-4 uker.

Kaos hver kvartalsslutt? Hva er det du snakker om, og hva har det med saken å gjøre? Kan du ikke bare holde deg til saken?  

Ja hva er det jeg snakker om? Dette har du aldri hørt om før... 
 

Quote

Nei, det er ikke det. Du ser bort ifra at dette var første gang  ID.3 ble levert til kunder, så alle som hadde bestilt gjennom lang tid skulle få bilene sine. Du ser også bort ifra at Tesla kun har en fabrikk som dekker både USA/Nord-Amerika og Europa, og at denne var stengt i flere uker pga. Covid, samt at Covid har påvirket hele året.  

Pandemien har påvirket alle produsenter i hele verden. 
Andre fabrikker har vært stengt under pandemien, men Tesla på sin side startet opp produksjonen igjen før myndighetene tillot det. 
Du har fått dette forklart flere ganger når du har prøvd å bruke det i Teslas favør, men du gir ikke opp. Er tanken at hvis du bare gjentar det nok ganger så vil det bli mer sant?

Quote

Det er jo ikke å rakne når man har så enormt stor etterspørsel at man må flytte til mye større lokaliteter for å få levert ut bilene?

Jo det er nettopp det? Bilene blir ikke forsvarlig klargjort eller utlevert. Kundene hater det. 
 

Quote

Merkelig hvordan alt skal tolkes i Teslas disfavør (LOL).

Ja det er nok mange som sliter med å se vinklingen din her som noe annet enn fanboyisme. 

 

Quote

Og "heldigvis" for både ansatte og kunder så solgte VW en uferdig bil som må/måtte inn igjen for å stå i telt koblet til en datamaskin for manuell oppdatering. LOL igjen.  

"lol igjen" sa han mens Tesla jobber iherdig med dobble skift på verkstedene sine for å utbedre varmepumpe ventiler på samtlige 2021 modeller.. Godt du viser så god innsikt i hva Tesla holder på med. 

 

Quote

Enda en logisk kortslutning her. Du må sammenligne med hvor mange Model 3 Tesla leverte den første perioden den faktisk var ble utlevert i Norge. Der knuste Model 3 ID.3. Ødela. Maltrakterte.

Og i 2021 har ID.3-salget stupt av en eller annen merkelig grunn.

Ja alle burde jo være opptatt av hvem som selger flest biler den første perioden.. (men ikke 2-4 uker!) Det er jo det som teller? 

I 2021 er det registrert 71stk Model 3 og 193stk ID.3.. Hva var det du skrev? LOL igjen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, hekomo said:

Greenpeace treffer godt, neste mål er Ford. 

Det er registrert 19stk Mustang  Mach-E i Norge, 100% av disse er registrert på Ford Motors Norway (importøren). 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=ec12469 
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=ec12486 

Samme trend ser ut til å gå igjen i andre land. 
Her avslører Greenpeace juks på høylys dag! 

Bilen er en flopp og salget har kollapset! 
 

 

 

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Det er registrert 19 førproduksjonsbiler av Ford Mustang Mach-E. Disse brukes som demonstrasjonsbiler hos forhandlere og som pressebiler. Ingen av disse var noen gang tiltenkt utlevert til kunder.

Å bruke det som et eksempel på at Ford jukser med registreringene sine er ikke bare søkt, det er beint frem usant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Skavold said:

Det er registrert 19 førproduksjonsbiler av Ford Mustang Mach-E. Disse brukes som demonstrasjonsbiler hos forhandlere og som pressebiler. Ingen av disse var noen gang tiltenkt utlevert til kunder.

Å bruke det som et eksempel på at Ford jukser med registreringene sine er ikke bare søkt, det er beint frem usant.

Innlegget var ment ironisk da det burde være ganske opplagt at ved lansering av nye modeller så vil forhandlere registrere en del demonstrasjonsvogner på seg selv.. Både hos Ford og VW for å nevne noen.

 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

Ja hva er det jeg snakker om? Dette har du aldri hørt om før... 

Du begynner å komme med påstander som for det første ikke stemmer, og for det andre uansett ikke har noe med saken å gjøre.

Sitat

Pandemien har påvirket alle produsenter i hele verden. 
Andre fabrikker har vært stengt under pandemien, men Tesla på sin side startet opp produksjonen igjen før myndighetene tillot det. 
Du har fått dette forklart flere ganger når du har prøvd å bruke det i Teslas favør, men du gir ikke opp. Er tanken at hvis du bare gjentar det nok ganger så vil det bli mer sant?

Hvis du nå innrømmer at dette er diskutert flere ganger, hvordan har du klart å ikke få med deg at Tesla må sende bilene sine helt fra USA og derfor blir ekstra påvirket av nedetid, mens VW og andre har egne fabrikker i Europa?

Sitat

Jo det er nettopp det? Bilene blir ikke forsvarlig klargjort eller utlevert. Kundene hater det. 

Joda, det blir de. Det vil alltid være enkelte som får problemer, men slik er det uansett. Det har VW fått erfare (selv om antallet leveringer første tiden etter lansering i Europa var patetisk sammenlignet med Model 3 i samme periode).

Sitat

Ja det er nok mange som sliter med å se vinklingen din her som noe annet enn fanboyisme. 

Der kom flere personangrep ja.

Sitat

"lol igjen" sa han mens Tesla jobber iherdig med dobble skift på verkstedene sine for å utbedre varmepumpe ventiler på samtlige 2021 modeller.. Godt du viser så god innsikt i hva Tesla holder på med. 

Ja, jeg sa "LOL igjen" fordi VW bevisst slapp en uferdig bil der de faktisk måtte kalle folk inn for å fikse programvare, og det måtte skje med bilene koblet til en PC. Dette visste VW om da de slapp bilen. Det er noe annet enn uventede feil ved ny hardware.

Sitat

Ja alle burde jo være opptatt av hvem som selger flest biler den første perioden.. (men ikke 2-4 uker!) Det er jo det som teller? 

Riktig, og Model 3 solgte mer enn dobbelt så mye i den første perioden etter lansering.

Sitat

I 2021 er det registrert 71stk Model 3 og 193stk ID.3.. Hva var det du skrev? LOL igjen

Da er vi tilbake til hvordan Tesla i motsetning til VW ikke har fabrikker i Europa, og derfor får man ikke ny forsyning i Europa før mot slutten av hvert kvartal. VW har altså ikke dette problemet, og burde klart å ha en jevn strøm med leveringer.. hvis det faktisk var etterspørsel og forhandlerne ikke brant inne med haugevis av tungsolgte biler da.

Marzo skrev (14 minutter siden):

Innlegget var ment ironisk da det burde være ganske opplagt at ved lansering av nye modeller så vil forhandlere registrere en del demonstrasjonsvogner på seg selv.. Både hos Ford og VW for å nevne noen.

Demobiler er en ting, men når VW rundt i Europa sitter med lagrene fulle og nesten ikke har solgt noe nytt hittil i år så sier det kanskje sitt.

Lenke til kommentar
On 2/16/2021 at 1:26 PM, hekomo said:

Du begynner å komme med påstander som for det første ikke stemmer, og for det andre uansett ikke har noe med saken å gjøre.

Hvis du nå innrømmer at dette er diskutert flere ganger, hvordan har du klart å ikke få med deg at Tesla må sende bilene sine helt fra USA og derfor blir ekstra påvirket av nedetid, mens VW og andre har egne fabrikker i Europa?

Joda, det blir de. Det vil alltid være enkelte som får problemer, men slik er det uansett. Det har VW fått erfare (selv om antallet leveringer første tiden etter lansering i Europa var patetisk sammenlignet med Model 3 i samme periode).

Der kom flere personangrep ja.

Ja, jeg sa "LOL igjen" fordi VW bevisst slapp en uferdig bil der de faktisk måtte kalle folk inn for å fikse programvare, og det måtte skje med bilene koblet til en PC. Dette visste VW om da de slapp bilen. Det er noe annet enn uventede feil ved ny hardware.

Riktig, og Model 3 solgte mer enn dobbelt så mye i den første perioden etter lansering.

Da er vi tilbake til hvordan Tesla i motsetning til VW ikke har fabrikker i Europa, og derfor får man ikke ny forsyning i Europa før mot slutten av hvert kvartal. VW har altså ikke dette problemet, og burde klart å ha en jevn strøm med leveringer.. hvis det faktisk var etterspørsel og forhandlerne ikke brant inne med haugevis av tungsolgte biler da.

Demobiler er en ting, men når VW rundt i Europa sitter med lagrene fulle og nesten ikke har solgt noe nytt hittil i år så sier det kanskje sitt.

Det blir vanskelig å diskutere så lenge du hele tiden "har hørt noe" som skal forsvare alt Tesla gjør, og føler deg krenket når noen er uenig.

Heldigvis for Tesla kan de utbedre produktene sine med OTA etter at de har forlatt fabrikken. 

https://itavisen.no/2021/02/17/se-bakvinduet-til-tesla-model-3-falle-ut-av-seg-selv-pa-motorveien/ 

VW har nok større utfordringer på noen områder, men kanskje mindre på andre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (20 timer siden):

Det blir vanskelig å diskutere så lenge du hele tiden "har hørt noe" som skal forsvare alt Tesla gjør, og føler deg krenket når noen er uenig.

Heldigvis for Tesla kan de utbedre produktene sine med OTA etter at de har forlatt fabrikken. 

https://itavisen.no/2021/02/17/se-bakvinduet-til-tesla-model-3-falle-ut-av-seg-selv-pa-motorveien/ 

VW har nok større utfordringer på noen områder, men kanskje mindre på andre...

Akkurat, så en enkelthendelse er det samme som et problem som rammer samtlige VW-biler.

Skjønner.

"Hørt noe"? Dataene taler for seg selv. VW har registrert bilene på forhandlere, og de brenner nå inne med biler ingen vil ha.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, hekomo said:

Akkurat, så en enkelthendelse er det samme som et problem som rammer samtlige VW-biler.

Skjønner.

"Hørt noe"? Dataene taler for seg selv. VW har registrert bilene på forhandlere, og de brenner nå inne med biler ingen vil ha.

Jeg er mektig imponert over hvor langt du går i å forsvare Tesla. De bør virkelig sette pris på slike kunder som deg! 

 

Endret av Marzo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Marzo skrev (På 18.2.2021 den 11.59):

Jeg er mektig imponert over hvor langt du går i å forsvare Tesla. De bør virkelig sette pris på slike kunder som deg! 

Jeg er ikke akkurat imponert over måten du tar enkelthendelser og bruker uredelig argumentasjon ved å prøve å generaliser ut ifra slike enkelthendelser.

Ja, du ser jo at forskjellen på de som har Tesla og de som ikke har det, er at de som ikke har det kun driver med synsing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...