Gå til innhold

FreeNAS Hardware


Anbefalte innlegg

Hva slags hardware kjører du din FreeNAS på?

Jeg har lenge vurdert å bygge meg en FreeNAS maskin, men er veldig usikker på hvilken hardware jeg skal gå for. Jeg har en tendens til å gjøre litt overkill når det kommer til slikt, men har ikke alt for stort budsjett. Samtidig er data-integritet og feiltoleranse to av kravene jeg har til en ny NAS. Jeg skal hovedsakelig benytte den til lagring av bilder og dokumenter, samt lagring og streaming av filmer gjennom Plex.

Det jeg lurer mest på er om jeg egentlig trenger ECC minne (som jo er anbefalt for data-integritet men vi øke kostnadene betraktelig) samt hva slags harddisker jeg skal gå for. Setter stor pris på tilbakemeldinger og input :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke vurdert unRAID?  Jeg gikk for det i stedet for freeNAS selv.

Koster penger for selve lisensen i motsetning til freeNAS, men er personlig strålende fornøyd med det. Bruker det til akkurat det samme som deg. Hovedfordelen over freenas er to ting: Du trenger ikke bruke lik størrelse på harddiskene og det er noe mer brukervennlig.

Lenke til kommentar

Bygget FreeNAS serveren min for 5 år siden. Gikk da for en billig Xeon E5 8-kjerner fra eBay til rundt 1200kr, 32GB ECC RAM fra eBay til 1000kr og et helt nytt Asus Z9PA-U8 til 2800kr. Vurderte lenge og kjøpe et brukt fra eBay, men ble for dyrt med evt toll og mva til at det kom alt for nært et helt nytt hovedkort.

I dag ville jeg gått for et brukt ryzen 8-kjerner oppsett og kjøpt ECC minne til den, evt billig brukt threadripper/xeon av nyere dato. Alt avhengig av pris selvsagt.
 

For flere disker har jeg brukt billige LSI kontrollere fra ebay. 
 

Jeg lurer også på om jeg heller ville gått for Linux med ZFS i dag, da FreeNAS er en pain å sette opp, og er lite fleksibelt mtp på å utvide funksjonaliteten. Men med familielivet, småbarn og jobb, så blir oppsettet slik det er enn så lenge. Det har vært stabilt enn så lenge, bare et par disker har dødd, og jeg har såvidt begynt å bytte ut 4TB diskene med 8TB disker (har 8x4TB oppsett, hvor to av 4TB diskene er byttet ut med 8TB-disker).

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
On 12/26/2020 at 9:41 PM, Nimrad said:

Du har ikke vurdert unRAID?  Jeg gikk for det i stedet for freeNAS selv.

Koster penger for selve lisensen i motsetning til freeNAS, men er personlig strålende fornøyd med det. Bruker det til akkurat det samme som deg. Hovedfordelen over freenas er to ting: Du trenger ikke bruke lik størrelse på harddiskene og det er noe mer brukervennlig.

Nei har ikke vurdert unRAID, men skal kikke litt på det. Jeg har testet ut FreeNAS så vidt tidligere og det er jo ikke helt rett frem, men fått inntrykk av det har blitt noe enklere med årene. Er det virkelig slik at alle diskene må ha lik størrelse med FreeNAS. Kommer ikke det ann på hvordan man setter det opp. Trodde f.eks. man kunne ha flere pools med disker hvor de kun måtte være like innenfor hvert pool.

On 12/26/2020 at 10:00 PM, MrMarbles said:

Bygget FreeNAS serveren min for 5 år siden. Gikk da for en billig Xeon E5 8-kjerner fra eBay til rundt 1200kr, 32GB ECC RAM fra eBay til 1000kr og et helt nytt Asus Z9PA-U8 til 2800kr. Vurderte lenge og kjøpe et brukt fra eBay, men ble for dyrt med evt toll og mva til at det kom alt for nært et helt nytt hovedkort.

I dag ville jeg gått for et brukt ryzen 8-kjerner oppsett og kjøpt ECC minne til den, evt billig brukt threadripper/xeon av nyere dato. Alt avhengig av pris selvsagt.
 

For flere disker har jeg brukt billige LSI kontrollere fra ebay. 
 

Jeg lurer også på om jeg heller ville gått for Linux med ZFS i dag, da FreeNAS er en pain å sette opp, og er lite fleksibelt mtp på å utvide funksjonaliteten. Men med familielivet, småbarn og jobb, så blir oppsettet slik det er enn så lenge. Det har vært stabilt enn så lenge, bare et par disker har dødd, og jeg har såvidt begynt å bytte ut 4TB diskene med 8TB disker (har 8x4TB oppsett, hvor to av 4TB diskene er byttet ut med 8TB-disker).

Ja ser det er en del å hente på pris på eBay, men tror jeg at jeg vil holde meg til norske butikker med hensyn på garanti-tid osv. Har satt sammen et lite oppsett som jeg vurderer selv om det koster noen kroner. Jeg har også 4x 2TB WD Black (som er noen år gamle) som jeg tenker å bruke i et nytt oppsett til å begynne med. 

image.png.6909428b6a81903bbdaebf5bf42a18c2.png

Hva er det som er den største vanskeligheten med å sette opp FreeNAS og er det eventuelt noe man "mister" ved å gå for Linux med ZFS istedenfor?

Lenke til kommentar
norsemanGrey skrev (1 minutt siden):

 

image.png.6909428b6a81903bbdaebf5bf42a18c2.png

Hva er det som er den største vanskeligheten med å sette opp FreeNAS og er det eventuelt noe man "mister" ved å gå for Linux med ZFS istedenfor?

Ja nei, hadde ikke gått for ebay i dag selv, med mindre jeg fant en eller annen CPU som jeg hadde hatt lyst på til en veldig billig penge. Største problemet er å skaffe passende hovedkort, så da er man ofte like langt, og med tanke på hvor rimelig Ryzen er, så ser jeg ikke helt poenget å gå for noe annet. 

Jeg kan bare nevne noen av mine utfordringer med FreeNAS; det er en pain å oppdatere plugins. Oppdateringene kan innimellom henge 3 måneder etter  hva som er helt nytt. 

Ønsket å sette opp en Roon Server, men fantes ikke noe native for Roon i FreeNAS. Så begynte å styre med å sette opp en Ubuntu VM, men fikk masse trøbbel med tastatur oppsett på Macen min, som gjorde det helt håpløst å styre med det. Så mtp. at alt er enklere å sette opp i Linux/Ubuntu, og det er mye bedre støtte og alt fungerer der, så ser jeg mindre og mindre poeng i FreeNAS, annet enn om man er en purist og vil ha minst mulig bloat i OSet sitt. FreeNAS er vel noe av det mest sikre man kan styre med på NAS-fronten, da hele OSet er veldig låst ned.

ZFS er vel fortsatt ikke default filsystem i Linux, men støtten begynner visstnok å bli veldig bra. Så frister litt å ta en annen disk og installere Ubuntu på den, og se om alt kommer opp som det skal på RAIDet mitt.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt brukt server-hardware, som SuperMicro, Xeon, LSI, EEC-minne osv.

Har kjørt FreeNAS i veldig mange år, oppdatert noe nå og da, men det er noen år siden sist det ble kjøpt ny hardware nå.
Har dog nylig oppdatert til siste versjon av TrueNAS.

Hardware på egen server er nå ...
Supermicro X9
Intel Xeon E3-1270
Hynix DDR3-1600 32gb ECC
LSI 9201
HP SAS-expander
24 x 3tb WD Red

Serveren har stått på 24/7 i rundt 4-5 år nå, uten problemer.
Den leverer helt fint det den skal, som er video (fra Plex) til maks 4-5 brukere, noen ganger samtidig.

Så fremt den henger med, å ikke har problemer, så blir den heller ikke oppdatert, men det er som vanlig snart tomt for plass, så flere disker skal nok kjøpes inn etter hvert. Det er alltid greit å planlegge for å øke lagringsplassen i fremtiden når man bygger NAS.
 

Lenke til kommentar
1 hour ago, MrMarbles said:

Ja nei, hadde ikke gått for ebay i dag selv, med mindre jeg fant en eller annen CPU som jeg hadde hatt lyst på til en veldig billig penge. Største problemet er å skaffe passende hovedkort, så da er man ofte like langt, og med tanke på hvor rimelig Ryzen er, så ser jeg ikke helt poenget å gå for noe annet. 

Jeg kan bare nevne noen av mine utfordringer med FreeNAS; det er en pain å oppdatere plugins. Oppdateringene kan innimellom henge 3 måneder etter  hva som er helt nytt. 

Ønsket å sette opp en Roon Server, men fantes ikke noe native for Roon i FreeNAS. Så begynte å styre med å sette opp en Ubuntu VM, men fikk masse trøbbel med tastatur oppsett på Macen min, som gjorde det helt håpløst å styre med det. Så mtp. at alt er enklere å sette opp i Linux/Ubuntu, og det er mye bedre støtte og alt fungerer der, så ser jeg mindre og mindre poeng i FreeNAS, annet enn om man er en purist og vil ha minst mulig bloat i OSet sitt. FreeNAS er vel noe av det mest sikre man kan styre med på NAS-fronten, da hele OSet er veldig låst ned.

ZFS er vel fortsatt ikke default filsystem i Linux, men støtten begynner visstnok å bli veldig bra. Så frister litt å ta en annen disk og installere Ubuntu på den, og se om alt kommer opp som det skal på RAIDet mitt.

Takk for god input. Det skal absolutt sjekkes ut. Jeg har en Ubuntu server gående i dag med litt micro-tjenester kjørende i Docker så blir ikke helt nytt for meg :) Kravene til HW vil vel bli mye det samme som for FreeNAS, for spesielt minne-kravene er vel drevet av ZFS?

29 minutes ago, 0laf said:

Jeg ville kjøpt brukt server-hardware, som SuperMicro, Xeon, LSI, EEC-minne osv.

Har kjørt FreeNAS i veldig mange år, oppdatert noe nå og da, men det er noen år siden sist det ble kjøpt ny hardware nå.
Har dog nylig oppdatert til siste versjon av TrueNAS.

Hardware på egen server er nå ...
Supermicro X9
Intel Xeon E3-1270
Hynix DDR3-1600 32gb ECC
LSI 9201
HP SAS-expander
24 x 3tb WD Red

Serveren har stått på 24/7 i rundt 4-5 år nå, uten problemer.
Den leverer helt fint det den skal, som er video (fra Plex) til maks 4-5 brukere, noen ganger samtidig.

Så fremt den henger med, å ikke har problemer, så blir den heller ikke oppdatert, men det er som vanlig snart tomt for plass, så flere disker skal nok kjøpes inn etter hvert. Det er alltid greit å planlegge for å øke lagringsplassen i fremtiden når man bygger NAS.
 

Hvordan er erfaringen med den ny TrueNAS versjonen? 

Jeg har kikket litt etter brukt HW på Finn, men har ikke funnet så mye der som passer i det siste. Har ikke voldsomt stor plass her så blir nok ikke noe 19" rack server på meg i hvert fall 😄 

Micro-ITX kortet jeg har sett på har 8 SATA porter så forhåpentligvis vil det holde en stund hvis jeg skulle gå for det.

1 hour ago, L/\R~ said:

Du kan fint spare litt på å gå for R5 3600 - uten x, fordi den eneste forskjellen er at den ikke er like høyt klokka fra fabrikk.

Er det enkelt å klokke det selv for å få like god ytelse? Har aldri drevet noe med klokking før :)

Lenke til kommentar
norsemanGrey skrev (9 minutter siden):

Hvordan er erfaringen med den ny TrueNAS versjonen? 


Fungerer helt fint for meg, serveren har gått med det i noen uker nå, uten problemer.
Oppdatering fra FreeNAS til TrueNAS 12.0-U1, som jeg kjører nå, gikk helt problemfritt.

Jeg har gått for stabil server-hardware som var noen år gammelt når jeg kjøpte det, fordi jeg ikke ønsker å bruke masse tid på ting som ikke funker.

Av erfaring er det bedre å legge pengene i ting som er beregnet på serverdrift, å heller kjøpe litt udatert hardware for å få ned prisen, i det minste dersom man ønsker ting som bare går og går, uten masse jobb.

Lenke til kommentar
norsemanGrey skrev (2 timer siden):

Nei har ikke vurdert unRAID, men skal kikke litt på det. Jeg har testet ut FreeNAS så vidt tidligere og det er jo ikke helt rett frem, men fått inntrykk av det har blitt noe enklere med årene. Er det virkelig slik at alle diskene må ha lik størrelse med FreeNAS. Kommer ikke det ann på hvordan man setter det opp. Trodde f.eks. man kunne ha flere pools med disker hvor de kun måtte være like innenfor hvert pool.

 

Jeg er ikke lenger så godt kjent med hva slags muligheter det finnes, men med unraid så kjøper du ikke flere disker enn du trenger i starten. Det eneste som kreves er at paritetsdisken er den største av de og så oppgraderer man underveis. Jeg har spart inn MYE penger på det over tida. Jeg har aldri mer ledig plass enn jeg trenger og oppgraderer underveis. Alt skjer i samme pool, og det er et veldig lett OS å bruke. Alt av "apper" kjører i Docker som jeg ser du er vant til fra før av.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (22 minutter siden):
... med unraid så kjøper du ikke flere disker enn du trenger i starten.


Dette er den store fordelen med UnRaid, at man kan legge til disker etterhvert, og at ikke alle diskene spinner opp for å lese eller skrive data ettersom data lagres på helt vanlig vis, på en enkelt disk, ikke stripet over flere, noe som også gjør at man kan plugge en harddisk fra UnRaid rett i PC'en å lese innholdet.

For så å si alt annet, er UnRaid dårligere.
Dårlig dokumentasjon, ingen support, dårlig stabilitet, dårlig støtte for hardware, dårligere hastighet, dårligere sikkerhet ...

TrueNAS (tidligere FreeNAS) er en "enterprise"-løsning, som nå er tilgjengelig for folk flest, mens UnRaid er noe som er kokt sammen som en enkel løsning for hjemmebrukere ... noe det også er, det er mye enklere å bruke og å utvide, dersom man ikke er så opptatt av stabilitet, support og hastighet.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):

Dårlig dokumentasjon, ingen support, dårlig stabilitet, dårlig støtte for hardware, dårligere hastighet, dårligere sikkerhet ...

Det er veldig overdrevet å si at alt det er dårlig. FreeNAS kan nok godt være bedre på alt det, men forskjellene er neglisjerbare (i verste fall) for en som skal bruke nettverkslagring og Plex.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...