Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å ha så mange man vil på besøk?


Gjest afdeb...ca4

Anbefalte innlegg

Gjest afdeb...ca4

Ikke ute etter råd eller moral. Dette er et jussforum som omhandler juss. 

 

Jeg liker godt juss og hvordan regler tolkes. Det jeg har merket er at det sist jeg sjekket ikke finnes noen faste regler på antall gjester i eget, privat hus. 

 

Ja, det er regler på leide lokaler osv, og definert hva arrangement er. Et arrangement er utenfor privat hus. 

 

Det nærmeste jeg finner om private hjem er anbefalinger fra FHI. Ikke lover og regler fra forskrifter, men kun en anbefaling. 

 

Ergo, jeg kan teoretisk sett invitere 30 stykker i eget privat hjem? 

 

Vi går da selvfølgelig ut fra at vi snakker om en kommune uten egne coronaforskriften, som kun følger de nasjonale.

Anonymous poster hash: afdeb...ca4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja i teorien kan du ha 30 gjester i private heimar og berre bryte anbefalingane. Dersom du nytter leigde lokaler så vil dette være forbudt etter covid-19 forskrifta. Så forutsatt at det ikkje er innført strengare lokale forskrifter, eller du sjølv er underlagt lovpålagt karantene i samband med utenlandsreise eller nærkontakt med bekrefta smitta så er det ikkje straffbart med ei slik samling. 

Lenke til kommentar
Gjest afdeb...ca4
The Avatar skrev (4 timer siden):

Ja i teorien kan du ha 30 gjester i private heimar og berre bryte anbefalingane. Dersom du nytter leigde lokaler så vil dette være forbudt etter covid-19 forskrifta. Så forutsatt at det ikkje er innført strengare lokale forskrifter, eller du sjølv er underlagt lovpålagt karantene i samband med utenlandsreise eller nærkontakt med bekrefta smitta så er det ikkje straffbart med ei slik samling. 

Det er slik jeg trodde. Men du skriver noe jeg ikke var klar over eller har sett definert. Altså, jeg skjønner det, men har finest da jeg synes det er dumt og interessant med anbefalinger uten påbud som nevnt i opprinnelig innlegg. 

 

Men kan ikke finne en definert regel der man ikke kan ha besøk, eller arrangement i eget hus om man selv er i karantene..? Etter feks innreise

Anonymous poster hash: afdeb...ca4

Lenke til kommentar
Gjest afdeb...ca4 skrev (1 time siden):

Men kan ikke finne en definert regel der man ikke kan ha besøk, eller arrangement i eget hus om man selv er i karantene..? Etter feks innreise

Anonymous poster hash: afdeb...ca4

Dersom du er pålagt karantene av ein eller annan grunn så er det også karantenebrudd å invitere andre heim til deg. 

Lenke til kommentar
Gjest afdeb...ca4
The Avatar skrev (11 timer siden):

Dersom du er pålagt karantene av ein eller annan grunn så er det også karantenebrudd å invitere andre heim til deg. 

Ja, det gir jo mening, men jeg finner det ikke noe sted på svart og hvitt, som er det jeg synes er interessant. 

Anonymous poster hash: afdeb...ca4

Lenke til kommentar
Gjest afdeb...ca4
J!nx skrev (2 minutter siden):

Ja, forsøkt å lese fram, men står ingenting utover at man i karantene skal prøve unngå butikken eller holde avstand osv, men jeg finner ingenting svart på hvit med forbud mot å ha besøk i huset feks. 

 

Google jeg finner jeg også bare "bør ikke" på andre stedet på nett. Hele vitsen med karantene er vel borte om det er fult lovlig ha så mange man vil I eget hus vil jeg tro. 

Anonymous poster hash: afdeb...ca4

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (16 timer siden):

Ja i teorien kan du ha 30 gjester i private heimar og berre bryte anbefalingane. Dersom du nytter leigde lokaler så vil dette være forbudt etter covid-19 forskrifta. Så forutsatt at det ikkje er innført strengare lokale forskrifter, eller du sjølv er underlagt lovpålagt karantene i samband med utenlandsreise eller nærkontakt med bekrefta smitta så er det ikkje straffbart med ei slik samling. 

Så man skiller mellom de som eier og leier? Greit nok at det er mange fordeler med å eie selv, men dette synes jeg blir for drøyt!

Lenke til kommentar
Gjest afdeb...ca4

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/testing-isolasjon-smittesporing-og-karantene/karantene#personer-som-er-i-karantene-skal-ikke-reise-med-offentlig-transport-sterk

 

Feks er det fult lov å ta offentlig transport. Det er bare ikke anbefalt i karantene... Og da er det igjen bare reiseråd og "bør" holde avstand og "bør" bruke munnbind.. 

Anonymous poster hash: afdeb...ca4

Lenke til kommentar
Gjest afdeb...ca4
ITtraktor skrev (Akkurat nå):

Så man skiller mellom de som eier og leier? Greit nok at det er mange fordeler med å eie selv, men dette synes jeg blir for drøyt!

Nei, leier du eget hus er det privat hjem. 

 

I Lovdata er arrangement definert som leide offentlige lokaler. Feks kirke, hotell, bar, utleielokaler. Ikke et leid, privat hjem. 

Anonymous poster hash: afdeb...ca4

Lenke til kommentar
Gjest afdeb...ca4 skrev (5 minutter siden):

Ja, forsøkt å lese fram, men står ingenting utover at man i karantene skal prøve unngå butikken eller holde avstand osv, men jeg finner ingenting svart på hvit med forbud mot å ha besøk i huset feks. 

 

Google jeg finner jeg også bare "bør ikke" på andre stedet på nett. Hele vitsen med karantene er vel borte om det er fult lovlig ha så mange man vil I eget hus vil jeg tro. 

Anonymous poster hash: afdeb...ca4

Sitat

§ 5a.Krav til de som skal være i smittekarantene

Personer i smittekarantene skal oppholde seg i eget hjem, eller på annet egnet oppholdssted der det er mulig å unngå nærkontakt med andre, med enerom, eget bad, og eget kjøkken eller matservering. De kan bare oppholde seg utenfor hjemmet eller oppholdsstedet hvis de kan unngå nærkontakt med andre enn dem de bor sammen med. De som er i karantene, kan ikke være på en arbeidsplass der også andre oppholder seg, på skole eller i barnehage. Det er ikke tillatt å bruke offentlig transport

 

Endret av Okdokk
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Guest afdeb...ca4 said:

Ja, forsøkt å lese fram, men står ingenting utover at man i karantene skal prøve unngå butikken eller holde avstand osv, men jeg finner ingenting svart på hvit med forbud mot å ha besøk i huset feks. 

 

Google jeg finner jeg også bare "bør ikke" på andre stedet på nett. Hele vitsen med karantene er vel borte om det er fult lovlig ha så mange man vil I eget hus vil jeg tro. 

Anonymous poster hash: afdeb...ca4

Det sier seg jo selv i definisjonen av ordene, karantene og isolasjon.

 

edit: bilde

 

2020-12-18-karantenehus_korona-karantene.jpg.1dab3afeee1469dc0faf4141e686f28e.jpg

 

edit 2:

 

"§ 5a.Krav til de som skal være i smittekarantene

Personer i smittekarantene skal oppholde seg i eget hjem, eller på annet egnet oppholdssted der det er mulig å unngå nærkontakt med andre, med enerom, eget bad, og eget kjøkken eller matservering. De kan bare oppholde seg utenfor hjemmet eller oppholdsstedet hvis de kan unngå nærkontakt med andre enn dem de bor sammen med. De som er i karantene, kan ikke være på en arbeidsplass der også andre oppholder seg, på skole eller i barnehage. Det er ikke tillatt å bruke offentlig transport

Personer i smittekarantene kan unntaksvis bruke offentlig transport for å komme seg til egnet karantenested i Norge etter tillatelse fra kommunelegen. De som er over 12 år, skal bruke munnbind.

Personer som er i smittekarantene og bosatt i utlandet kan unntaksvis bruke chartret fly for å komme seg til landet de er bosatt etter tillatelse fra kommunelegen. De som er over 12 år, skal bruke munnbind.

Kommunelegen kan stille vilkår om gjennomføring av konkrete smitteverntiltak for å gi tillatelse etter andre og tredje ledd.

§ 5 syvende ledd gjelder også smittekarantene."

 

 §5 syvende ledd:

"Personer som utvikler akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste eller tung pust i karantenetiden, skal kontakte helse- og omsorgstjenesten for å testes. Selv om testen er negativ, skal de fortsatt være i karantene resten av karantenetiden."

 

Endret av J!nx
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (24 minutter siden):

Så man skiller mellom de som eier og leier? Greit nok at det er mange fordeler med å eie selv, men dette synes jeg blir for drøyt!

Det var litt overforenkla frå min side, det som står i forskrifta er: "Med arrangementer menes i forskriften følgende sammenkomster på offentlig sted eller i lokaler og utendørs arealer som leies eller lånes ut, inkludert hoteller, grendehus, forsamlingshus, konferansesaler og haller". 

Akkurat no er det ikkje lenger forskjell mellom å eige og leige, men frå den 13 desember kan også dei som leiger bustad unngå karantenehotell når dei kjem frå utlandet. Før dette var det berre dei som eigde sjølv som kunne tilbringe karantenetida heime. 

Lenke til kommentar
Gjest afdeb...ca4
J!nx skrev (2 timer siden):

Det sier seg jo selv i definisjonen av ordene, karantene og isolasjon.

 

edit: bilde

 

2020-12-18-karantenehus_korona-karantene.jpg.1dab3afeee1469dc0faf4141e686f28e.jpg

 

edit 2:

 

"§ 5a.Krav til de som skal være i smittekarantene

Personer i smittekarantene skal oppholde seg i eget hjem, eller på annet egnet oppholdssted der det er mulig å unngå nærkontakt med andre, med enerom, eget bad, og eget kjøkken eller matservering. De kan bare oppholde seg utenfor hjemmet eller oppholdsstedet hvis de kan unngå nærkontakt med andre enn dem de bor sammen med. De som er i karantene, kan ikke være på en arbeidsplass der også andre oppholder seg, på skole eller i barnehage. Det er ikke tillatt å bruke offentlig transport

Personer i smittekarantene kan unntaksvis bruke offentlig transport for å komme seg til egnet karantenested i Norge etter tillatelse fra kommunelegen. De som er over 12 år, skal bruke munnbind.

Personer som er i smittekarantene og bosatt i utlandet kan unntaksvis bruke chartret fly for å komme seg til landet de er bosatt etter tillatelse fra kommunelegen. De som er over 12 år, skal bruke munnbind.

Kommunelegen kan stille vilkår om gjennomføring av konkrete smitteverntiltak for å gi tillatelse etter andre og tredje ledd.

§ 5 syvende ledd gjelder også smittekarantene."

 

 §5 syvende ledd:

"Personer som utvikler akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste eller tung pust i karantenetiden, skal kontakte helse- og omsorgstjenesten for å testes. Selv om testen er negativ, skal de fortsatt være i karantene resten av karantenetiden."

 

Dere sikter til smittekarantene. Jeg finner ingenting om 10 dagers innreise karantene

Anonymous poster hash: afdeb...ca4

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Guest afdeb...ca4 said:

Dere sikter til smittekarantene. Jeg finner ingenting om 10 dagers innreise karantene

Anonymous poster hash: afdeb...ca4

Da har du ikke lest særlig grundig:

 

"§ 4.Krav om karantene

Følgende personer er underlagt karanteneplikt, med mindre de ved godkjent laboratoriemetode kan dokumentere at de i løpet av de siste seks månedene har gjennomgått covid-19


a. Innreisekarantene: personer som ankommer Norge fra et område med karanteneplikt som fastsatt i vedlegg A, skal i karantene i 10   døgn. Dette gjelder også ved mellomlanding i områder som fastsatt i vedlegg A. Kommer personen via et område uten karanteneplikt forkortes karantenetiden med den tiden som personen har oppholdt seg i det karantenefrie området. Dersom landet eller området ikke lenger omfattes av karanteneplikt etter vedlegg A, oppheves karanteneplikten."

   
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...