Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

De nye koronavirus mutasjonene oppdaget i UK, Brasil og Japan


Anbefalte innlegg

31 minutes ago, Kryptodebunker said:

Det er ikke umulig. Selv om koronaviruset muterer saktere enn influensaviruset har antall personer smittet langt overgått det antallet som blir smittet av influensa på ett år. 

Jeg tror vi får 1500 døde innen juni om vi får mutanten på besøk. 

1000 døde til på 5mnd? Ikke umulig det. Vil si det er et underestimat hvis det går som det går i Irland. Vi har ca 500 døde nå. Så vi trenger bare å øke antall smittede med 200% egentlig for å nå tallet ditt. Altså når vi 1500 døde når 3-4% av befolkningen er smittet. 

I tillegg vil jo 10-20% av de smittede være langtidssjuke. 

Disclaimer: Uten vaksine-effekt selvsagt - men det vil ta lang tid før den gir seg gjeldende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (5 minutter siden):

1000 døde til på 5mnd? Ikke umulig det. Vil si det er et underestimat hvis det går som det går i Irland. Vi har ca 500 døde nå. Så vi trenger bare å øke antall smittede med 200% egentlig for å nå tallet ditt. Altså når vi 1500 døde når 3-4% av befolkningen er smittet. 

I tillegg vil jo 10-20% av de smittede være langtidssjuke. 

Disclaimer: Uten vaksine-effekt selvsagt - men det vil ta lang tid før den gir seg gjeldende. 

Ja vi får håpe vi får fortgang i vaksineringen og leveransene. Det ser vel ut som om vi må ha en ny dose hvert år for å holde på immuniteten. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

Det er ikke umulig. Selv om koronaviruset muterer saktere enn influensaviruset har antall personer smittet langt overgått det antallet som blir smittet av influensa på ett år. 

Jeg tror vi får 1500 døde innen juni om vi får mutanten på besøk. 

Man må jo være åpen for det som alle andre scenarior dessverre.

Tror så lenge alt går som planlagt er dette godt på vei over innen juni.

 

Lenke til kommentar
Sitat

Ny person har fått påvist den britiske mutasjonen

Ytterligere én person i Norge er bekreftet smittet med den britiske varianten av viruset. Det fremkommer av Folkehelseinstiuttets oversikt over forekomst av mutasjoner i Norge.

Tilfellet ble påvist mandag.

Totalt 24 personer har fått påvist den britiske mutasjonen i Norge. Én person er bekreftet smittet med den sør-afrikanske mutasjonen.

De to virusmutasjonene er langt mer smittsomme. FHI uttalte for tre dager siden at de ikke tror noen av virusvariantene har fått fotfeste i Norge.

 

Lenke til kommentar

 

For sent mutanten vil spre seg over hele verden. Eneste som kan stoppe den er lockdown avgrensene og det vil ikke skje. Selv Kina, Australia og New Zealand vil nok få importerte tilfeller. Koronaviruset var mulig å stoppe. Den muterte utgaven umulig om man først har fått en del tilfeller inn til landet. 

 

 

Endret av Kryptodebunker
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

 

For sent mutanten vil spre seg over hele verden. Eneste som kan stoppe den er lockdown avgrensene og det vil ikke skje. Selv Kina, Australia og New Zealand vil nok få importerte tilfeller. Koronaviruset var mulig å stoppe. Den muterte utgaven umulig om man først har fått en del tilfeller inn til landet. 

 

 

Her i Norge sekvenserer vi 100 virusprøver i uken, det jobbes med å øke til 200. Danskene klarer 5000. 

Det er så sløvt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt mer om hvordan danskene jobber mot B117:

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-01-13-heunicke-kalder-vaekst-i-tilfaelde-af-britisk-mutation-i-danmark-voldsomt

* Fra og med denne uken vil alle prøver avlagt ved offentlige testsentre hurtigscreenes mot B117, ved hjelp av en ny test kalt delta-pcr.

* De øker bemanningen til smittesporingen, og alle nærkontakter til B117-smittede bes om å isolere seg.

Samtidig har B117-andelen av de positive prøvene økt til 3.6 prosent, og det erkjennes at den britiske varianten ikke vil la seg stoppe. Statsministeren snakker om et kappløp med tiden, man vil vaksinere så mange som mulig før det er "for sent" (https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-01-12-mette-frederiksen-om-britisk-coronavirus-det-er-et-kaplob-med-tiden).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det danskene egentlig håper at de skal oppnå med økt B117-testing? Andre, nye tiltak dersom  når andelen blir for høy?

Så en dansk myndighetsperson på nyhetene som a)anbefalte frivillig testing av alle (ikke-symptatiske) på hjemmekontor en gang i uken og b)"alle andre land" må ta tiltakene på alvor. Nesten som han leste høyt fra forum på internett :)

Lenke til kommentar
alws_br00d skrev (2 timer siden):

Hva er det danskene egentlig håper at de skal oppnå med økt B117-testing? Andre, nye tiltak dersom  når andelen blir for høy?

Så en dansk myndighetsperson på nyhetene som a)anbefalte frivillig testing av alle (ikke-symptatiske) på hjemmekontor en gang i uken og b)"alle andre land" må ta tiltakene på alvor. Nesten som han leste høyt fra forum på internett :)

Vel, det virker vel rimelig å tenke at jo mer informasjon man har om et problem, jo bedre forutsetninger har man for å håndtere det på en brukbar måte. I dette tilfellet er det for det første interessant og viktig å få nye datapunkter omkring hvor mye raskere b117 smitter i forhold til eksisterende varianter, og for det andre vil man sikkert kunne bremse utbredelsen av b117 noe dersom man tar smittesporingen  og innsatsen mot å bryte smittekjeder i forlengelsen av den på største alvor.

Endret av SuperKrokodille
la til et "av"
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, SuperKrokodille said:

(..)og for det andre vil man sikkert kunne bremse utbredelsen b117 noe dersom man tar smittesporingen  og innsatsen mot å bryte smittekjeder i forlengelsen av den på største alvor.

Du mener at hvis folk får en ny grunn til å frykte smitte, så blir de mer opptatt av å følge tiltakene? Vel, personlig tror jeg frykt var en stor hjelp til situasjonen i Norge i fjor vår, men jeg tror det er etisk tvilsomt av en mydighetsperson i å aktivt spre frykt som virkemiddel. 

Mer informasjon/datapunkter er jeg selvsagt enig i, men ærlig talt er vel dette mer av akademisk nytte.

Lenke til kommentar
alws_br00d skrev (40 minutter siden):

Du mener at hvis folk får en ny grunn til å frykte smitte, så blir de mer opptatt av å følge tiltakene? Vel, personlig tror jeg frykt var en stor hjelp til situasjonen i Norge i fjor vår, men jeg tror det er etisk tvilsomt av en mydighetsperson i å aktivt spre frykt som virkemiddel. 

Mer informasjon/datapunkter er jeg selvsagt enig i, men ærlig talt er vel dette mer av akademisk nytte.

Hvor skrev jeg om frykt?

Kan heller ikke dele forestillingen din om at denne informasjonen bare er av "akademisk nytte".

Lenke til kommentar
Just now, SuperKrokodille said:

Hvor skrev jeg om frykt?

Kan heller ikke dele forestillingen din om at denne informasjonen bare er av "akademisk nytte".

Du skrev ikke "frykt", jeg bare spurte om hva du mente. Vi har sett fagpersoner bruke mindre sterke ord, og vi har sett flere si "alvor" og "mycket allvarlig", men å direkte si "frykt" eller "redd" offentlig tror jeg får for store konsekvenser for den enkelte. Dansken jeg så på TV var veldig nær den grensen.
 

La oss være ærlige: Sivilister som diskuterer på gammeldagse internettfora vil ha særdeles liten effekt på smittesituasjonen. Det er fagmiljøene og beslutningstakerne som trenger informasjoen. Men ja, jeg synes også det er interessant :)

Lenke til kommentar
alws_br00d skrev (1 time siden):

Du skrev ikke "frykt", jeg bare spurte om hva du mente. Vi har sett fagpersoner bruke mindre sterke ord, og vi har sett flere si "alvor" og "mycket allvarlig", men å direkte si "frykt" eller "redd" offentlig tror jeg får for store konsekvenser for den enkelte. Dansken jeg så på TV var veldig nær den grensen.
 

La oss være ærlige: Sivilister som diskuterer på gammeldagse internettfora vil ha særdeles liten effekt på smittesituasjonen. Det er fagmiljøene og beslutningstakerne som trenger informasjoen. Men ja, jeg synes også det er interessant :)

Vet ikke om jeg kan uttrykke meg så veldig mye klarere her. Fra mitt ståsted er det selvinnlysende at jo mer kunnskap man utvikler om utbredelsen, smittetall, smitteveier og så videre til / for ulike virusvarianter, jo bedre utgangspunkt har man for å håndtere situasjonen på en god måte. En slik holdning gjelder i grunnen de aller fleste livsområder: Bedre kunnskap gir mer kvalitet / effektivitet / nytte / resultater i forhold til innsats og ressursbruk, enten du er bonde, samferdselsplanlegger, ingeniør eller samfunnsmedisiner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Britisk strategi kan føre til vaksine-resistent mutasjon

Storbritannia velger å vaksinere mange med en dose i stedet for få med to. Det kan føre til vaksineresistente virus, mener immunolog.

Britene har de regnet på tallene og funnet ut at beskyttelsen etter dose en er rundt 90 prosent på Pfizer-vaksinen og 70 prosent på AstraZenecas.

Derfor har de lagt om vaksinekursen, og bestemt at det gir mer nytte å beskytte en større del av befolkningen litt med en dose enn å holde igjen og tilby to doser til noen få.

Men det vi ikke vet er hvordan kroppen reagerer på bare litt beskyttelse, forteller immunolog Fridtjof Lund-Johansen ved Immunologisk avdeling Oslo Universitetssykehus til VG.

 

Han er lege og driver forskning på blant annet antistoff-responsen mot covid-19.

– Det kan i verste fall tenkes at dersom man bare gir en dose, kan man avle frem vaksine-resistente virus. Hvis det skjer, er det skikkelig ille.

Denne monstermutasjonen kan få konsekvenser for vaksine - også i Norge.

– Det man er bekymret for, er at ufullstendig vaksinering blir som å slutte av antibiotikakur for tidlig. Da risikerer vi å få resistens, ved at et virus muterer og endrer seg slik at andre vaksinerte ikke er lenger er beskyttet, sier han og legger til:

 

– Det er et sjansespill.

Britene har fortsatt tenkt til å gå innbyggerne andre dose, men forlenger det til rundt tre måneder.

Og i løpet av den tiden, kan ting oppstå:

Det skjer helt konkret ved at kroppen får en svekket immunrespons som blir grobunn for et virus til å boltre seg og mutere i et menneske.

Også det anerkjente amerikanske magasinet Science skriver om fenomenet.

Dermed kan denne varianten spre seg og «ta over» og skyve de andre variantene til side, noe som skjer med den nye mutasjonen i Storbritannia nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/39qymd/britisk-strategi-kan-foere-til-vaksine-resistent-mutasjon

Fælt så mye drit britene skal påføre oss. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kryptodebunker said:

FHI mener til og med at det er sannsynlig at det vil skje. Ikke bra. 

Uansett, for å ta logikken videre vil det jo si at AZ sin vaksine er meningsløs i og med at den gir så lav beskyttelse i utgangspunktet. FHI mener altså det er sannsynlig at viruset vil mutere slik at vaksiner ikke hjelper dersom man gir vaksine som er <90% effektiv 

Endret av Benbjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (7 timer siden):

FHI mener til og med at det er sannsynlig at det vil skje. Ikke bra. 

Uansett, for å ta logikken videre vil det jo si at AZ sin vaksine er meningsløs i og med at den gir så lav beskyttelse i utgangspunktet. FHI mener altså det er sannsynlig at viruset vil mutere slik at vaksiner ikke hjelper dersom man gir vaksine som er <90% effektiv 

Helt utrolig at vi ikke stenger for direkte flyvninger fra UK. I det minste burde alle derfra bli låst inne på karantene hotell i 14 dager. 

 

Denne nye Brasil mutasjonen er virkelig trøbbel. Fra Manaus inne i Amazonas lurer på om den kan forklare dette:

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/30/brazil-manaus-coronavirus-mass-graves

Sitat

We have detected a new variant circulating in December in Manaus, Amazonas state, north Brazil, where very high attack rates have been estimated previously. The new lineage, named P.1 (descendent of B.1.1.28), contains a unique constellation of lineage defining mutations, including several mutations of known biological importance such as E484K, K417T, and N501Y. Importantly, the P.1 lineage was identified in 42% (13 out of 31) RT-PCR positive samples collected between 15 to 23 December, but it was absent in 26 publicly available genome surveillance samples collected in Manaus between March to November 2020. These findings indicate local transmission and possibly recent increase in the frequency of a new lineage from the Amazon region. The higher diversity and the earlier sampling dates of P.1. in Manaus corroborates the travel info of recently detected cases in Japan, suggesting the direction of travel was Manaus to Japan. The recent emergence of variants with multiple shared mutations in spike raises concern about convergent evolution to a new phenotype, potentially associated with an increase in transmissibility or propensity for re-infection of individuals.

https://virological.org/t/genomic-characterisation-of-an-emergent-sars-cov-2-lineage-in-manaus-preliminary-findings/586

Lenke til kommentar
6 hours ago, Kryptodebunker said:

Helt utrolig at vi ikke stenger for direkte flyvninger fra UK. I det minste burde alle derfra bli låst inne på karantene hotell i 14 dager. 

 

Denne nye Brasil mutasjonen er virkelig trøbbel. Fra Manaus inne i Amazonas lurer på om den kan forklare dette:

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/30/brazil-manaus-coronavirus-mass-graves

https://virological.org/t/genomic-characterisation-of-an-emergent-sars-cov-2-lineage-in-manaus-preliminary-findings/586

Ja, leste om denne varianten. Manaus har tidligere hatt 70%+ av befolkningen infisert viser serologiske tester. Mye tyder på at denne varianten omgår beskyttelse fra tidligere infeksjoner 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...