Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Krav til nytt tilknytningsskap


Anbefalte innlegg

Hei, har hatt vannlekasje i helle kjelleren (forsikringssak) som er innredet med hhv vaskerom, bad, 2 soverom, kjellerstue, gang, 2stk boder. Alt er revet i hele kjelleren inkl det elektriske annlegget. Snekkerne er ferdig med sin jobb "så langt di kommer" elektrikerfirmaet nekter å montere nytt eleltrisk anlegg pga inntaket er for gammelt å står montert inne i huset, elektrikerfirma mener det er krav om nytt inntakskap utebpå vegg etter en forskrift når renovasjonen er såpass stor. Forsikringen har nå prøvd å finne om dette er et krav eller en anbefaling, siden di må dekke dette hvis det er ett krav. men så langt har di ikke fått dokumentert om dette er ett krav. men elektrikerfirma står på sitt at dette er krav. Noen som kan henvise til noe i NEK? Vill gjerne komme videre i renoveringen 😄

Endret av Christer85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Det er i nyinstallasjon krav til et slikt tilknytningsskap ihht NEK 399. https://www.nek.no/produkter/nek-399/

Men om det er en norm som gjelder i ditt tilfelle blir et definisjonsspørsmål, da nyere normer ikke har tlibakevirkende kraft i utgangspunktet, med mindre man gjør ny installasjon og endringer på eksisterende i stor nok grad. Selv vil jeg si at om det bare er kjelleren som er rammet, og dette ikke har noe med inntaket ditt direkte å gjøre (vet ikke hvor inntakskabelen din kommer fra/går til i huset) så er det ikke behov for å gjøre en slik endring da det blir ganske omfattende avhengig av forholdene. Men om du ønsker argumentasjon mot forsikringsselskapet for å få en nyere og mer oppdatert installasjon kan det også forsvares ved å si at slik er kravene i dag.

PS: jeg er elektriker.

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (4 timer siden):

Det er i nyinstallasjon krav til et slikt tilknytningsskap ihht NEK 399. https://www.nek.no/produkter/nek-399/

Men om det er en norm som gjelder i ditt tilfelle blir et definisjonsspørsmål, da nyere normer ikke har tlibakevirkende kraft i utgangspunktet, med mindre man gjør ny installasjon og endringer på eksisterende i stor nok grad. Selv vil jeg si at om det bare er kjelleren som er rammet, og dette ikke har noe med inntaket ditt direkte å gjøre (vet ikke hvor inntakskabelen din kommer fra/går til i huset) så er det ikke behov for å gjøre en slik endring da det blir ganske omfattende avhengig av forholdene. Men om du ønsker argumentasjon mot forsikringsselskapet for å få en nyere og mer oppdatert installasjon kan det også forsvares ved å si at slik er kravene i dag.

PS: jeg er elektriker.

Takk for svar, inntakskabelen kommer inn i kjelleren. Den henher bare delvis på veggen inntaket står også i kjelleren på den ene veggen som er revet (di har latt en liten bit av veggplaten stå igjen på veggen med inntaket på) dette må jo demonteres å monteres opp igjen på den nye veggen kabelen må også legges opp på den nye veggen. Den ene elektriker bedriften som var der har gitt beskjed at di ikke kobbler noe ny strøm i kjeller utn å bytte til nytt inntak. Inntaket er av gammel typen med skru sikringer. 

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (1 time siden):

Men jeg vil anbefale det. Hør hva ekstra kostnaden blir hvis ikke forsikringen dekker det. Lettere senere hvis du ønsker større kurser utvendig; boblebad, elbil, ny garasje etc. Bare få et skap som har plass til noen ekstra sikringer. Hvor stor er hovedsikringen? Har du 3-fas? Mulig å øke?

Det er selve tilknytningsskapet (inntaket) som er gammelt, sikringsskapet er helt nytt 😊

Lenke til kommentar
Christer85 skrev (17 timer siden):

Det er selve tilknytningsskapet (inntaket) som er gammelt, sikringsskapet er helt nytt 😊

Det er det jeg mener. I de nye tilknytningsskapene er måler, kortslutningsvern og overspenningsvern plassert. Ved f.eks. innkjøp av elbil vil det være mye lettere å hente strøm fra tilknytningsskap enn å gå åpent fra sikringsskap inne i huset. 

Lenke til kommentar

Står en god forklaring på ting i post 2 her: https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-DSB/NEK399-2018

Ved større ombygnininger så skal det gjøres. Vil vel tro det blir krav hvis inntakskabel må byttes, mens hvis denne gjenbrukes så kan man slippe unna.

 

Personlig så ville jeg beholdt det inne hvis man kan. Syntes det er for nytt enda til at vi vet konsekvensene av å ha det ute i vårt klima, spesielt når det ikke blir montert varme i skapet mot kondens om vinteren.

Sikringene påvirkes også av varme og kulde hvis det blir montert annet enn kortsluttningsvern der. Da tåler de for mye når det er kaldt, og står det i solveggen, så tåler det en varm sommer dag langt mindre enn oppgitt også. Kjedelig da hvis man monterer inn sikring for elbil som noen nevner her, som da trekker mye over tid.

Lenke til kommentar

Etter som jeg leser her så er det diverse normer osv som jeg ikke skjønner så mye av, men jeg forstår det slik at dette vill være opp til hber enkelt å vurdere om dette inntaket må byttes? Jeg må kunne dokumentere skriftelig hvor det kommer frem at det er ett krav at dette må byttes. Forsikringen dekker kun hvis det er krav ikke en annbefaling. Men vi får se va di andre elektriker bedriftene sier, de har hentet inn 2 stk tilbud til. Det første tilbudet kom på rundt 100k for kjelleretasjen.

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (1 minutt siden):

Det er som sagt en gråsone, da nye krav ikke har tilbakevirkende kraft med mindre man gjør endringer på anlegget.

Huset er 200kvm, så hele kjelleren får nytt elektrisk anlegg, altså ca100kvm bolig. Vill jo påstå dette er en rimelig stor endring?

Lenke til kommentar

Akkurat det er ikke så veldig relevant, det spørs mer på i hvilken grad arbeidene omfatter selve inntakskabelen/inntakssikringene. Men det er derfor jeg lener meg på vurderingen til elektriker som har vært på stedet. Du kan referere forsikringsselskapet til NEK 399, det er normen som gjelder angående det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...