Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forliksrådet, bestrider faktura beløp


Gjest 35311...e6a

Anbefalte innlegg

Gjest 35311...e6a

Søker råd på noe jeg aldri har vært borte for før. 

 

Har klaget inn en regning til forliksrådet. Regning er for en vare som var avtalt levert 3-6 uker men ble levert ca 9 måneder etterpå med masse tull på veien. I samme periode hadde dette firma og konkurrenter faste tilbud som jeg kunne benyttet meg av men forholdt meg til avtalen vi hadde(i motsetning til motpart). Jeg meldte ganske tidlig(august) at jeg forventet ett godt avslag på prisen. 

Fikk regningen for en ukes tid siden, full pris. Jeg sa med en gang at jeg bestrider faktura og forklarte hvorfor. Viste også til at jeg tidligere hadde meldt at jeg krever fradrag i prisen på grunn av dette. Men de nekter å gi seg. Så ikke noe annet valg enn å dra det inn i forliksrådet. 

Størrelsesorden 20 000 NOK. 

 

Men nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre med faktura. Skal jeg bare beholde roen og bestride når den går til inkasso og avvente hva som skjer i forliksrådet? Eller bør jeg betale og heller be om tilbakebetaling om jeg "vinner" frem? 

Ser jo at det er stor mulighet for at jeg taper, og er da redd for å sitte igjen med kost for både forliksrådet + inkasso osv. 

 

Noen tips? 

Anonymous poster hash: 35311...e6a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 35311...e6a
zanta skrev (1 minutt siden):

Slik jeg forstår det, har du mottatt varen du har bestilt, men svært forsinket. Hva sier avtalen du har inngått med leverandøren? Hva er årsaken til forsinkelsen? 

Årsaken er feil på vare, feil ved montering. Varen ble levert innen rimelig tid i første omgang, men fungerte ikke. Ble så ett "mareritt" å få dette fikset. Tok månedsvis for å få varen med den funksjonen den skulle ha. 

Problemet her er at både de jeg har kjøpt hos og konkurrenter kjørte tilbud på tilsvarende vare. Jeg kunne trekt meg fra denne avtalen og gått for ny avtale oss de eller andre for å svare penger. Men, jeg forsto det slik at de ville gå med på fradrag til slutt som jeg meldte i August. Dette viste seg ikke å stemme, å jeg har for så vidt ikke noe å vise til. Ikke mer enn at jeg krever dette skriftlig. 

 

Usikker på hva avtalen sier. 

 

Men jeg er ikke på jakt etter om jeg vinner frem her, mer hva jeg bør gjøre ift faktura slik at jeg får minst mulig styr om jeg evt taper dette. 

Anonymous poster hash: 35311...e6a

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter at du har fått levert varen, men at den ikke fungerer tilfredsstillende. Dersom dette er tilfelle, kan leverandøren gis 3 forsøk for utbedring før du kan heve kjøpet. Du sier ikke hva du har kjøpt, og hvilke tiltak leverandøren har gjort for å kunne levere det du har bestilt. Hvorvidt andre kan levere tilsvarende produkt (ev. til lavere pris) er irrelevant, du må forholde deg til leverandøren du har inngått avtale med.

Lenke til kommentar

Dette er et forbrukerkjøp?
 

Et prisavslag etter forbrukerkjøpsloven § 31 forutsetter at det foreligger en mangel. Det forelå en mangel her, men den er vel så vidt jeg forstår rettet. 

 

Spørs om du heller kan kreve erstatning for tap grunnet selgers forsinkede levering, se § 24, jf. § 19. Da må du ha hatt et økonomisk tap, se § 52. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du nekter å betale noen del av fakturaen frem til du får prisavslag øker du sannsynligheten for at de går til forliksrådet. Jo mindre sum de har utestående hos deg, jo grundigere må de vurdere å kjøre sak. Og forsinkelsesrente på 20k er ca. 130 kr pr måned. Ingen vits å i betale forsinkelsesrente på penger du er enig i at du skylder. 

Se på det slik: En faktura hvor varen er levert, kjøper nekter å betale noe som helst, og krever et uspesifisert prisavslag? På 20k? Forliksrådet med en gang. Det ligger 20k i potten, og å ikke gå dit gjør at prosjektet blir et stort tap. 

En faktura hvor varen er levert, kjøper har betalt 18k, det ligger 2k i potten? Det koster like mye i rettsgebyr og salær til inkassognomen for å få saken innenfor døra i forliksrådet, og resultatet kan fort bli bingo. Du skal ha fairly gode argumenter for å kjøre den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 35311...e6a
krikkert skrev (7 timer siden):

Hvis du nekter å betale noen del av fakturaen frem til du får prisavslag øker du sannsynligheten for at de går til forliksrådet. Jo mindre sum de har utestående hos deg, jo grundigere må de vurdere å kjøre sak. Og forsinkelsesrente på 20k er ca. 130 kr pr måned. Ingen vits å i betale forsinkelsesrente på penger du er enig i at du skylder. 

Se på det slik: En faktura hvor varen er levert, kjøper nekter å betale noe som helst, og krever et uspesifisert prisavslag? På 20k? Forliksrådet med en gang. Det ligger 20k i potten, og å ikke gå dit gjør at prosjektet blir et stort tap. 

En faktura hvor varen er levert, kjøper har betalt 18k, det ligger 2k i potten? Det koster like mye i rettsgebyr og salær til inkassognomen for å få saken innenfor døra i forliksrådet, og resultatet kan fort bli bingo. Du skal ha fairly gode argumenter for å kjøre den. 

Takk for god tilbakemelding! 

 

50% ble betalt før levering, og jeg har nå betalt 50% av neste faktura. IE jeg har betalt 75%. Jeg har selv levert inn forliksklage her, bedt om 25% avslag som tilsvarer kampanjer de og konkurrenter har kjørt i samme tid. Noe jeg mener de bør tilby for alt rotet. 

Kommer til å lene meg på  § 24, jf. § 19.  § 52. som nevnt over her. 

 

Ser at det er stor sannsynlighet for at jeg taper her, men kjører fortsatt saken fult ut og betaler de ekstra kronene om det skulle være. Oppførselen til selskapet har vært helt horribel og jeg har måttet kjøre hele løpet selv for å få de til å levere og gjøre det de skal. Prinsippsak etter hvert. 

Anonymous poster hash: 35311...e6a

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest 35311...e6a

Kan meddele at jeg vant denne saken. 25% avslag som jeg la til grunn samt de må ut med salær såklart. 5000 lett sparte penger som i min mening er fortjent. 

Anonymous poster hash: 35311...e6a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...