Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

TPMS ved dekkbytte.


Thror

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel vanlig å bytte samtidig som dekk. Men om du bytter dekkene ofte, så holder sikkert sensorene igjennom noen dekk. Et "pro tip" er å kun ha TPMS i dekkene som du bruker på årstiden som bilen skal på EU-kontroll. F.eks. om du har EU-kontroll om sommeren så trenger du strengt tatt ikke TPMS i vinterdekkene og vice versa. I mine øyne er det helt idiotisk at dette er noe som sjekkes på eu-kontrollen i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Det er vel vanlig å bytte samtidig som dekk. Men om du bytter dekkene ofte, så holder sikkert sensorene igjennom noen dekk. Et "pro tip" er å kun ha TPMS i dekkene som du bruker på årstiden som bilen skal på EU-kontroll. F.eks. om du har EU-kontroll om sommeren så trenger du strengt tatt ikke TPMS i vinterdekkene og vice versa. I mine øyne er det helt idiotisk at dette er noe som sjekkes på eu-kontrollen i utgangspunktet.

 

2 hours ago, Dubious said:

Lurer på hvor du bor 😛

Takker for tips til dere begge :) Da blir det ikke TPMS-bytte dersom de prøver seg på mersalg. Jeg synes det er kjekt med systemet, så vil ha det året rundt uansett. 

Lenke til kommentar
18 hours ago, tangenfoto said:

Ingen grunn til å bytte før batteriet går ut. Når det skjer er det verdt å sjekke priser forskjellige steder, et lokalt verksted skulle ha 2.500 mens dekksjappa skulle ha 500. 

500,- er vel da bare for batterier, de tar vel mer enn det for av- og påmontering av dekk ? På mange sensorer er det heller ikke mulig å bytte kun batteri, men må bytte hele sensoren. Hos min lokale dekkforhandler (som ikke er av de dyreste) koster kun sensor kr 490,- pr. stk. Fordelen ved å ta dette når man likevel må ha nye dekk er at man slipper å betale for av-/påmontering og avbalansering to ganger. 

Iflg. artikkel hos Broom tidligere mener bransjen selv at batteriene holder i 4-7 år. 

Lenke til kommentar
liehen skrev (2 minutter siden):

500,- er vel da bare for batterier, de tar vel mer enn det for av- og påmontering av dekk ? På mange sensorer er det heller ikke mulig å bytte kun batteri, men må bytte hele sensoren. Hos min lokale dekkforhandler (som ikke er av de dyreste) koster kun sensor kr 490,- pr. stk. Fordelen ved å ta dette når man likevel må ha nye dekk er at man slipper å betale for av-/påmontering og avbalansering to ganger. 

Iflg. artikkel hos Broom tidligere mener bransjen selv at batteriene holder i 4-7 år. 

Evt. kjøper du bare et sett med fire stykker selv til et par hundrelapper på ebay, og får dekkverkstedet til å montere de når de bytter dekk på felgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...