Gå til innhold

Bsu ved over 300 0000 kr får man skattefradag?


LMH1

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Herr Brun skrev (På 11.12.2020 den 18.35):

Grensen gjelder sparingen. Renter er ikke sparing. Har du satt inn 270 000 kan du sette inn 30 000 til. (Har du satt inn i år må du sette inn noe neste år). 

Men har noen problemet man får epost: Så hjelper vel ikke den eposten når man uansett er nådd maksgrensen.

Sitat

Nytt år byr på nye muligheter til å få fart på boligsparingen. Fra 2021 har det maksimale sparebeløpet økt til 27.500 kr. Hvis du sparer full pott, og har tilstrekkelig inntekt, betyr det at du også får hele 5.500 kroner tilbake på skatten. Dette gjelder deg som ikke eier bolig allerede. Maksbeløp er fortsatt 300.000, og den gode renten gjelder frem til du fyller 34 år.

Men viser ser verken får spart opp mere eller går gode renten halv år til fordi banken har skrivet feil, epost syns det er lattelig å sende epost til de som dette ikke gjelder for, men vet ikke om det er normalt eller ikke. Så har jeg god grunn å bytte bank eller operer alle banker med slik det er å lov å gi feil informasjon og det er lov å nekte å gjøre endringer. Mener jeg kun får 0,5 % rente fra februar. Er snakk om bien sparebank, som hadde best rente når jeg gikk for den.

https://www.finansportalen.no/bank/bsu/

Men usikker om det er mulig å flytte når man nærmer seg 34 år.

https://danskebank.no/privat/mitt-liv/i-gang-med-voksenlivet/du-skal-flytte-hjemmefra/hva-skjer-med-bsu-kontoen-naar-du-fyller-34-aar

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Sitat

Nytt år byr på nye muligheter til å få fart på boligsparingen. Fra 2021 har det maksimale sparebeløpet økt til 27.500 kr. Hvis du sparer full pott, og har tilstrekkelig inntekt, betyr det at du også får hele 5.500 kroner tilbake på skatten. Dette gjelder deg som ikke eier bolig allerede. Maksbeløp er fortsatt 300.000, og den gode renten gjelder frem til du fyller 34 år.

Merk at det står det maksimale sparebeløpet. Renter er ikkje ein del av sparebeløpet. Sparebeløpet er pengar du har satt inn på kontoen sjølv, og det er der maksbeløpet er 300 000. Rentene har ingen betydning for maksbeløpet.

Banken sender vel ut epost til alle med BSU og eg ser ikkje at det står noko feil der. Har du spart 270 000 så kan du spare 30 000 til så lenge du er under 34.

Om det er noko feil med din konto så må du ta det med banken, ikkje oss.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd å ta kontakt med banken, de gir annen informasjon en hva jeg får epost om, så vet ikke om de er best valg, fordi de ikke vil ha meg lengere som kunde.  Hvis det skal være samme rente så stemmer vertfall ikke det. Blir feil å gi epost til de som har nådd maks. Blir full forvirring.

Lenke til kommentar

De aller fleste forstår gjerne at banken ikke sitter å skreddersyr hver enkelt informasjonsepost til hver enkelt person, men at det er generell info om en tjeneste de har eller bruker.
Hva i eposten var egentlig feil?

Er ikke det maksimale sparebeløpet økt til 27500 pr år?
Er ikke maksimalt sparebeløp totalt 300 000?
Får du ikke beholde renten til du fyller 34 år?
 

At du f.eks har 300 000 allerede endrer ikke at maksimalt sparebeløp pr år har økt til 27500. Ikke at du kan benytte deg av det da..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...