Gå til innhold

Ny maskin, hva velger jeg


Boralis

Anbefalte innlegg

Personlig ville jeg ventet til socket 939 kom, men klarer du ikke å vente, anbefales jo A64. Men de kan vel ikke klokkes så mye(som jeg vet du liker)

Socket 939 ???.. og det er ? :roll:

Det er en viderefølgelse av Athlon 64 FX som nå er basert på Socket 940. Socket 939 kommer ikke til å kreve Registrert ram og er billigere(?) å lage fordi det er en pinne mindre.

Så om man venter med oppgradering til våren så kan man da snappe opp en socket 939 for en billig penge ? :D

 

 

.. ytelse er vell som 64 skal være ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig ville jeg ventet til socket 939 kom, men klarer du ikke å vente, anbefales jo A64. Men de kan vel ikke klokkes så mye(som jeg vet du liker)

Socket 939 ???.. og det er ? :roll:

Det er en viderefølgelse av Athlon 64 FX som nå er basert på Socket 940. Socket 939 kommer ikke til å kreve Registrert ram og er billigere(?) å lage fordi det er en pinne mindre.

Så om man venter med oppgradering til våren så kan man da snappe opp en socket 939 for en billig penge ? :D

 

 

.. ytelse er vell som 64 skal være ;)

Ja, jeg har ihvertfall tenkt å vente ;)

Lenke til kommentar
Personlig ville jeg ventet til socket 939 kom, men klarer du ikke å vente, anbefales jo A64. Men de kan vel ikke klokkes så mye(som jeg vet du liker)

Socket 939 ???.. og det er ? :roll:

Det er en viderefølgelse av Athlon 64 FX som nå er basert på Socket 940. Socket 939 kommer ikke til å kreve Registrert ram og er billigere(?) å lage fordi det er en pinne mindre.

Så om man venter med oppgradering til våren så kan man da snappe opp en socket 939 for en billig penge ? :D

 

 

.. ytelse er vell som 64 skal være ;)

Ja, jeg har ihvertfall tenkt å vente ;)

.. Fikk pluttselig jeg lysst til og..

selvom jeg er grådig lei min Celeron. * #"%"#%"!#¤¤! * :no:

Lenke til kommentar
lurer på hvor mange svar denne posten hadde fått hvis det hadde vært en annen som postet...

Får endelig håpe og tro at alle som lurer på noe får svar og at dette ikke er avhengig av hvem som spør.

Hadde det vert P4 eller XP hadde jeg ikke spurt da jeg vet det meste om dem, men dette er en ny cpu som er ukjent for de fleste og dermed er det greit å få den infoen som måtte vere tiljengelig.

Lenke til kommentar
Hvis du skal oppgradere burde du vente, ja. Når er det jo en ny epoke rett rundt hjørnet :cool:

oppgrader nåå og selg svineriet til høsten og oppgrader igjen da :green:

Vel det koster jo litt men man taper ikke all verden hehe.

 

Dessuten kan det hende at 939 har sunket litt i pris hvis det kommer i april.

Endret av airguard
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om Athlon64 3000+ kommer til å yte noe bra på 64 bits programvare. Har cache mye å si for 64 bit? Vil det da være STOR forskjell på 1MB cache og 512kB cache?

 

Selv om socket 754 forsvinner så må man jo vite om den duger i fremtida ;)

 

Tenkte akkurat på å starte en "bør jeg oppgradere" tråd, så jeg slenger meg på snekker'n sin. Kjipt med leveringa på CPU'en da... Bør man oppgradere? Det meste er bedre enn Duron 1200 MHz i allefall :D

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om Athlon64 3000+ kommer til å yte noe bra på 64 bits programvare. Har cache mye å si for 64 bit? Vil det da være STOR forskjell på 1MB cache og 512kB cache?

 

Selv om socket 754 forsvinner så må man jo vite om den duger i fremtida ;)

 

Tenkte akkurat på å starte en "bør jeg oppgradere" tråd, så jeg slenger meg på snekker'n sin. Kjipt med leveringa på CPU'en da... Bør man oppgradere? Det meste er bedre enn Duron 1200 MHz i allefall :D

jeg har sett diverse tester og og regnet litt på det med 512kb og 1mb cache. dette hadde egentlig ikke noe og si!

 

forskjellene totalt sett var at med 1mb cache så ble den fra 1-2% bedre (med andre ord ingenting!) den største forskjelle var at i qake 3 så var den 9% bedre men halvparten av testene hadde det ingenting og si, der var det nemlig dødt løp!

A64 3000+ vant tilog med en test men dette var nok bare tilfeldig, så de er så og så like gode.

 

skilte 1.1% på de to i 3D mark 2001SE...

Lenke til kommentar
[quote name='AMD_XP3000' date='+05/01/2004 : 15:54'] jeg har sett diverse tester og og regnet litt på det med 512kb og 1mb cache. dette hadde egentlig ikke noe og si!

forskjellene totalt sett var at med 1mb cache så ble den fra 1-2% bedre (med andre ord ingenting!) den største forskjelle var at i qake 3 så var den 9% bedre men halvparten av testene hadde det ingenting og si, der var det nemlig dødt løp!
A64 3000+ vant tilog med en test men dette var nok bare tilfeldig, så de er så og så like gode.

skilte 1.1% på de to i 3D mark 2001SE... [/quote]
Det var vel ikke 64 bits programvare? Selv jeg har ingen erfaring med 64 bits CPU'er (det har vel få personer), så det kan jo være overraskelser visst man dobler L2'en til 1MB.

OF: Ahh! Takk for i dag, hjem å lage mat!
Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om Athlon64 3000+ kommer til å yte noe bra på 64 bits programvare. Har cache mye å si for 64 bit? Vil det da være STOR forskjell på 1MB cache og 512kB cache?

Kanskje ikke STOR, men helt klart merkbar forskjell dersom man kjører 64-bits programmer med 512KB vs 1MB L2 cache ettersom 64-bits x86 kode er ca. 40% større enn 32-bits x86 kode. Brorparten av testene som er gjort av 3000+ vs. 3200+ er med på 32-bits programmer, og der har som sagt L2 cache størrelsen lite å si (512KB virker å holde i massevis).

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om Athlon64 3000+ kommer til å yte noe bra på 64 bits programvare. Har cache mye å si for 64 bit? Vil det da være STOR forskjell på 1MB cache og 512kB cache?

Kanskje ikke STOR, men helt klart merkbar forskjell dersom man kjører 64-bits programmer med 512KB vs 1MB L2 cache ettersom 64-bits x86 kode er ca. 40% større enn 32-bits x86 kode. Brorparten av testene som er gjort av 3000+ vs. 3200+ er med på 32-bits programmer, og der har som sagt L2 cache størrelsen lite å si (512KB virker å holde i massevis).

Det kan hende, men men de testene jeg så i det testen der det skilte sopm mest totalt var 2.15% mens den testen som viste minst forskjell kom med en total forskjell på ca 1.1 - 1.5%..... bare og klokket opp 1 eller 2 mhz i bus det så har du man sikkert tatt igjen det....

Lenke til kommentar

Men socket 939 som bli felles for både A64 FX og A64? Vil kreve registrert ram?(noe som FX krever).

 

Tenkte først at dette må gjøre ramkjøpet vesentlig dyrere. Men det er jo ikke ECC vi snakker om men R og ikke RE, og prisforskjellen er da faktisk minimal.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Vel er det noen som vet om en webshop som har A64 3000 inne??

Edit:jeg så feil,men de har ikke komt med noen ny dato enda,mulig de har fått den for alt det jeg vet.

 

cpu

 

 

Ser ps data får inn en boxed den 12, og en vanlig den 24 det har du sikkert sett,jeg la merke til at disse var veldig fint priset,i forhold til mangen andre butikker. Svært mangen har stive priser på denne her.

 

Personelig håper jeg du venter til det er et godt hk å oppdrive,kan ikke kjøre test ute pci/agp lås ivertfall.Jeg håpet abit eller epox skulle komme med noen gode nforce 3 kort.Må nesten si at jeg er litt skuffa over nforce 3,trodde det skulle ta rotta på kt800,men den gang ei.

 

Så det soltek kortet hadde ganske bra ytelse på en test her,men de vokser jo ikke akkurat trær.

 

På en annen side kan du vente på socet T,men jeg er fryktelig gira på å se en A64 kaldsvette under peltieret ditt,l2 cachen blø,og spenninger som ville fått enhver eletrikker til å gni seg i hendene.Og jeg tror ikke du har tolmodighet til å vente på T`en ;)

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...